hondenfluit/jachtfluit
hondenfluit/jachtfluit
Kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen een hondenfluitje en een jachtfluitje is ? Als er een verschil is , wat kan je dan het beste gebruiken ?
Jolanda en Trix
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
Re: hondenfluit/jachtfluit
Geen idee. Ik denk dat het hetzelfde is.
Smouzen zijn geen jachthond naast de baas type.
Meer de jachthond op de muis zonder de baas....
Maar een hondenfluitje om te trainen kan altijd natuurlijk.
Misschien dat je met zo'n vraag bij een jachttrainer moet zijn. Het kan best dat er verschillende fluitsignalen voor verschillende acties in de jacht gebruikt worden.
Smouzen zijn geen jachthond naast de baas type.
Meer de jachthond op de muis zonder de baas....
Maar een hondenfluitje om te trainen kan altijd natuurlijk.
Misschien dat je met zo'n vraag bij een jachttrainer moet zijn. Het kan best dat er verschillende fluitsignalen voor verschillende acties in de jacht gebruikt worden.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de hondenfluitjes die metalen piepdingen zijn. Die je zelf zogenaamd niet kunt horen, maar de hond wel. Alleen hoor ik ze meestal ook.......
De jachtfluiten die ik gezien heb, zijn lager van toon en hebben soms meerdere signaalmogelijkheden doordat een ze kant hebben met een kogeltje (zoals een scheidsrechtersfluitje) en een kant zonder kogeltje (voor een rechte toon).
Waarschijnlijk kun je ze doorelkaar gebruiken en is het maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Ik roep liever. Als ze te ver weg is om mijn stem te horen, is ze ook teveel in trance om de fluit waar te nemen..... en dan heeft roepen noch fluiten enige zin.
Als ze uit de trance komt gaat ze toch terug naar waar ze me voor het laatst gezien heeft, en dan ben ik zo dichtbij, dat ze me wel weer hoort roepen.
De jachtfluiten die ik gezien heb, zijn lager van toon en hebben soms meerdere signaalmogelijkheden doordat een ze kant hebben met een kogeltje (zoals een scheidsrechtersfluitje) en een kant zonder kogeltje (voor een rechte toon).
Waarschijnlijk kun je ze doorelkaar gebruiken en is het maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Ik roep liever. Als ze te ver weg is om mijn stem te horen, is ze ook teveel in trance om de fluit waar te nemen..... en dan heeft roepen noch fluiten enige zin.
Als ze uit de trance komt gaat ze toch terug naar waar ze me voor het laatst gezien heeft, en dan ben ik zo dichtbij, dat ze me wel weer hoort roepen.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Ik denk dat de uitleg van Maureen klopt over de verschillende fluiten.
Ik heb toen we Tirza hadden een jachtfluit aangeschaft via iemand die jachttraining met haar hond deed.
Ik gebruikte de fluit bij Tirza, en nu ook bij Lisa om haar terug te roepen.
Tirza was een hond die nogal eens uit zicht was. Het geluid van de fluit draagt verder dan roepen. Vooral in de tijd dat Tirza minder goed ging horen was het makkelijk haar terug te roepen met de fluit.
Lisa heb ik als pup al kennis laten maken met de fluit. Zij komt (meestal) meteen als ik haar fluit.
Ik heb toen we Tirza hadden een jachtfluit aangeschaft via iemand die jachttraining met haar hond deed.
Ik gebruikte de fluit bij Tirza, en nu ook bij Lisa om haar terug te roepen.
Tirza was een hond die nogal eens uit zicht was. Het geluid van de fluit draagt verder dan roepen. Vooral in de tijd dat Tirza minder goed ging horen was het makkelijk haar terug te roepen met de fluit.
Lisa heb ik als pup al kennis laten maken met de fluit. Zij komt (meestal) meteen als ik haar fluit.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.