Fokverplichting
Re: Fokverplichting
Daar ben ik ook wel benieuwd naar Erna...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Wij hebben 2x een nstje gehad en 2x had de teef het niet gered zonder medisch ingrijpen.
De 1x het nestje van Desi: keizersnee op Nieuwjaarsdag! (dubbel tarief DA) Als de keizersnee niet was gedaan, had dat Desi het leven gekost. Tot mijn grote verbazing op de jaarvergadering in april antwoorde Fredy op een vraag i.v.m. keizersnee bij de smous: Niet nodig, ook al gaat dit ten koste van de moederhond!!
Het 2x nest was van Leentje. 6 pupjes, 1 wilde wel drinken maar kon niet drinken. Veel problemen, om de 3 uur voeden met sonde. Na 3 weken kreeg Leentje een fikse tepelonststeking. We waren nog maar net op tijd bij de DA. Gelukkig heeft Leentje het gered. En de zwakke pup ook. Maya is heerlijk donderstraal. Met kerst was ze samen met oma en moeder heerlijk op wintersport in Oostenrijk. Dolle pret.
Beide nestjes hebben ons geld gekost. Bovendien moesten we ook 2x dekgeld aan de reu betalen! Dit vind ik heel vreemd want die maakt geen onkosten. De teef gaat zelfs op bezoek bij de reu.
De 1x het nestje van Desi: keizersnee op Nieuwjaarsdag! (dubbel tarief DA) Als de keizersnee niet was gedaan, had dat Desi het leven gekost. Tot mijn grote verbazing op de jaarvergadering in april antwoorde Fredy op een vraag i.v.m. keizersnee bij de smous: Niet nodig, ook al gaat dit ten koste van de moederhond!!
Het 2x nest was van Leentje. 6 pupjes, 1 wilde wel drinken maar kon niet drinken. Veel problemen, om de 3 uur voeden met sonde. Na 3 weken kreeg Leentje een fikse tepelonststeking. We waren nog maar net op tijd bij de DA. Gelukkig heeft Leentje het gered. En de zwakke pup ook. Maya is heerlijk donderstraal. Met kerst was ze samen met oma en moeder heerlijk op wintersport in Oostenrijk. Dolle pret.
Beide nestjes hebben ons geld gekost. Bovendien moesten we ook 2x dekgeld aan de reu betalen! Dit vind ik heel vreemd want die maakt geen onkosten. De teef gaat zelfs op bezoek bij de reu.
He bah, en nu graag wat opwekkende verhalen. Gerry en Pebbles.
Zo is dat Gerrie!
Het gaat bijna altijd goed hoor!
Zo heeft Bobbie inmiddels 14 kinderen rondlopen waarvan er, naar mijn mening, te weinig zelf pups hebben gekregen...
Ik weet niet de precieze cijfers (Loes vast wel ), maar volgens mij zijn de meesten glansrijk door de RITS gekomen en zijn er toch maar 3 of 4 nestjes uit voortgekomen...
Daarom is het ook zo belangrijk dat IEDEREEN zich echt aan zijn belofte houdt om ook een nestje te fokken; ik vind dat er echt te veel Smousjes zijn die om "zwaarwegende persoonlijke omstandigheden" uiteindelijk toch geen nestje hebben mogen voortbrengen...
Het gaat bijna altijd goed hoor!
Zo heeft Bobbie inmiddels 14 kinderen rondlopen waarvan er, naar mijn mening, te weinig zelf pups hebben gekregen...
Ik weet niet de precieze cijfers (Loes vast wel ), maar volgens mij zijn de meesten glansrijk door de RITS gekomen en zijn er toch maar 3 of 4 nestjes uit voortgekomen...
Daarom is het ook zo belangrijk dat IEDEREEN zich echt aan zijn belofte houdt om ook een nestje te fokken; ik vind dat er echt te veel Smousjes zijn die om "zwaarwegende persoonlijke omstandigheden" uiteindelijk toch geen nestje hebben mogen voortbrengen...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Die zijn er genoeg hoor Gerry. Pech kun je met alles hebben, zo is het leven nu eenmaal. En wat de 1 als een ramp ziet, is voor een ander iets dat minder leuk is maar dat met wat extra inzet gewoon in orde komt.
Tja, en dat het ene nest meer kost dan het andere is ook gewoon een gegeven. Heb je 11 pups zonder problemen dan zit je in de plus, heb je 2x een nest met keizersnee en maar 1 pup dan zit je in de min. (2 bestaande situaties).
Je hoopt allemaal dat de moederhond alles zonder problemen doorstaat, maar ook bij een hond in topconditie is daar geen garantie voor. Maar een smous is een hond met normale proporties, er wordt bewust geen KI toegepast, als de pups wegens weeënzwakte, te nauw geboortekanaal od via een keizersnee geboren moesten worden mag de teef geen 2e nest. Zo probeert men geboortes zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen.
Tja, en dat het ene nest meer kost dan het andere is ook gewoon een gegeven. Heb je 11 pups zonder problemen dan zit je in de plus, heb je 2x een nest met keizersnee en maar 1 pup dan zit je in de min. (2 bestaande situaties).
Je hoopt allemaal dat de moederhond alles zonder problemen doorstaat, maar ook bij een hond in topconditie is daar geen garantie voor. Maar een smous is een hond met normale proporties, er wordt bewust geen KI toegepast, als de pups wegens weeënzwakte, te nauw geboortekanaal od via een keizersnee geboren moesten worden mag de teef geen 2e nest. Zo probeert men geboortes zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Gerrie het gaat gelukkig meestal goed, maar kan me wel voorstellen dat je dit nu niet zo'n prettig topic vindt.
Het gaat mij ook niet om het financiële plaatje, al is het natuurlijk jammer dat je er geld op moet toeleggen als het tegen zit. Dat je als teef eigenaar geld voor de dekking aan de reu eigenaar moet geven is normaal. Dat is bij elk ras zo. Normaal gesproken heeft de reu eigenaar de eerste keus uit het nest, of krijgt het aanschafbedrag van een pup uit dat nest. Bij de smous is dat bedrag veel minder, dus valt dat reuze mee. De mensen stellen hun huis voor je open, maken tijd voor je vrij op het moment dat voor de teef het beste is. En schenken ook nog een kopje koffie voor je in. Daar mag best iets tegenover staan.
Het gaat mij om de gezondheid van mijn eigen hond, niet meer en niet minder.
Als je uit vrije wil fokt neem je zelf het risico, nu ligt dat toch ietsje anders.
Ik ben niet bij de jaarvergadering geweest, dus spreek niet uit eigen ervaring. Maar als Fredie gezegd zou hebben: Een keizersnede, niet nodig, ook al gaat dat te koste van de moederhond. Dat gaat mijn verstand te boven. Bij mij zou de moederhond ten alle tijden vóór gaan. Hoe jammer dat voor de pups zou zijn.
Loes wat gebeurt er met een pup die niet in orde is, maar wel blijft leven. Is dat een "kadootje" voor de fokker.
Het gaat mij ook niet om het financiële plaatje, al is het natuurlijk jammer dat je er geld op moet toeleggen als het tegen zit. Dat je als teef eigenaar geld voor de dekking aan de reu eigenaar moet geven is normaal. Dat is bij elk ras zo. Normaal gesproken heeft de reu eigenaar de eerste keus uit het nest, of krijgt het aanschafbedrag van een pup uit dat nest. Bij de smous is dat bedrag veel minder, dus valt dat reuze mee. De mensen stellen hun huis voor je open, maken tijd voor je vrij op het moment dat voor de teef het beste is. En schenken ook nog een kopje koffie voor je in. Daar mag best iets tegenover staan.
Het gaat mij om de gezondheid van mijn eigen hond, niet meer en niet minder.
Als je uit vrije wil fokt neem je zelf het risico, nu ligt dat toch ietsje anders.
Ik ben niet bij de jaarvergadering geweest, dus spreek niet uit eigen ervaring. Maar als Fredie gezegd zou hebben: Een keizersnede, niet nodig, ook al gaat dat te koste van de moederhond. Dat gaat mijn verstand te boven. Bij mij zou de moederhond ten alle tijden vóór gaan. Hoe jammer dat voor de pups zou zijn.
Loes wat gebeurt er met een pup die niet in orde is, maar wel blijft leven. Is dat een "kadootje" voor de fokker.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik ben op zoek geweest naar Fredies standpunt tov van 'opofferen' van de moederhond, iets dat ik me totaal niet kan voorstellen. Ik heb de notulen van de ALV 2010 en 2011 er op nagekeken maar heb niets kunnen vinden. Het lijkt me ook sterk dat de aanwezige leden dat zo maar over zich heen (hebben) laten gaan. Ik ben op beide (en alle andere) vergaderingen aanwezig geweest en kan me ook niks herinneren.Erna schreef:Het gaat mij om de gezondheid van mijn eigen hond, niet meer en niet minder.
De keren dat er inderdaad iets met een pup was en dat pas werd geconstateerd als het diertje al een week of wat was, is dat tot dusver altijd op de ene of andere manier opgelost. Ik denk dat dat vaak in nauw overleg is gedaan. Ik heb daar geen inzicht in. Voor Pepeetje van Netty Rozema is het bijvoorbeeld via haar opgelost.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Loes:loes schreef:Erna schreef:Het gaat mij om de gezondheid van mijn eigen hond, niet meer en niet minder.
Ik ben op zoek geweest naar Fredies standpunt tov van 'opofferen' van de moederhond, iets dat ik me totaal niet kan voorstellen. Ik heb de notulen van de ALV 2010 en 2011 er op nagekeken maar heb niets kunnen vinden. Het lijkt me ook sterk dat de aanwezige leden dat zo maar over zich heen (hebben) laten gaan. Ik ben op beide (en alle andere) vergaderingen aanwezig geweest en kan me ook niks herinneren.quote]
Ik was net van plan de verslagen te lezen, dus fijn dat jij al gekeken hebt Loes.
Zo'n opmerking zou ik toch ook zeker onthouden hebben. Er zal ter plekke trouwens direct enorm veel commentaar op zijn gekomen.
Het is ook je eigen hond en je kunt gelukkig altijd raad vragen bij het TFP als er moeilijkheden zijn rond een bevalling, maar je beslist altijd zelf natuurlijk.
En uiteraard vaak in overleg met je DA.
Laatst gewijzigd door Jeanette op 28 jan 2013, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Onze Ayla heeft gelukkig twee keer een gezond nest van 7 pups gehad.
Eén van de kleintjes, Wolfje, had een ontstoken oogje nog vóór het open was.
Op advies van mevrouw Barkman zijn we toen direct naar de DA geweest.
Wat ik gedaan zou hebben met een pupje dat overduidlijk iets mankeert en eigenlijk niet levensvatbaar is...??? Ik ben blij dat ik dat nooit heb meegemaakt.
Maar als een pup wel levendig is en duidelijk niets mankeert, maar alleen slecht drinkt, dan zou ik zo'n pupje er ook door halen natuurlijk.
Eén van de kleintjes, Wolfje, had een ontstoken oogje nog vóór het open was.
Op advies van mevrouw Barkman zijn we toen direct naar de DA geweest.
Wat ik gedaan zou hebben met een pupje dat overduidlijk iets mankeert en eigenlijk niet levensvatbaar is...??? Ik ben blij dat ik dat nooit heb meegemaakt.
Maar als een pup wel levendig is en duidelijk niets mankeert, maar alleen slecht drinkt, dan zou ik zo'n pupje er ook door halen natuurlijk.
Hier klinken wel de argumenten die onze DA aanhaalde. Hij is laaiend enthousiast over het TFP en zou graag zien, dat alle rasverenigingen zo zorgvuldig te werk gingen. Maar hij vindt wel dat de teefeigenaren nu veel teveel risico lopen en ook teveel geld erop toe moeten leggen zelfs bij een gezond nest zonder complicaties.
Hij is ook bang dat het ontmoedigend werkt op potentiele "fokkers" als de pups ruim onder kostprijs weggaan. Waarbij je nog kunt discussieren over wat er wel en niet in de kostprijs moet zitten.
Desondanks hebben wij met heel veel plezier en liefde onze pups de wereld in gestuurd en overwegen we ook, mits deze pups op de RITS goed beoordeeld worden, nog een tweede nestje met Stijnke te krijgen. Maar dat duurt nog zeker een jaartje en is ook afhankelijk van onze financiën tegen die tijd..............
Hij is ook bang dat het ontmoedigend werkt op potentiele "fokkers" als de pups ruim onder kostprijs weggaan. Waarbij je nog kunt discussieren over wat er wel en niet in de kostprijs moet zitten.
Desondanks hebben wij met heel veel plezier en liefde onze pups de wereld in gestuurd en overwegen we ook, mits deze pups op de RITS goed beoordeeld worden, nog een tweede nestje met Stijnke te krijgen. Maar dat duurt nog zeker een jaartje en is ook afhankelijk van onze financiën tegen die tijd..............
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
De teef eigenaar betaalt voor de "geleverde diensten" van de reu. Of een teef wel of niet drachtig wordt staat daar los van. Tenminste zo werkt het bij de Markiesjes.Desi schreef:Beide nestjes hebben ons geld gekost. Bovendien moesten we ook 2x dekgeld aan de reu betalen! Dit vind ik heel vreemd want die maakt geen onkosten. De teef gaat zelfs op bezoek bij de reu.
Zelf zou ik daar overigens wat coulanter in zijn. Teefje niet drachtig? en men wil hetzelfde reutje nog een keer graag gebruiken? Dan gratis herdenken. Maar misschien denk ik dan wel niet "commercieel".
http://www.hetfriesemarkiesjegemme.nl/
http://markiesjes.nderleeuw.nl/stamboom.php
"Gemme", Stamboomnaam: Yip, geboren: 30-09-2008 (reu)
Combinatie: Victor X Sommersby Vivid Violet
Nou, van die € 60.00 zal de reu-eigenaar nu ook weer niet rijk worden en bij een mislukte dekking betaalt men niets. Doordat zowel de smouzeneigenaren als de honden meestal (vrij) onervaren zijn, komt een mislukte dekking regelmatig voor zodat een reu soms meerdere teefjes op bezoek krijgt zonder dat daar voor de eigenaar iets tegenover staat.Hieke schreef:Desi schreef:Zelf zou ik daar overigens wat coulanter in zijn. Teefje niet drachtig? en men wil hetzelfde reutje nog een keer graag gebruiken? Dan gratis herdenken. Maar misschien denk ik dan wel niet "commercieel".
Bij een volgende loopsheid een herhaaldekking is vrijwel nooit mogelijk, de betreffende reu heeft dan vrijwel altijd al zijn 2 gelukte dekkingen gehad. Bovendien zijn er dan weer nieuwe -misschien wel meer geschikte- kandidaten.
Maar zoals al geconstateerd voor een smous wordt veel minder gevraagd dan voor de meeste andere rassen, het markiesje incluis. Dat compenseert het eventueel bij moeten leggen bij een nest.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Vond die 60 euro ook een beetje vreemd. Mijn man vond dat Pebbles eerder 60 euro verdiend had want ze vond het helemaal niks en dan moet je daar ook nog voor betalen ook Gerry.
Ben blij dat je het nagekeken hebt Loes en dat het op een misverstand berust.loes schreef:Ik ben op zoek geweest naar Fredies standpunt tov van 'opofferen' van de moederhond, iets dat ik me totaal niet kan voorstellen. Ik heb de notulen van de ALV 2010 en 2011 er op nagekeken maar heb niets kunnen vinden. Het lijkt me ook sterk dat de aanwezige leden dat zo maar over zich heen (hebben) laten gaan. Ik ben op beide (en alle andere) vergaderingen aanwezig geweest en kan me ook niks herinneren.Erna schreef:Het gaat mij om de gezondheid van mijn eigen hond, niet meer en niet minder.
De keren dat er inderdaad iets met een pup was en dat pas werd geconstateerd als het diertje al een week of wat was, is dat tot dusver altijd op de ene of andere manier opgelost. Ik denk dat dat vaak in nauw overleg is gedaan. Ik heb daar geen inzicht in. Voor Pepeetje van Netty Rozema is het bijvoorbeeld via haar opgelost.
Ik vond het zo vreemd, weet niet hoe Anja daar dan aan komt.
Met een mislukte dekking kan ook bedoeld worden dat de teef leeg gebleven is na de dekking, of zie ik dat verkeerd. Ik vind 60 euro niet zo'n gek bedrag hoor.
Vind wel de prijs voor een pup te laag, daar zou best iets mee gedaan kunnen worden. ik vind dat je aan een smouspupje niet hoeft te verdienen, maar ook niet op toe moet leggen. Ik denk dat dat met de huidige pupprijs wel het geval is. Of je moet inderdaad een groot nest krijgen, en dat alles goed is gegaan.
Met drie pupjes spring je er niet uit. Met vier misschien net, of net niet.
En er zijn regelmatig kleine nestjes, en als je dan ook nog extra kosten hebt dan zeker niet. Over een keizersnede maar niet eens te spreken.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Nee, een mislukte dekking is als er helemaal niks gebeurd is, ook geen slipmating, want zelfs dan kan er een bevruchting plaatsvinden. Na een slipmating is het dan ook niet de bedoeling dat er daarna naar een volgende reu wordt gegaan.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
€60,-- is een lachertje vergeleken met de dekprijzen die in hondenland gehanteerd worden.
Vaak zit de reueigenaar toch een ochtend/middag met koffie en wat lekkers de boel een beetje aan te kijken en zit daarna soms ook met een reu die echt extra aandacht verdient.
Ik heb even het gemiddelde aantal pups nagekeken n.a.v. de jaarverslagen van het TFP. Twee volle jaren met resp. 4 en 4,8 pups en één kwartaal met 6 pups per nest.
Voor het gemak kun je dus uitgaan van een redelijk gemiddelde van 4,5.
Van dat gemiddelde wordt uitgegaan bij de berekening van de pupprijs, die dan kostendekkend is.
Wat mij betreft is de smous mijn grote hobby, dus denken wij niet eens aan een gratis te gebuiken werpkist die bij ons op zolder staat en liefdevol van onze Kennelnaam is voorzien...helaas nooit echt gebruikt door Roosje, de stammoeder van onze Kennelnaam. We denken ook niet aan al die uren en reiskosten die alle mensen van de RITS en het TFP maken en waar je sociale leven op afgestemd is...het is tenslotte onze grote hobby. En , gelukkig, dankzij die hobby van velen is de smous er nog steeds.
Als je hondje je lief is en je wilt vanalles extra doen tijdens een dracht (echo e.d.) en je wilt de socialisatie van de pups extra laten kosten omdat jij dat belangrijk vindt...prima. Zo zijn er nog heel wat keuzes, b.v. in voeding, die je zelf maakt. Maar ga dat niet opvoeren als noodzakelijke kosten.
Medisch noodzakelijke ingrepen is natuurlijk vreselijk ellendig en kostbaar, maar dat kun je toch niet in je pupprijs gaan verwerken. Dat doen broodfokkers natuurlijk wel.
Als blijkt dat de pupprijs bijgesteld moet worden, zal dat gebeuren.
Vaak zit de reueigenaar toch een ochtend/middag met koffie en wat lekkers de boel een beetje aan te kijken en zit daarna soms ook met een reu die echt extra aandacht verdient.
Ik heb even het gemiddelde aantal pups nagekeken n.a.v. de jaarverslagen van het TFP. Twee volle jaren met resp. 4 en 4,8 pups en één kwartaal met 6 pups per nest.
Voor het gemak kun je dus uitgaan van een redelijk gemiddelde van 4,5.
Van dat gemiddelde wordt uitgegaan bij de berekening van de pupprijs, die dan kostendekkend is.
Wat mij betreft is de smous mijn grote hobby, dus denken wij niet eens aan een gratis te gebuiken werpkist die bij ons op zolder staat en liefdevol van onze Kennelnaam is voorzien...helaas nooit echt gebruikt door Roosje, de stammoeder van onze Kennelnaam. We denken ook niet aan al die uren en reiskosten die alle mensen van de RITS en het TFP maken en waar je sociale leven op afgestemd is...het is tenslotte onze grote hobby. En , gelukkig, dankzij die hobby van velen is de smous er nog steeds.
Als je hondje je lief is en je wilt vanalles extra doen tijdens een dracht (echo e.d.) en je wilt de socialisatie van de pups extra laten kosten omdat jij dat belangrijk vindt...prima. Zo zijn er nog heel wat keuzes, b.v. in voeding, die je zelf maakt. Maar ga dat niet opvoeren als noodzakelijke kosten.
Medisch noodzakelijke ingrepen is natuurlijk vreselijk ellendig en kostbaar, maar dat kun je toch niet in je pupprijs gaan verwerken. Dat doen broodfokkers natuurlijk wel.
Als blijkt dat de pupprijs bijgesteld moet worden, zal dat gebeuren.
Erna schreef:
Waar ik meer mee zat was, stel dat er iets met je eigen hond gebeurt. Komt niet vaak voor maar kan natuurlijk wel. En dat terwijl je b.v. normaal gesproken nooit uit jezelf een nestje zou willen fokken.
Of één van de pupjes is niet in orde, maar blijft wel leven. Wat gebeurt er dan met zo'n pup als je zelf echt niet van plan bent om een tweede (of derde) hond te willen hebben. Zo'n hondje kan je natuurlijk ook niet aan iemand op de wachtlijst geven.
Ik vind dit ook iets om bij stil te staan. Heb overigens nooit een duidelijk antwoord op mijn vraag gehad.[/quote]
Die vraag hebben wij heel lang geleden al eens gesteld op een ALV.
Een van onze nieuwe eigenaren hadden het beloofde nestje gefokt met Dibbes (Epse).
Eén van de pups werd niet lang voor het uitvliegen ziek waardoor het niet naar de nieuwe eigenaren kon gaan. Zij besloten uiteindelijk om het pupje zelf te houden, wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar zij vonden het niet kunnen om nieuwe eigenaren met een minder gezond hondje op te zadelen.
Er is nooit een duidelijk antwoord op gekomen.
Wij houden er rekening mee dat het niet altijd van een leien dakje zal gaan.
Er kunnen altijd complicatie's optreden, en ook kan de moederhond zelfs komen te overlijden. Hoe vaak gebeurd dat?
Bij de pupprijs kan je vraagtekens zetten, maar bedenk ook dat de mensen van het TFP ontzettend veel werk verrichten om alles zo goed mogelijk te begeleiden, o.a. het uitzoeken van een reu en je met raad en daad bijstaan waar mogelijk.
Dat is onbetaalbaar!!!
En ik heb het al eens eerder aangehaald, ook bij een nest van 3 pups kwamen wij uit, en dan telde ik zelfs de koffie en een pak waspoeder, en de aanschaf van de buggy.
Laatst gewijzigd door Charlotte op 29 jan 2013, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Ter zijde...ik hoor zelden kopers van pups klagen over de te lage pupprijs.
De gemiddelde rashond is zeker zo'n €150,- duurder dan een smous.
Je kunt als teefjes eigenaar dat geld opzij zetten voor je eigen toekomstige nest.
Je weet n.l. al van te voren dat jij je ook gaat houden aan de prijsafspraak voor jou pups toch?
Als je dat niet wilt, de Labradoodle doet het erg leuk..wat prijs betreft.
De gemiddelde rashond is zeker zo'n €150,- duurder dan een smous.
Je kunt als teefjes eigenaar dat geld opzij zetten voor je eigen toekomstige nest.
Je weet n.l. al van te voren dat jij je ook gaat houden aan de prijsafspraak voor jou pups toch?
Als je dat niet wilt, de Labradoodle doet het erg leuk..wat prijs betreft.
Dat sommige mensen een smous kiezen omdat hij niet zoveel kost is een feit, maar de pupprijs is mede gebaseerd op de kosten van de verplichtingen zoals bezoek RITS, GT.
Het is beslist niet zo dat je op een nest toelegt. Integendeel, aan een nest boven de 3 zonder bijzondere uitgaven aan dierenarts of luxe-voorzieningen houd je over.
Het is beslist niet zo dat je op een nest toelegt. Integendeel, aan een nest boven de 3 zonder bijzondere uitgaven aan dierenarts of luxe-voorzieningen houd je over.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Natuurlijk klaagt een pup koper niet over de prijs van een pup.
Als alles goed gaat zal je ook wel uit komen met de prijs van een pup. Maar armslag heb je niet mochten er wat extra kosten bij komen.
En voor alle fokkers die minder dan 4.5 pup in het nest hebben liggen wordt het toch een beetje bij leggen.
Persoonlijk vind ik dat geen enkel probleem. Maar je kan niet in een ander zijn knip kijken, dus zal het voor sommige fokkers wat lastiger zijn. Waarom de prijs niet iets verhogen zodat een fokker met een klein nestje ook uit de kosten springt. Als je een groter nest hebt hou je er iets aan over, maar hebt er ook meer werk aan.
En dan nog zal de prijs aan de lage kant zijn, want voor vuilnisbakkies wordt vaak nog meer gevraagd. Ik bedoel daar natuurlijk niet de broodfokkers mee.
Die 60 euro voor een reu is geen groot bedrag, maar een reu eigenaar houdt aan een dekking meestal meer over dan een teef eigenaar die er heel wat meer tijd in steekt en heel wat meer kopjes koffie zal schenken.
Natuurlijk is de smous een ras voor liefhebbers, voor de een wat meer dan voor de ander.
Ik val voor de smous vanwege het leuke karakter, de afmeting en het rommelige uiterlijk.
Het fokken van Lies haar nest heb ik op de koop toegenomen. Heb dat wel als heel leuk ervaren, maar had nooit gefokt als er geen TFP zou bestaan.
Als alles goed gaat zal je ook wel uit komen met de prijs van een pup. Maar armslag heb je niet mochten er wat extra kosten bij komen.
En voor alle fokkers die minder dan 4.5 pup in het nest hebben liggen wordt het toch een beetje bij leggen.
Persoonlijk vind ik dat geen enkel probleem. Maar je kan niet in een ander zijn knip kijken, dus zal het voor sommige fokkers wat lastiger zijn. Waarom de prijs niet iets verhogen zodat een fokker met een klein nestje ook uit de kosten springt. Als je een groter nest hebt hou je er iets aan over, maar hebt er ook meer werk aan.
En dan nog zal de prijs aan de lage kant zijn, want voor vuilnisbakkies wordt vaak nog meer gevraagd. Ik bedoel daar natuurlijk niet de broodfokkers mee.
Die 60 euro voor een reu is geen groot bedrag, maar een reu eigenaar houdt aan een dekking meestal meer over dan een teef eigenaar die er heel wat meer tijd in steekt en heel wat meer kopjes koffie zal schenken.
Natuurlijk is de smous een ras voor liefhebbers, voor de een wat meer dan voor de ander.
Ik val voor de smous vanwege het leuke karakter, de afmeting en het rommelige uiterlijk.
Het fokken van Lies haar nest heb ik op de koop toegenomen. Heb dat wel als heel leuk ervaren, maar had nooit gefokt als er geen TFP zou bestaan.