Handen in het haar.

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
hink-jan

Handen in het haar.

Bericht door hink-jan »

Goede morgen. Het volgende. In het begin dachten we dat Jente wat moeilijk zindelijk te krijgen is. Wij vol goede moed er mee bezig maar het wordt van kwaad tot erger. Eerst sliep ze ook wel redelijk door maar twee nachten geleden begon het probleem. In de nacht moest ze er steeds uit. Dan ging ze in de poep houding zitten maar er komt dan niets terwijl je wel ziet dat ze perst. Dit doet ze zo dan een uur wel achter elkaar. Eerst kwam er nog wel iets maar op een gegeven moment ben je leeg natuurlijk. Dit was heel extreem. We zijn naar de DA geweest die voelde onrustige darmen. Hopelijk is dit het in combinatie met ander voer. Nu speciaal voer gekregen van DA om darmen weer rustig te krijgen. Inmiddels is ons huis 1 grote plasbak geworden. Omdat ze zoveel aandrang heeft om te poepen komt ook de drang om te plassen. Heel vaak met kleine beetjes. Ik weet niet zo precies wat normaal is bij een pup maar zij plast wel 20x per dag in huis en dan nog buitenshuis. Dit is toch niet normaal. Er is geen poetsen aan. Ze toont het ook niet meer. Ze loopt gewoon bij ons, hurken en dan plassen. Ook het poepen gaat nog niet helemaal normaal. Wel iets beter met die aandrang. Herkend iemand hier iets van???????? (PS Ik heb al eerder een West Highland White Terriër zindelijk gemaakt en dat ging wel goed.) :( :cry: :cry: :wavecry:

Nienke

Re: Handen in het haar.

Bericht door Nienke »

Wat vervelend allemaal. Helaas kan ik je niet helpen, waarschijnlijk komen er straks wel tips binnen.
Veel sterkte!
Groet,
Nienke

Olli Timmie van Abtswoude - 27-08-2015
Amber Moos x Frey Abel

https://instagram.com/timmie_smoushond/

https://instagram.com/nienkej3/

Jan&Willem

Bericht door Jan&Willem »

Gossie Hink Jan, dat lijkt me inderdaad hartstikke vervelend.
Ik weet niet genoeg van dit gedrag om er iets zinnigs over te zeggen. Maar er zullen ongetwijfeld goede tips van kenners binnenkomen.
Ik weet niet of je contact hebt met andere eigenaren van pups uit hetzelfde nest als Jente. Als dat zo is, is het misschien 'n idee om met hen daarover van gedachten te wisselen en te vragen hoe hun pups zich gedragen in deze tijd van zindelijk maken.
Succes!
Jan & Willem
Onze Smous Abel - 22-05-2014 = Mees x Bauke
Onze Bengaalse katers Midas en Felix - 19-02-2012 = Fay-Rose x Bengalivo

Pagina Beestenboel:
(foto's en video's van Abel en Midas & Felix)
Klik op: http://smu.gs/1wrv4bu

Erna

Bericht door Erna »

Wat vervelend, en ook ik heb hier geen ervaring mee.
Het lijkt me wel dat het door haar darmen komt en niets met zindelijkheid te maken heeft. Ze is natuurlijk nog niet zindelijk, dat maakt het daardoor extra lastig.
Als haar ontlasting weer normaal is kan je rustig aan weer met de zindelijkheidstraining verder gaan.
Sterkte met je kleine meisje, en jij met :zwabber:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Lastig hoor.
Het probleem is ook dat je er heel onrustig van wordt en misschien er op gefixeerd raakt. Dieuwertje ging ook overal gewoon zitten...hups...plas. Dan riepen we in paniek: Hoe kan dat nou, ze is net buiten geweest.
Voor haar was ons huis misschien al een plasbak..omdat ze er geboren was.

Na een paar dagen hebben we het toch voor elkaar gekregen om die 10/12 of soms nog meer plasjes binnen te negeren. Opruimen, even met een beetje groene zeep afnemen i.v.m. de lucht en niet over treuren. de geur weghalen is belangrijk. We hebben voor dat doel een spuitbus met verdunde groene zeep klaarstaan. Let op, sommige schoonmaakmiddelen zijn ongeschikt omdat er b.v. ammonia in zit en dat ruikt ook naar ....hier mag ik plassen.

Het zal een combinatie zijn van onrustige darmen en 'het even helemaal niet meer weten' misschien. Spanning werkt natuurlijk ook niet goed, voor jullie allemaal niet denk ik.
Ze is nog heel klein. Ze heeft haar tijd nodig. Probeer het binnen te negeren en probeer de leuke, lieve en speelse momenten vast te houden.
Zeker nooit straffen of er veel aandacht aan schenken.

Veel sterkte, ik hoop dat er snel verbetering in komt.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Misschien toch voor de zekerheid een beetje plas opvangen, bijvoorbeeld met een juslepel, en even laten nakijken op bacteriën?
Dan sluit je blaasontsteking in elk geval uit.
Verder, totaal niet op reageren als ze een plasje in de kamer doet.
Niet praten, geen signaal geven dat je het vervelend vindt of dat je je zorgen maakt.
Zwijgend opruimen en verder met de leuke dingen.

Het lijkt mij ook dat de darmen invloed hebben op de blaas, qua spanning.
Een van onze katten was altijd nogal nerveus en plaste dan ook kleine plasjes. Bij alle prikkels stopte ze met plassen en kreeg daardoor blaasontsteking.
Ze heeft toen van de DA tabletjes gekregen om de blaas te ontspannen.
Dan gaat de aandrang een beetje weg en kan ze in een keer een grotere plas doen.

En..... Jente is nog zo klein. Indy loopt ook naar binnen en plast gerust op de vloer.
Ook drolletjes doet ze nog binnen zo nu en dan. !2 weken is ze nu.
Beer heeft er ook heel lang over gedaan, wel 20 weken denk ik.

Het komt vast goed, blijf rustig en heb vertrouwen in haar.
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

loes

Bericht door loes »

Ik denk ook dat de 2 "problemen" los van elkaar staan.
Als je nog geen controle over je blaas hebt (en zoals je hebt kunnen lezen is de ene pup de andere niet) laat je het bij elke aandrang lopen.
Dus maar hopen dat het gedoe met haar darmpjes van (snel) voorbijgaande aard is, zodat die 2 zaken weer los van elkaar gevoeld worden.
Sterkte !
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

Lastig ja... Zoals hierboven al werd beschreven; goed de plekken waar ze plast schoonmaken om die geur te verwijderen. Ik weet niet of jullie een tuin o.i.d. hebben, maar ook proberen om zoveel mogelijk haar buiten te zetten wanneer ze weer door de hurken gaat. Wanneer je haar oppakt zal ze instinctief stoppen met plassen, waardoor ze dit buiten kan voortzetten.

En blijven negeren als ze toch ongelukjes binnen heeft en juist bejubelen als ze het wel buiten doet. Succes, hopelijk gaat het snel beter.

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

Hoi Hink-Jan, erg vervelend, maar helemaal voor de kleine. Wij hadden dit probleem met onze allereerste pup, onze Golden Dusty. Vanuit het nest (helaas een broodfokker gebleken) kregen wij hem mee met darmproblemen. Zo zielig, steeds aan de dunne en toen zijn drolletjes harder werden maar door blijven persen. Absoluut nergens controle over. En het is allemaal goed gekomen, met heel veel schoonmaken (toen nog geen schoonmaakdoekjes) en engelengeduld. Zodra het even kon - ook al had hij net geplast - steeds met hem naar buiten. Na een paar weken begon hij zijn vertrouwen terug te krijgen in het 'ophouden'. Maar het heeft best een tijd geduurd voor hij weer normaal kon plassen en poepen. En inderdaad, hoe moedeloss je er ook van wordt... niet boos worden. T'is voor Jente erger dan voor jullie :fluit:
Ik hoop voor julie dat het met Jente ook snel beter zal gaan.
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

Trix

Bericht door Trix »

Als ik het zo allemaal lees hebben wij met Bero veel geluk , hij heeft al 2 weken niets in huis gedaan, en geeft heel goed aan als hij moet en dat is best vaak , want ook Bero plast heel veel .
op theorieles hoorde ik zeggen dat een pup na het slapen en eten direct mee naar buiten moet om te plassen . Dit wist ik al maar er was nog een reden om hem op te tillen en dat wist ik niet , nl bij opwinding door bv spelen of als de bel gaat enzv. Ook direct optillen en buiten zetten . En dat helpt echt , want eigenlijk sinds we dat ook gingen doen begon Bero het heel goed aan te geven dat hij moest .
Ik hoop dat je er wat aan hebt Hink-Jan. Sterkte er mee.
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen »

Sterkte Hink-Jan!
20x per dag lijkt veel, maar onze Dorus zat daar ook wel ongeveer op en Stijnke een paar jaar geleden ook. Ze dronken veel na het eten en na het spelen en moesten dus ook vaak. We hebben Dorus zelfs laten testen omdat hij zo vaak en zoveel plaste en in huis, terwijl hij toch goed kon aangeven....
Jente is denkelijk ook flink van slag door haar darmen en dat werkt het zindelijk worden enorm tegen.
Hoe meer geduld en rust jullie op kunnen brengen, hoe sneller zij weer vertrouwen in haar lijfje krijgt. Ze is echt nog heel jong..
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige schrijfsters.
Hou vol! :(:)
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dieuw is bijna 6 maanden.
Vanmiddag miste ik haar signaal zeker...
Grote plas in de serre.
Ach...had ik maar beter op moeten letten.
Ze springt vaak als ze moet en niet bij een deur...en springen moet ik eigenlijk negeren.
:scratch:
M.a.w. ...het kan soms wel een poosje duren.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

hink-jan

Bericht door hink-jan »

Bedankt voor alle bemoedigende woorden en tips. :thumbsup: Het doet al goed dat iedereen mee leeft en het probleem wel herkent. Het probleem opgeschreven te hebben luchtte al op. Op zich zijn we al rustig van aard en houden we niet van straffen. Toch liepen de frustraties echt wel hoog op. We houden vol en gaan rustig met elkaar door. We vinden haar ook nog heel vaak om op te eten hoor! en dat doen we toch ook niet echt. :grijns: Een aantal tips gaan we zeker overwegen.

Maureen

Bericht door Maureen »

:lol: Nee, als je haar wilt opeten, kun je beter nog even wachten tot ze wat groter is. :hihi: Nou is het nog zo'n eenhapscracker :peace: Maar wel een lieve natuurlijk!

[ Onze eerste Beagle kwam uit een ander gezin, maar was toch pas 4 maanden toen ze bij ons kwam. Ze was een jaar oud voor we konden zeggen dat ze echt zindelijk was. Ook zij had heel veel last van haar darmen toen ze kleiner was. Dat maakt het echt lastiger, maar des te trotser waren we op iedere keer dat we elkaar goed begrepen hadden en ze op tijd buiten was.]
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Mary

Bericht door Mary »

Volgens mij moet je vooral kijken naar het voer.
Hoewel wij onze pup hetzelfde gaven als de fokker, ging het toch vrij snel mis.
Hij kon dat voer gewoon niet verdragen.
Met onrustige darmen heb je helemaal geen tijd om zindelijk te worden.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

hink-jan

Bericht door hink-jan »

Het gaat iets beter met Jente en ons. Het andere voer gaat beter en ontlasting ziet er ook beter uit. Het schijn poepen is er nog niet helemaal uit maar is al wel een stuk minder. Het huis een grote beurt gegeven om met elkaar weer schoon te beginnen. Zoals het nu lijkt een combinatie van verkeerd voer en vanaf onze kant ook een wat te veel vrijheid geven aan Jente. Vanaf nu dus ook een wat strakke Bench regime. Er zit met elkaar wat vooruitgang in. We houden moed.

Erna

Bericht door Erna »

Super, dat is al een hele vooruitgang. :thumbsup:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Maureen

Bericht door Maureen »

Zo te zien op de goede weg :klappen:
Ander voer en voldoende rust gaan hun werk doen. En dan een schone start...dat moet goed komen :)
Fijn dat het al beter gaat. Dat geeft weer moed.
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Dat is mooi.
Het komt uiteindelijk allemaal goed., nogmaals sterkte er mee.
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Alida

Bericht door Alida »

Jullie zitten op de goede weg :thumbsup: Succes! En het komt allemaal goed hoor! Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

Gesloten