Zelf met je pup doen.
Zelf met je pup doen.
Onlangs kwam ik een leuke pup tegen in het bos. De trotse eigenaar wilde van alles laten zien. Maar tandjes kijken was er b.v. al helemaal niet bij.
Tandjes kijken, op de tafel (van de DA) staan, voetjes beetpakken. Toch allemaal dingen die je vanaf week één dat een pup bij je komt makkelijk op kan pakken.
Als je het maar langzaam opbouwt.
- Tandjes kijken, daar begin ik mee door een paar keer per week gewoon mijn hand over het snoetje te leggen of langs de lippen te aaien. Na een poosje til je telkens een lipje even op.
- Nageltjes knippen. Elke week even een paar keer zachtjes een voetje beetpakken en na een poosje een teentje pakken..enz.
- Op tafel zetten spreekt voor zich. Op een handoek even op tafel zetten. Pas op...een pup kan zomaar een rare sprong maken.
Ik vergeet vast nog wel iets...wie weet er nog wat.
Tandjes kijken, op de tafel (van de DA) staan, voetjes beetpakken. Toch allemaal dingen die je vanaf week één dat een pup bij je komt makkelijk op kan pakken.
Als je het maar langzaam opbouwt.
- Tandjes kijken, daar begin ik mee door een paar keer per week gewoon mijn hand over het snoetje te leggen of langs de lippen te aaien. Na een poosje til je telkens een lipje even op.
- Nageltjes knippen. Elke week even een paar keer zachtjes een voetje beetpakken en na een poosje een teentje pakken..enz.
- Op tafel zetten spreekt voor zich. Op een handoek even op tafel zetten. Pas op...een pup kan zomaar een rare sprong maken.
Ik vergeet vast nog wel iets...wie weet er nog wat.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Re: Zelf met je pup doen.
Vooral overal aanzitten; oren, staart, poepert.
Oren schoonmaken met een oud washandje, een paar tellen maar en dat opvoeren.
Even met een kam/borstel onder de staart evt. poeprestjes wegwerken.
Ook al is het niet echt nodig, toch eens borstelen.
Alles in het begin heel kort en opbouwen.
Ik deed dat altijd op een 'tafel' mét handdoek.
Na afloop op die tafel altijd een beloning.
Ik heb gemerkt dat op die hele dure M.G. hondenschool en ook in Maasbree (dezelfde soort cursus) deze aspecten van verzorging, ook wat Jeanette noemt, helemaal niet gegeven werden.
Dit alles heb ik bij Finny en later nog eens bij Guusje op de puppycursus (KC) gehad, met uitleg op papier.
Oren schoonmaken met een oud washandje, een paar tellen maar en dat opvoeren.
Even met een kam/borstel onder de staart evt. poeprestjes wegwerken.
Ook al is het niet echt nodig, toch eens borstelen.
Alles in het begin heel kort en opbouwen.
Ik deed dat altijd op een 'tafel' mét handdoek.
Na afloop op die tafel altijd een beloning.
Ik heb gemerkt dat op die hele dure M.G. hondenschool en ook in Maasbree (dezelfde soort cursus) deze aspecten van verzorging, ook wat Jeanette noemt, helemaal niet gegeven werden.
Dit alles heb ik bij Finny en later nog eens bij Guusje op de puppycursus (KC) gehad, met uitleg op papier.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Wij hebben dat ook gedaan met Kasper, vanaf week 1.het is nog steeds geen hobby van Kasper, maar laat het wel toe.En idd een beloning als het goed gaat. Groetjes Alida
Mooie lijst Charlotte.
Ach..en natuurlijk erg handig.
Leren op een klein schepje te poepen.
Niet echt nodig, maar reuze praktisch in eigen tuintje op de camping enz.
En als ze het gewend zijn en je hebt eens een urine of ontlasting monster nodig.... maken ze zich niet druk om een enge pollepel o.i.d.
Ach..en natuurlijk erg handig.
Leren op een klein schepje te poepen.
Niet echt nodig, maar reuze praktisch in eigen tuintje op de camping enz.
En als ze het gewend zijn en je hebt eens een urine of ontlasting monster nodig.... maken ze zich niet druk om een enge pollepel o.i.d.
Op veel verschillende ondergronden laten lopen.
Tegels, gras, vloerkleed, zeil, verpakkingsmateriaal, grind, blubber, zand etc.
Ongelijke ondergrond ook. Dat is goed voor de coördinatie en alles waar ze de eerste weken al aan wennen is daarna niet eng meer...................(kranten kennen ze veelal wel )
Tegels, gras, vloerkleed, zeil, verpakkingsmateriaal, grind, blubber, zand etc.
Ongelijke ondergrond ook. Dat is goed voor de coördinatie en alles waar ze de eerste weken al aan wennen is daarna niet eng meer...................(kranten kennen ze veelal wel )
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Niet vergeten over (loop)bruggetjes te gaan.
Onze 1e hond, een cairn, kregen we later met heel veel moeite erover geloodst. Behoorlijk lastig op wandelingen en zeker toen ze op een zeker moment maanden naar mijn ouders in Lelystad moest die op een soort eiland woonden
Onze 1e hond, een cairn, kregen we later met heel veel moeite erover geloodst. Behoorlijk lastig op wandelingen en zeker toen ze op een zeker moment maanden naar mijn ouders in Lelystad moest die op een soort eiland woonden
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Ik vind dit eigenlijk wel een belangrijk thema, zou je het ook altijd bovenaan in dit onderwerp kunnen laten verschijnen??
Ik ben al heel vroeg bij Moos gaan 'plukken'. Niet echt eruit plukken maar gewoon zachtjes af en toe aan haar vacht trekken. Ze was uiteindelijk heel lief bij haar eerste plukbeurt
Ik wou dat ik eerder was begonnen met tandenpoetsen .
Ondanks dat Senna haar gebit goed schoon houdt door te kauwen op botten, worden de achterste kiezen nog wel eens ontzien.
En dan ligt tandsteen wel op de loer.
Ze vindt poetsen helemaal niet leuk!
Ondanks dat Senna haar gebit goed schoon houdt door te kauwen op botten, worden de achterste kiezen nog wel eens ontzien.
En dan ligt tandsteen wel op de loer.
Ze vindt poetsen helemaal niet leuk!
Jullie dragen allerlei goede tips aan waar je wat mee kan.
Alleen over die nagels knippen , dat vind ik toch wel heel eng , ik ging altijd met Junior en Tommie naar de DA toe.
Ik durfde het niet omdat ik nooit goed kon zien tot waar ik moest knippen. Gelukkig was het niet vaak nodig omdat ik heel veel met hun liep waardoor de nagels niet zo hard groeide. En wat ik ook moeilijk vondt was de haren tussen de voetjes, ik trilde altijd heel erg omdat ik bang was dat ik per ongeluk in hun pootje zou knippen.
Maar ik neem jullie tip om al vroeg aan de pootjes/ voetjes te zitten ter harte, misschien is dat dan niet alleen voor de pup goed maar ook voor mij.
Alleen over die nagels knippen , dat vind ik toch wel heel eng , ik ging altijd met Junior en Tommie naar de DA toe.
Ik durfde het niet omdat ik nooit goed kon zien tot waar ik moest knippen. Gelukkig was het niet vaak nodig omdat ik heel veel met hun liep waardoor de nagels niet zo hard groeide. En wat ik ook moeilijk vondt was de haren tussen de voetjes, ik trilde altijd heel erg omdat ik bang was dat ik per ongeluk in hun pootje zou knippen.
Maar ik neem jullie tip om al vroeg aan de pootjes/ voetjes te zitten ter harte, misschien is dat dan niet alleen voor de pup goed maar ook voor mij.
Jolanda en Trix
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
Werkt naar beide kanten
Maureen
Goh dat zijn wel handige tips, Ik heb dat bij Pebbles allemaal nooit gedaan. Gelukkig ondergaat ze alles lijdzaam. Zo van ik vind het helemaal niks baas maar als het nu van jou moet dan vooruit maar :wink2: Gerry.
- e kuilboer
Ja super handig deze tips als ze nog lekker pup zijn kun je spelenderwijs alles doen. Met mijn Goldens ook goed gelukt dus hoop dat het bij mijn toekomstige kereltje ook goed gaat
Onze eerste Golden heb ik ook geleerd om op mijn buik te hangen. Klinkt misschien gek, maar als je op een boot zit en je ligt in een haven 5 schepen dik van de wal af... dan is een Golden Retriever zwaar tillen hoor. Voorpootjes op mijn schouder, achterpootjes tegen mijn buik en ondersteunen met 1 hand. Zo braaf dat ie was, hield zichzelf in evenwicht en als ie dreigde te zakken voelde ik heel zachtjes de druk van de achterpoten tegen mijn buik en hop, zat ie weer goed. En dan ook nog kwispelen met zijn staart, hihi, kanjer was het. Ik kon zo van de ene boot naar de andere lopen Gelukkig is een smousje niet zo zwaar
Onze eerste Golden heb ik ook geleerd om op mijn buik te hangen. Klinkt misschien gek, maar als je op een boot zit en je ligt in een haven 5 schepen dik van de wal af... dan is een Golden Retriever zwaar tillen hoor. Voorpootjes op mijn schouder, achterpootjes tegen mijn buik en ondersteunen met 1 hand. Zo braaf dat ie was, hield zichzelf in evenwicht en als ie dreigde te zakken voelde ik heel zachtjes de druk van de achterpoten tegen mijn buik en hop, zat ie weer goed. En dan ook nog kwispelen met zijn staart, hihi, kanjer was het. Ik kon zo van de ene boot naar de andere lopen Gelukkig is een smousje niet zo zwaar
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)
Ellen , je zegt , kanjer was het , kan ik daar uit opmaken dat je geen golden meer hebt?
Jolanda en Trix
Knap hoor. Zeker een kanjer
Maureen
- e kuilboer
Inderdaad...Helaas is die kanjer er niet meer, maar al heel lang niet meer hoor... Dat was mijn eerste Golden, is 13 geworden en vanaf pup al mijn beste vriend. En 13 jaar geleden moeten laten gaan. De laatste Golden kwam bij ons toen hij 1 1/2 was. Hij is 14 geworden. Een heerlijke puber, maar moeilijker in de opvoeding want hij bleef nml puber ach, het is allemaal goed gekomen. Hem hebben we vorig jaar november moeten laten gaan. Dusssss.....
Groetjes Maarten en Ellen