teken en vlooien

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Wendy

teken en vlooien

Bericht door Wendy »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over teken en vlooien.
ik hoor al verschillende keren vertellen dat er dit jaar waarschijnlijk erg veel teken zullen zijn (logisch...t heeft nauwelijks gevroren !!)
Welke maatregelen nemen jullie ter voorkoming van teken en vlooien ??

doei,
Wendy

Erna

Bericht door Erna »

Ik geef Lisa Frontline. Dat helpt goed tegen teken en vlooien.
Lisa krijgt van mij ook elke ochtend een knoflookpil door haar eten, schijnt ook tegen vlooien te helpen.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Pim wordt ook behandeld met Frontline.
Het afgelopen jaar was ik er trouwens niet helemaal tevreden over.
Ik sproei hem daarmee. (tellen en gewicht rekenen)
Het leek alsof ik niet kon tellen. Ik ga nu pipetjes proberen.
Nakijken op teken moet trouwens toch regelmatig (dagelijks).
Dat knoflooktabletje geef ik ook. Geen idee of het helpt.

Erna

Bericht door Erna »

Bij Tirza gaf ik ook Frontline dat ik moest sproeien. Zij wilde dat er meteen weer af hebben, dus werd er overal tegenaan geschurkt. Dat vond ik niet zo prettig voor mijn meubels.
Eén keer heb ik Tirza na het sproeien in de tuin gelaten om op te drogen. Was niet zo'n goed idee want toen is ze in de aarde gaan rollen om de spray te verwijderen.
Ze was bijna niet meer te herkennen, wat was ze vies.
Lisa krijgt dus pipetjes, dat bevalt me prima. De teken kunnen wel vast komen te zitten maar blijven klein en kunnen geen kwaad meer. Na een paar dagen vallen ze er vanzelf af.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Wendy

Bericht door Wendy »

Ik ben ook bij de dierenarts geweest voor Frontline, maar die adviseerde Pulvex Spot.
Ze vertelde me dat het beter zou werken dan Frontline (??ik weet t niet hoor!!)
Dus daar zijn we vandaag maar mee begonnen. Volgens mij werkt t wel op dezelfde manier als Frontline..

Ik zal ook s knofloolpillen gaan kopen. Gewoon bij de drogist??
En dat werkt bij mensen toch ook tegen muggen??
Laatst gewijzigd door Wendy op 06 apr 2007, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ariënne

teken en vlooien

Bericht door Ariënne »

Vera en Saartje krijgen ook frontline. Ik ben daar niet helmaal tevreden over en zie op tegen de tekentijd die nu weer gaat beginnen. We zitten hier in bosgebied en hadden vorig jaar allemaal zelf ook af en toe een teek.
Ik denk erover een band te nemen voor Vera. Eigenlijk hou ik helemaal niet van al dat giftige spul, maar we moeten wat.
Na even googelen kwam ik op deze site:

http://www.dierenkliniekleusden.nl/ziek ... /teken.htm

Ook voor de mensen die naar Frankrijk gaan een interessante site misschien.

Mary

Bericht door Mary »

Vanavond voor het eerst een pipetje gebruikt.
Zo, wat handig, snel en schoon.
Ik heb er drie, dus 3 maanden te gaan.
Wanneer ik weer niet tevreden ben ga ik over op het
merk van Wendy.
En die knoflooktabletjes zijn ook gewoon bij Albert Heyn.

Jeanette

Ook al Frontline

Bericht door Jeanette »

Sam was vreselijk gevoelig voor allerlei chemische zaken die in zijn huid drongen en reageerde alleen goed op Frontline. Ayla rende altijd als een gek rondjes als ze pas ingespoten was. Stapper hebben we deze week pas ingespoten. Helemaal nergens last van. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was 8)
Als we naar Frankrijk gaan overleggen we even met de dierenarts en kiezen dan zo'n goede band i.v.m. zandvlooien en teken.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Renate

Bericht door Renate »

Ik vind die vlooien en tekenmiddeltjes best duur. Van de buuv kreeg ik de tip om 5 teentjes knoflook fijn te persen in 500 ml olijfolie, dat een week te laten staan en dan 1x per week een lepeltje door haar brokken te mengen. Ik was bang dat ze er erg van zou stinken, maar dat valt me reuze mee. Phoebe vindt het nog reuze smakelijk ook. Vorige maand had ze haar eerste teek. Wat een smerig beest is dat zeg. Bah! Ik hoop dat de knoflook goed zijn werk doet en dat dit de eerste en de laatste was.

Ariënne

Teken en vlooien.

Bericht door Ariënne »

Renate schreef:Vorige maand had ze haar eerste teek. Wat een smerig beest is dat zeg. Bah! Ik hoop dat de knoflook goed zijn werk doet en dat dit de eerste en de laatste was.
Wen er maar aan Renate, deze teek zal echt niet de laatste zijn :? :wink:
Helaas niet. Het worden er meer en meer.
Wel handig dat de vacht van een Smous, en zeker die van Phoebe, licht van kleur is.
Je ziet ze soms al rondlopen voor ze vast gaan zitten. Dan kun je ze er zo vanaf plukken.

Heb je al een tekentang? Ik gebruik zelf altijd de Trix Teken-Lasso http://www.tickremover.com bijv. bij de Etos te koop. Dit ding kan trouwens niet goed tegen water. Als je daar op let gaat ie wel lang mee.
Ook zijn die groene 'haakjes' van O'Tom http://www.otom.com handig.

Die tip van je buurvrouw lijkt me wel handig. Onze dierenarts geeft haar (hele grote )hond elke dag gewoon een knoflookteentje!

Wendy

Re: Teken en vlooien.

Bericht door Wendy »

Ariënne schreef:Wel handig dat de vacht van een Smous, en zeker die van Phoebe, licht van kleur is.
Je ziet ze soms al rondlopen voor ze vast gaan zitten. Dan kun je ze er zo vanaf plukken.
Teken zijn toch ook ooit licht van kleur?????

Ik heb een tekentang bij de dierenarts gekocht, voor €1,85
Robbert (= mijn man) heeft m al gebruikt bij de hond van mijn ouders, en werkt prima !!

Erna

Bericht door Erna »

Een teek die nog rondwandeld in de vacht ziet er uit als een heel klein zwart spinnetje.
Als ze eenmaal vastzitten worden ze groter en lichter van kleur.
Ik geef Lisa naast de Frontline ook elke dag een knoflook tabletje (Kruitvat)
Ik denk dat alleen knoflook niet voldoende is om teken bij je hond weg te houden.

Groetjes, Erna.

Jeanette

Teken in soorten en maten

Bericht door Jeanette »

http://www.saag.nl/nederland/order.htm

De tekentang op de site hierboven is bij ons de beste gebleken. We wonen in het bos en hebben er dus erg veel last van. Het fijne van deze tang is dat hij zelfs als de hond het lijfje eraf heeft gebeten, je nog met het fijne tangetje het kopje eruit kan draaien. Bij de apotheek te krijgen.
Die van plastic hebben we een paar keer geprobeerd, maar het bekje van de tang was niet stabiel genoeg. Het werd scheef of ging wijken. Die groene kleine dingetjes, die Ariënne noemt, zijn ook o.k, maar de hele kleintjes of de kopjes krijg je daar net niet mee te pakken.
Je hebt teken in alle soorten en maten. Ze hebben ook verschillende stadia. In het eerste stadium zijn ze piepklein. In het laatste kunnen ze, volgezogen, zo groot zijn als een kleine erwt. Ze zijn bruin/zwart en volgezogen zwart/grijs. De ellende is, dat ze nare ziektes kunnen overbrengen. Ik wil jullie niet bang maken, maar een van ons eerste nest heeft Babiosis gekregen (waarschijnlijk, lang geleden, niet goed bekend toen)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tekenkoorts

Dat was heel naar, gelukkig heeft hij het overleefd. De ziekte van Lyme is bijna bij iedereen wel bekend. Er zijn bij ons hier al meerdere boswachters afgekeurd vanwege de ernstige verschijnselen.
Maar niet getreurd, het bos blijft leuk. Goed spuiten (of veel knoflook :shock: ) en na de wandeling flink de vacht losschudden en even de lekkere plekken controleren. In de nek, achter de oortjes, in de liezen.
's Avonds lopen we Stapper even na, want dan vind je de snodaards vaak al vast zitten. Als je ze snel eruit haalt, schijnt het, dat ze nog niets ernstigs hebben overgebracht.
En nog een onbezorgd Pasen toegewenst :wink:

Annemieke

Bericht door Annemieke »

Ik gebruik sinds afgelopen jaar Scalibor tekenbanden. En dat werkte echt heel goed! Heel af en toe vond ik nog wel eens een teek, maar die was dan of al heel versuft of al dood.

Daarvoor gebruikte ik Frontline spray, maar dat hielp veel minder. Bovendien moet ik ze dan elke vier weken behandelen, terwijl ze al dat sprayen maar niks vinden. :?

Zo'n tekenband werkt 5 maanden en dan ben je van alles af. :)
De band werkt ook tegen zandvliegen (voor het geval je naar het zonnige zuiden gaat.)

Vlooien vind ik trouwens nooit op de honden, ze krabben of bijten ook niet.

rita

Bericht door rita »

Ik gebruik ook frontline, en daarbij geef ik biergist tabletten. dit bevalt prima zonder de tabletjes hebben ze toch meer teken dan normaal.

Jeanette

Vakantie preventie

Bericht door Jeanette »

Hoi,
Wij gebruiken dus Frontline. Vandaag hebben we overlegd met de dierenarts wat we het beste kunnen doen als we naar Frankrijk gaan.
In de schemering kan Stapper beter binnen in de tent blijven i.v.m. zandvliegen.
Daarnaast goed controleren op teken en vlooien.
En drie weken na thuiskomst laten we zijn bloed op infecties testen.
Dit lijkt ons wel o.k.

Erna

Bericht door Erna »

Jeanette wat brengen zandvliegen voor ziekte over bij je hond?
Komen die beesten net als muggen voornamelijk in de schemer opzetten?

Groetjes, Erna.

Mary

Bericht door Mary »

Erna schreef:Jeanette wat brengen zandvliegen voor ziekte over bij je hond?
Komen die beesten net als muggen voornamelijk in de schemer opzetten?

Groetjes, Erna.
http://www.intervet.nl/Nieuws/Hond/Para ... er=10#qa10

Even gezocht op google.
:?
Toen ik zaterdag bij de DA was zag ik dat ook hij adviseert om deze band te
gebruiken.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

wubke

Bericht door wubke »

Wij wonen in een gebied waar heel veel teken voorkomen. Ik had er al diverse van Jules afgehaald en ook dikke in huis gevonden. Die knappen zo leuk als je erop gaat staan.....brrrrrr.

Van de mijn dierarts kreeg ik een band en ik zie dat dat dezelfde is, als waar de sit naar verwijst
. Deze zou heel goed helpen, volgens gebruikers, zei de assistente.Ik moet zeggen dat ik bij Jules geen teek meer gevonden heb.
Bij mijn Golden nog wel, hoewel ik die met pipetten behandeld heb. Ik vond de prijs van de band meevallen. Ik heb 15,95 betaald terwijl hij 5-6 maanden werkt. Voor de pipetten waar ik 3 maanden mee doe, betaalde ik vorig jaar ongeveer 30,--
Dat scheelt toch wel!
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Eerst werk ik nog door m'n voorraad Frontline heen, maar dan wil ik over gaan op zo'n band net als jij doet Wubke. (We zitten nu op een gemiddelde van 10 tot 15 teken per dag. Ik vang de meeste als ze nog rondlopen.)

Jeanette, is er een bepaalde reden waarom jouw dierenarts niet die band aanbeveelt?
Vooral ivm die zandvliegen/-vlooien en Leishmania.
Goed trouwens dat bloedonderzoek na de vakantie.
Afbeelding

Gesloten