Gruis in urine.
Gruis in urine.
Vanochtend opnieuw de urine van Lisa na laten kijken bij de DA.
Vorige week was de urine niet helemaal schoon, en omdat ze de week daarvoor niet in orde was kon het daarmee te maken hebben gehad. Ze had ook een paar dagen achter elkaar wat urine verlies. Dat heeft ze overigens wel vaker gehad. Zo'n twee of drie keer per jaar een paar dagen. Meestal als het warm is, daar kan Lies niet zo goed tegen.
Vorige week was de zuurgraad in haar urine 8, is te hoog.
Nu nog steeds 8, van een ontsteking was geen sprake meer gelukkig.
Maar haar urine is nog steeds niet schoon, was zelfs meer gruis te zien dan vorige week. De verhoogde zuurgraad en het gruis heeft met elkaar te maken volgens de DA.
Heb ook mogen kijken en het was duidelijk te zien.
Nu raad de DA aan om op ander voer over te gaan zodat het gruis zal verminderen.
Op vlees, dan werd mij Carnibest aangeraden.
Of brokken, Hill's CD of Royal Canin urinary.
Ik heb een lang gesprek met de DA gehad omdat ik vind dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden voor voer dat je alleen bij de DA kan kopen.
Heb overwogen om daarom op Carnibest over te gaan, maar voor mezelf vind ik dat lastig op dagen dat er iemand anders op Lies past (komt weinig voor)
of tijdens vakanties. Carnibest koop je diepgevroren.
Toch voor de brokken gekozen, heb een grote zak Hill's CD besteld.
Tot ik het voer heb blijf ik haar eigen voer geven, daarna dus over op Hill's.
Als ze dat een maand of twee gegeten heeft laat ik haar urine nog een keer nakijken of het gruis verminderd is. Als er eventueel een steen zou zitten kan dat gezien worden door een echo te laten maken.
Lies heeft nu nergens last van, dus eerst dit maar eens proberen.
Het urineverlies hoeft niet te komen doordat Lisa gruis in haar urine heeft, het kan ook komen doordat ze gesteriliseerd is. Teven kunnen daardoor op latere leeftijd een beetje gaan lekken.
Vorige week was de urine niet helemaal schoon, en omdat ze de week daarvoor niet in orde was kon het daarmee te maken hebben gehad. Ze had ook een paar dagen achter elkaar wat urine verlies. Dat heeft ze overigens wel vaker gehad. Zo'n twee of drie keer per jaar een paar dagen. Meestal als het warm is, daar kan Lies niet zo goed tegen.
Vorige week was de zuurgraad in haar urine 8, is te hoog.
Nu nog steeds 8, van een ontsteking was geen sprake meer gelukkig.
Maar haar urine is nog steeds niet schoon, was zelfs meer gruis te zien dan vorige week. De verhoogde zuurgraad en het gruis heeft met elkaar te maken volgens de DA.
Heb ook mogen kijken en het was duidelijk te zien.
Nu raad de DA aan om op ander voer over te gaan zodat het gruis zal verminderen.
Op vlees, dan werd mij Carnibest aangeraden.
Of brokken, Hill's CD of Royal Canin urinary.
Ik heb een lang gesprek met de DA gehad omdat ik vind dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden voor voer dat je alleen bij de DA kan kopen.
Heb overwogen om daarom op Carnibest over te gaan, maar voor mezelf vind ik dat lastig op dagen dat er iemand anders op Lies past (komt weinig voor)
of tijdens vakanties. Carnibest koop je diepgevroren.
Toch voor de brokken gekozen, heb een grote zak Hill's CD besteld.
Tot ik het voer heb blijf ik haar eigen voer geven, daarna dus over op Hill's.
Als ze dat een maand of twee gegeten heeft laat ik haar urine nog een keer nakijken of het gruis verminderd is. Als er eventueel een steen zou zitten kan dat gezien worden door een echo te laten maken.
Lies heeft nu nergens last van, dus eerst dit maar eens proberen.
Het urineverlies hoeft niet te komen doordat Lisa gruis in haar urine heeft, het kan ook komen doordat ze gesteriliseerd is. Teven kunnen daardoor op latere leeftijd een beetje gaan lekken.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Re: Gruis in urine.
8 is juist niet zuur toch?
Stapper hebben we vitamine C gegeven ivm struviet vanwege een te hoge PH waarde (dus te basisch)
Gewoon de meest simpele Vit C...de goedkoopste, die werken het beste volgens de DA.
Een stuk goedkoper dan dieetvoer.
Weet je ook wat voor gruis Erna?
http://www.homeo-natura.nl/Blaasgruis.html
De juiste zuurgraad is van levensbelang.
De zuurgraad wordt uitgedrukt in pH waardes van 1 tot en met 14. De 7 is neutraal, kleiner dan 7 is zuur en boven de 7 is basisch. Ons bloed moet altijd een pH waarde tussen de 7,25 en 7,35 hebben en is dus basisch. Wanneer de zuurgraad buiten deze marges komt gaan we dood. Het lichaam doet er daarom alles aan om die basische waarde te behouden en dat is niet zo eenvoudig omdat bij alle levensprocessen zure afvalproducten ontstaan.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
http://www.topdierenshop.nl/hills-presc ... rine-12-kg
€5,- per kilo als je 12 kilo koopt.
Hoe duur is de DA?
Hoe duur is de DA?
Heb je het bonnetje nog?
Mooi, breng die troep dan maar weer terug. Fantastisch moment om over te
stappen op Carnibest. In de vakantie geef je dan desnoods even smuldier
(te koop in de supermarkt) en bij een ander verblijven maakt toch ook niks uit.
(Zijn er geen vleesvoerders meer aanwezig hier?)
Mooi, breng die troep dan maar weer terug. Fantastisch moment om over te
stappen op Carnibest. In de vakantie geef je dan desnoods even smuldier
(te koop in de supermarkt) en bij een ander verblijven maakt toch ook niks uit.
(Zijn er geen vleesvoerders meer aanwezig hier?)
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ja, ik zou ook vlees doen Erna als dat bij jullie geen problemen geeft.
Er zijn nog wel vleesvoerders op het forum hoor Mary zoals bijvoorbeeld Martine. Bobby heeft er ook veel baat bij.
Er zijn nog wel vleesvoerders op het forum hoor Mary zoals bijvoorbeeld Martine. Bobby heeft er ook veel baat bij.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Jeannette, vitamine C is hartstikke zuur. Als je de urine basischer wilt maken moet je dan toch juist geen vitamine C geven????? Hoewel de smaak niet maatgevend is voor de zuurvormende werking....
Maar een PH van 8 is al basisch, dus hoe basisch moet het dan zijn om niet te zuur te zijn?
(Sorry ik wil iemand in de war brengen. Maar het wel graag snappen. )
Volgens de natuurdiëtisten is vlees juist sterk zuurvormend en zou dan dus helemaal niet geschikt zijn om urine basischer te krijgen al is dat wel op menselijke vertering gebaseerd.........
Maar een PH van 8 is al basisch, dus hoe basisch moet het dan zijn om niet te zuur te zijn?
(Sorry ik wil iemand in de war brengen. Maar het wel graag snappen. )
Volgens de natuurdiëtisten is vlees juist sterk zuurvormend en zou dan dus helemaal niet geschikt zijn om urine basischer te krijgen al is dat wel op menselijke vertering gebaseerd.........
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Lager dan 7 is zuur...daarboven is basisch...dus niet zuur.
Maar niet zuur kan toch nog te zuur zijn oftewel niet basisch genoeg...
Dus hoe basisch moet het dan zijn? 8 is al basisch en toch is volgens Erna's DA de zuurgraad nog te hoog. Moet je dan denken aan rond de 9 of zelfs naar de 10?
Dus hoe basisch moet het dan zijn? 8 is al basisch en toch is volgens Erna's DA de zuurgraad nog te hoog. Moet je dan denken aan rond de 9 of zelfs naar de 10?
Maureen
Zo, dat scheelt heel wat met de DA.Jeanette schreef:http://www.topdierenshop.nl/hills-presc ... rine-12-kg
Hoe duur is de DA?
Ga de zak van 12 kilo die ik besteld heb morgen afzeggen.
Dank je wel voor de link Jeanette, had zelf nog niet gekeken.
Ik moet n.l. bij haar 75 euro voor 12 kilo betalen. Dat is 22% duurder.
Zal er nog even over nadenken wat ik ga voeren aan Lisa, Carnibest of Hill's.
Vlees is misschien beter, maar ik vind brokken makkelijker. En Lies heeft het altijd goed gedaan op brokken, nooit ergens last van gehad.
Mary ik weet dat jij tegen brokken bent, en dat Pim heel erg is opgeknapt toen je met vlees voeren begon. En ook dat Bobbie van Martine het goed doet op vlees.
Maar ik wil het toch eerst met brokken proberen, noem me maar eigenwijs.
Waar ik wel een beetje een kater van heb is dat ik heel speciaal aan de DA heb gevraagd of dit voer ook in de winkel te koop is. Juist omdat de meeste DA Hill's in hun praktijk hebben liggen en dat naar mijn idee promoten. Volgens haar was dat beslist niet het geval.
En nu iets over de zuurgraad, ik heb er werkelijk geen verstand van. Weet niet wat het zou moeten zijn.
Ik heb wel een klein bonnetje van de test, zal proberen er een foto van te maken en dat hieronder te plaatsen.
Ook de urinetest van vorige week staat op de foto.
Verder is het voor mij akakadabra wat alles betekent.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Leuk Erna, ik zal eens kijken of ik er iets van snap.
Google toch ook maar eens op vit. C en blaasontsteking/gruis bij hond en vraag er naar bij je DA.
Hoe hoger het cijfer van de PH waarde, ook wel zuurtegraad genoemd, hoe minder zuur de urine is, vandaar de vitamine C therapie.
Omdat de PH waarde hoog is, zegt men wel, de zuurtegraad is hoog...maar... de urine is dus dan niet zuurder maar meer basisch.
Zie de link en het gekopieerde stukje:
http://www.dierenkliniekmaaspoort.nl/in ... onderzoek/
• PH (zuurtegraad)
Normale urine van een hond of kat heeft een PH van 6-7. De urine van konijnen en cavia’s is minder zuur; PH 7.4-8.4. Hoe lager de |PH hoe zuurder de urine is. Een verhoging van de Ph wijst meestal op een bacteriële infectie. Een verlaging van de PH kan een gevolg zijn van verzuring van het bloed wat op kan treden bij een ernstige nierfunctie stoornis. De PH van de urine is sterk beïnvloedbaar door het dieet.
Google toch ook maar eens op vit. C en blaasontsteking/gruis bij hond en vraag er naar bij je DA.
Hoe hoger het cijfer van de PH waarde, ook wel zuurtegraad genoemd, hoe minder zuur de urine is, vandaar de vitamine C therapie.
Omdat de PH waarde hoog is, zegt men wel, de zuurtegraad is hoog...maar... de urine is dus dan niet zuurder maar meer basisch.
Zie de link en het gekopieerde stukje:
http://www.dierenkliniekmaaspoort.nl/in ... onderzoek/
• PH (zuurtegraad)
Normale urine van een hond of kat heeft een PH van 6-7. De urine van konijnen en cavia’s is minder zuur; PH 7.4-8.4. Hoe lager de |PH hoe zuurder de urine is. Een verhoging van de Ph wijst meestal op een bacteriële infectie. Een verlaging van de PH kan een gevolg zijn van verzuring van het bloed wat op kan treden bij een ernstige nierfunctie stoornis. De PH van de urine is sterk beïnvloedbaar door het dieet.
Erna, ik dek dat je DA bedoelt dat je dat voer niet zo in de winkel kan kopen. Dat blaasgruisvoer voor onze katten ook niet. Maar wel via internet en dat scheelt ook behoorlijk. Bovendien hebben ze nooit grote zakken in voorraad en als ik het bij Brekz bestel heb ik het de volgende dag netjes thuisbezorgd.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Dank je. Dat is het zeker. De urine moet dus juist zuur zijn en niet basisch. Terwijl in het verhaal voor de mens benadrukt werd dat de urine niet zuur moest zijn.
Een paar afkortingen op het bonnetje zijn wel te herkennen:
glu is vast glucose, bld bloed, leu leukocyten (duidt op ontsteking), PH dus de zuurtegraad.
Ket ketonen, Alb albumine, Cre creatine zijn volgens mij afbraakstoffen die kunnen duiden op lever- of nierproblemen als de waarden afwijken. En Nit zal wel met de stikstofhuishouding te maken hebben. Maar van die vier weet ik niet zeker of de afkortingen inderdaad betekenen wat ik denk.....
Een paar afkortingen op het bonnetje zijn wel te herkennen:
glu is vast glucose, bld bloed, leu leukocyten (duidt op ontsteking), PH dus de zuurtegraad.
Ket ketonen, Alb albumine, Cre creatine zijn volgens mij afbraakstoffen die kunnen duiden op lever- of nierproblemen als de waarden afwijken. En Nit zal wel met de stikstofhuishouding te maken hebben. Maar van die vier weet ik niet zeker of de afkortingen inderdaad betekenen wat ik denk.....
Maureen
Wij hebben op advies van de Da Hieke ooit een tijd vit c gegeven. Ze had een blaasontsteking en toen iets gruis in haar urine. Dit probleem was snel verholpen. haar urine is regelmatig onderzocht, was daarna altijd goed.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Vitamine C, hoor van jullie dat het goed is. Corrie fijn dat het bij Hieke goed geholpen heeft.
Ik heb net de DA gebeld om de zak voer af te bestellen, ze vond het verschil ook groot en begreep mijn beslissing.
Vroeg nog of zij het ook voor het lagere bedrag konden leveren. Omdat zij het in kleine hoeveelheden bestellen is het daardoor duurder. Dat snap ik dan wel.
Ik kreeg ook nog de tip om http://www.medpets.nl/puur+cranberry+co ... tAodmwYADg dit naast het voer en de vit. C te geven.
Lisa heeft geen bloed in de urine, lees dat het ook nog wel eens voor komt.
Jeanette de DA had het over struviet.
Ik heb net de DA gebeld om de zak voer af te bestellen, ze vond het verschil ook groot en begreep mijn beslissing.
Vroeg nog of zij het ook voor het lagere bedrag konden leveren. Omdat zij het in kleine hoeveelheden bestellen is het daardoor duurder. Dat snap ik dan wel.
Ik kreeg ook nog de tip om http://www.medpets.nl/puur+cranberry+co ... tAodmwYADg dit naast het voer en de vit. C te geven.
Lisa heeft geen bloed in de urine, lees dat het ook nog wel eens voor komt.
Jeanette de DA had het over struviet.
Cranberry wordt ook voor mensen met chronische blaasproblemen aanbevolen...
Maureen
Kijk, dat is mooi om te weten. Dan kan Vit.C dus helpen.Erna schreef:Jeanette de DA had het over struviet.
En extra vitamine C (ik slik niet anders )Stella schreef:Cranberry wordt ook voor mensen met chronische blaasproblemen aanbevolen...
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Dank jullie wel voor alle informatie, links en het meedenken.
Inmiddels heb ik de links doorgelezen, zeer verhelderend.
Inmiddels heb ik de links doorgelezen, zeer verhelderend.
- jetwolrich
Ik heb twee katten die ieder last van blaasgruis hebben als ik ze standaardbrokjes geef.
De een krijgt brokjes voor struviet stenen en de ander voor oxalaat stenen.
Dat is blijkbaar een verschil in het soort kristal wat in de nieren wordt gemaakt.
De DA kon onder de microscoop zien, dat het oxalaatgruis was.
De een krijgt brokjes voor struviet stenen en de ander voor oxalaat stenen.
Dat is blijkbaar een verschil in het soort kristal wat in de nieren wordt gemaakt.
De DA kon onder de microscoop zien, dat het oxalaatgruis was.
Jet Wolrich
Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018