Maag-Darmproblemen.

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Ariënne

Maag-Darmproblemen.

Bericht door Ariënne »

In het gastenboek van de HSC-site las ik het ontzettend verdrietige bericht dat een nog jonge Smous het helaas niet gered heeft. Waarschijnlijk was darmontsteking de oorzaak.
Hoe kan het toch zo misgaan en wat kun je doen om zoiets te voorkomen, voor zover mogelijk?
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Zo vreselijk naar voor de mensen van Voske.
Het deed me wel denken aan het broertje van Beppie, Douwe. Hij had een soort gemuteerde Parvo (???) Helaas ook niet te keren.
Ik geloof niet dat je zoiets kunt voorkomen. Zorgen dat alle entingen op tijd gegeven worden en hopen dat het je niet overkomt vrees ik.
Bij Stappers virus darminfectie rond zijn vierde maand hielp in ieder geval de antibioticum en het dieetvoer van de dierenarts niet volledig. We kregen hem pas weer goed aan het eten (en mooie poepjes, hoera) toen we op vleesvoeding met maaginhoud van het schaap overgingen.
Maar dat is geluk hebben natuurlijk.Als het echt niet meer te keren is, moet je afscheid nemen. Zo naar. Zo'n jonge leuke hond. Echt triest.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Het was ook een heel leuk en lief hondje en een zelfgefokte pup, waar ze allemaal dol op waren. Vorige week woensdag ben ik er nog even geweest en ze kwam me nog heel voorzichtig begroeten. Onvoorstelbaar, dat ze het toch niet gehaald heeft. Ook Nora zal haar wel heel erg missen, ze was er heel erg lief voor tijdens de ziekte.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ach wat treurig toch...
En die Nora - zo lief.
Afbeelding

wubke

Bericht door wubke »

Aaah...dit is heel verdrietig. Voske was maar een paar weken ouder dan Jules. Blijkbaar kunnen ze ook op deze leeftijd zo ziek worden dat er geen redden meer aan is......
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Renate

Bericht door Renate »

O wat erg zeg. :cry: Heel treurig.

Toen ik het las moest ik meteen weer aan de darmontsteking van Dana denken. Die is er ook echt hard ziek van geweest. Gelukkig ontdekten de artsen de oorzaak bij toeval, maar op tijd.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nog even gedacht aan hoe je het kunt voorkomen.
Het eten van verschillende soorten poep kan erg kwalijk zijn.
Een jachthond hier uit de buurt is eens op het randje geweest omdat hij mensenpoep had gegeten. De DA dacht dat het van een drugsverslaafde geweest was. De arme hond moest als het ware afkicken. Aan het infuus in de kliniek.
Het kan ook voorkomen bij poep van iemand die heel veel medicijnen moet gebruiken. Een nog viezer praatje, we hebben eens een 'gevulde' stomazak in het bos gevonden. Je gelooft je ogen niet. Wie weet wat daar in zat. (behalve wat er in hoorde te zitten natuurlijk :schrik: )
Paarden en schapenpoep kan weer heel schadelijk zijn als ze een wormenkuur hebben gehad of ook medicijnen b.v.
Dus altijd opletten geblazen als ze hun smouzenneus ergens intsteken.
Ik was ook nooit zo dol op die bruine snorren. Jakkie.

Erna

Bericht door Erna »

Ooh wat erg. :cry:
Wat vreselijk voor deze mensen en ook voor moederhond Nora.
Zo'n lieve jonge hond, je weet dat zoiets kan gebeuren. Maar ik denk dat niemand er bij stil zal staan dat het jou ook kan overkomen.
Sterkte voor de eigenaars.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Jeanette schreef:Nog even gedacht aan hoe je het kunt voorkomen.
Het eten van verschillende soorten poep kan erg kwalijk zijn.
Een jachthond hier uit de buurt is eens op het randje geweest omdat hij mensenpoep had gegeten. De DA dacht dat het van een drugsverslaafde geweest was. De arme hond moest als het ware afkicken. Aan het infuus in de kliniek.
Het kan ook voorkomen bij poep van iemand die heel veel medicijnen moet gebruiken. Een nog viezer praatje, we hebben eens een 'gevulde' stomazak in het bos gevonden. Je gelooft je ogen niet. Wie weet wat daar in zat. (behalve wat er in hoorde te zitten natuurlijk :schrik: )
Paarden en schapenpoep kan weer heel schadelijk zijn als ze een wormenkuur hebben gehad of ook medicijnen b.v.
Dus altijd opletten geblazen als ze hun smouzenneus ergens intsteken.
Ik was ook nooit zo dol op die bruine snorren. Jakkie.
Getverderrie!
Vera heeft inmiddels ook schapenpoep ontdekt.
En Bert is als klein kind ernstig ziek (syndroom van henoch-schonlein=zeldzaam) geweest, waarbij toen een link werd gelegd met het binnen krijgen van schapenpoep. Die informatie vind ik nu niet meer terug trouwens. Maar inderdaad: wat kan er allemaal wel niet inzitten.

Goh Renate: die Dana had het dus ook zwaar te pakken. Wat een geluk als je zo'n hoofdstuk weer af kunt sluiten!
Afbeelding

Renate

Dana

Bericht door Renate »

Ariënne schreef: Goh Renate: die Dana had het dus ook zwaar te pakken. Wat een geluk als je zo'n hoofdstuk weer af kunt sluiten!
In oktober 2005 ontdekte ik bloed en slijm en Dana's ontlasting. Toen het na een aantal dagen niet overging en zelfs langzaam verergerde ben ik naar de huisarts gegaan. Die opperde dat het van doorkomende kiezen kon zijn, maar zag aan mijn gezicht dat ik daar niet in geloofde. Toen heeft hij ons doorgestuurd naar een kinderarts omdat hij blindelings vertrouwd op het moederinstinct.
De kinderarts kon me alleen vertellen dat kinderen geen darmkanker krijgen dus dat ik me daar geen zorgen om moest maken, maar wat het wel was, was een raadsel. Een aantal vervelende onderzoeken volgenden, maar helaas werd er steeds niets gevonden. Maar Dana verloor steeds meer bloed. Ze zat regelmatig tot haar rug toe vol met bloed. Eind november schoot ze bijna onder de 10 kilo lichaamsgewicht door en daarom wilde de kinderarts een scopie doen. De hoge spoeling voor de scopie is vreselijk geweest. Doordat Dana zo huilde lukte het spoelen helemaal niet. Het duurde en duurde. Dana is na dat onderzoeken weken bang geweest om met mij mee naar buiten te gaan. De scopie wees uit dat Dana's hele dikke darm (zo'n 60 cm) ontstoken was, maar uit de biopten kwam niets. Wekelijks deden ze ontlastingonderzoek en door een 'fout' op het lab ontdekten ze wat Dana had: CDAD (Clostridium Difficile Associated Disease). De bacterie Clostridium is een lichaamseigen bacterie die bij ernstig zieke mensen vaak voor de dood zorgt. Vergelijkbaar met de ziekenhuisbacterie MRA. Na een zware antibioticakuur is Dana langzaam opgeknapt. Ze is 8 maanden ziek geweest en woog nog maar net 9 kilo (3 jaar). In het WKZ zeiden ze dat Dana of in aanraking is geweest met ontlasting (zoiets als het verhaal van Jeanette) of dat ze gewoon gevoelige darmen heeft die bv door veel zuivel (erg slecht voor je darmflora) snel uit balans zijn en zo heeft CD-bacterie kans om te gaan woekeren.
Dana heeft het gelukkig gered, maar het had ook verkeerd af kunnen lopen. Clostridium Difficile kan nog heel lang ingekapseld overleven in haar gastheer, dus het is tot december 2006 erg spannend geweest voor ons. We moeten nu voorzichtig zijn met zuivel en antibioticakuren ivm de gevoeligheid van Dana's darmflora. Om haar darmflora een beetje te helpen moet ze dagelijks een blikje cola drinken. Vreemd gezicht zo'n jong kind met cola, maar het schijnt goed te helpen. In het begin was het een ramp, want ze vond cola vies en krijg er dan maar eens een heel blikje in. Gelukkig vind ze het inmiddels gewoon en drinkt ze het uit gewoonte in 2 x.
Darminfecties lijken zo onschuldig, maar kunnen echt grote problemen geven. Ik ben er echt een beetje angstig door geworden. Iedere keer als 1 van ons diarree heeft, ben ik bang dat er bloed bij zal zitten. Phoebe kijk ik ook altijd goed na. Die angst zit er nu gewoon in en slijt nog niet hard.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Jullie hebben al heel wat met elkaar meegemaakt, Renate. Ik kan me voorstellen dat je dat niet zomaar naast je neerleggen kan.
Ik herinner me nu ook dat je eerder vertelde over dat cola drinken. De 'goede' bacteriën in bijv. capsules of poedervorm (bijv. Yolac van Plantina) worden niet speciaal aangeraden blijkbaar?
Afbeelding

wubke

Bericht door wubke »

Wat moet dat vreselijk geweest zijn, weten dat je kind ernstig ziek is, maar doktoren kunnen niets vinden! De machteloosheid als ouder is dan toch onbeschrijfelijk!
Gelukkig is alles goedgekomen, maar het had toch evengoed anders af kunnen lopen......
Groet, Wubke,
(Jules) en

Renate

Bericht door Renate »

De goede bacteriën zijn niet 'goed' genoeg als je darmen zo ernstig uit balans zijn. Maar baat het niet dan schaadt het niet: Dana krijgt dagelijks Yakult of een zusje daarvan. Net als de cola op advies van de kinderarts. Het moeilijke hieraan is wel weer dat het in zuivelvorm is, waar juist de Clostridiumbacterie zo gek op is.

Martijn en ik hebben onze kindjes niet zo goed afgewerkt, ben ik bang... Hun oortjes zijn wel netjes omgezoomd, maar van binnen hebben we hier en daar een steekje laten vallen.
Ja, je moet maar van 1 eitje 2 kindjes willen maken. Dat kan niet goed gaan :wink:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Je zou ze vast voor geen 100 miljoen in willen ruilen!! :kus: :kus: -voor de meiden!
Voor mijn gevoel zijn jullie een heel hecht gezinnetje! :thumbsup:
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Je zou ze vast voor geen 100 miljoen in willen ruilen!!
Zeker niet. Daar hebben we wel een paar tropenjaren en grijze haren voor over. :wink:

wubke

Bericht door wubke »

Wie is perfect?
Groet, Wubke,
(Jules) en

Renate

Bericht door Renate »

Niemand. We kunnen perfectie hoogstens nastreven.

Het is nu eenmaal niet anders. We kunnen er nu alleen maar zo goed mogelijk mee omgaan en inmiddels gaat het prima hier. Dana heeft vorige maand eindelijk op de wc leren poepen. Ze vroeg om te poepen nog altijd om een luier, omdat ze zo bang geworden is door die hoge spoeling in het ziekenhuis (dat gebeurd ook op de wc en ik had er geen erg in dat het problemen met haar zindelijkheid zou kunne veroorzaken). Romy doet het erg goed op het MKD. Het gaat ons nu voor de wind. Wat willen we nog meer? Niks, we zijn gelukkig zo.

Maar we dwalen weer ontzettend af. Mijn schuld :roll: . We gaan terug naar de darmproblemen van onze smousjes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Oh Renate, als ik de foto's zie, dan zie ik twee zulke mooie blije meisjes.
Dat hebben jullie toch samen voor elkaar gekregen. Ondanks alle moeilijke tijden.
Ik heb een donkerbruin vermoeden..........echt houden van denk ik. :wink:
Jullie zijn een heel bijzonder mooi stel :kus:

Erna

Bericht door Erna »

Nou Renate, als je zo je verhaal leest is dat behoorlijk heftig geweest. Wat een geluk dat Dana er niets aan overgehouden heeft.
Jullie hebben zeker al heel wat meegemaakt met jullie gezin. Gek hé, de een rolt overal doorheen en de ander krijgt heel wat te verstouwen.
Fijn dat jullie die vervelende en angstige tijd achter jullie hebben en dat ook Romy haar draai op het MKD kan vinden.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Renate kunnen ze zo'n hoge spoeling niet met een roesje uitvoeren. Dat had Dana er niets van gemerkt en had ze geen angst voor poepen op de WC ontwikkeld.

Groetjes, Erna.

Gesloten