Koud zonder jas!
Re: Koud zonder jas!
Een vacht met gebruiksaanwijzing.... lastig voor Suske en voor jou.
Als ik de aanwijzingen van Miranda goed begrepen heb, zorgt het dagelijks kammen ervoor dat je haar a.h.w. dagelijks een heeeeeel klein beetje stript. Daardoor is nooit de hele vacht plukrijp en blijft er altijd een jasje aan. Maar door het dagelijks kammen haal je ook meteen de klitten eruit voordat ze erg groot en pijnlijk worden.
Ik vermoed dat b.v. twee keer per week ook wel zal werken, maar dat is een gokje.
Als ik de aanwijzingen van Miranda goed begrepen heb, zorgt het dagelijks kammen ervoor dat je haar a.h.w. dagelijks een heeeeeel klein beetje stript. Daardoor is nooit de hele vacht plukrijp en blijft er altijd een jasje aan. Maar door het dagelijks kammen haal je ook meteen de klitten eruit voordat ze erg groot en pijnlijk worden.
Ik vermoed dat b.v. twee keer per week ook wel zal werken, maar dat is een gokje.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Dagelijks kammen zou ik zeker niet adviseren, aangezien je dan steeds weer de vacht (onbedoeld) beschadigd, waardoor de vacht 'nood haar' moet aanmaken.
Dat nood haar is van mindere kwaliteit, klit sneller en is sneller aan vervanging toe.
Als Suske niet zo'n beste ondervacht heeft, zou ik je trimster vragen haar in een stripvacht te zetten.
Zodat ze niet in haar 'blootje' komt te staan....
De vacht is er voor gemaakt om de huid te beschermen.
Voel regelmatig even door de vacht, voel je een klitje haal die dan gelijk weg, met je vingers of borstel en kam.
Zo voorkom je grotere klitten en beschadig je zo min mogelijk haar.
Maar voorlopig is er weinig aan haar te doen, als ik het goed gelezen heb.
Succes...
Dat nood haar is van mindere kwaliteit, klit sneller en is sneller aan vervanging toe.
Als Suske niet zo'n beste ondervacht heeft, zou ik je trimster vragen haar in een stripvacht te zetten.
Zodat ze niet in haar 'blootje' komt te staan....
De vacht is er voor gemaakt om de huid te beschermen.
Voel regelmatig even door de vacht, voel je een klitje haal die dan gelijk weg, met je vingers of borstel en kam.
Zo voorkom je grotere klitten en beschadig je zo min mogelijk haar.
Maar voorlopig is er weinig aan haar te doen, als ik het goed gelezen heb.
Succes...
Dat controleren doe ik al heel veel. Alle klitten haal ik er met de hand uit.
Suske heeft een enorme hekel aan het plukken en als we naar strippen zouden gaan is ze zelfs vaker de pineut, weet niet of dat handig is. Als ze vrij vol in de vacht zit, maar nog niet plukrijp is, krijgt ze de kriebels en gaat ze rollen, dat rollen is met garantie op klitten want dan wrijft ze alles door elkaar. Voorlopig is ze inderdaad erg kort en is ze er weer even van af. En ik bad echtgenoot opdracht gegeven er bij te blijven deze keer, zodat er niet aan het kopje geplukt zou worden. Dat was ook nodig om haar vast te houden, dus dat kwam goed uit.
Suske heeft een enorme hekel aan het plukken en als we naar strippen zouden gaan is ze zelfs vaker de pineut, weet niet of dat handig is. Als ze vrij vol in de vacht zit, maar nog niet plukrijp is, krijgt ze de kriebels en gaat ze rollen, dat rollen is met garantie op klitten want dan wrijft ze alles door elkaar. Voorlopig is ze inderdaad erg kort en is ze er weer even van af. En ik bad echtgenoot opdracht gegeven er bij te blijven deze keer, zodat er niet aan het kopje geplukt zou worden. Dat was ook nodig om haar vast te houden, dus dat kwam goed uit.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
-
Suske ook weer haar zomerkleedje aan.
Vanmorgen kwam Pleun langs voor haar zomerse outfit. Gestript, er zat een mooie ruwe vacht onder en al aardig op lengte. Ze is in ieder geval niet zo kaal geworden.
Jose Sammy & Lieveke
Vanmorgen kwam Pleun langs voor haar zomerse outfit. Gestript, er zat een mooie ruwe vacht onder en al aardig op lengte. Ze is in ieder geval niet zo kaal geworden.
Jose Sammy & Lieveke
Laatst gewijzigd door sammydesmous op 21 apr 2016, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
Het voordeel van strippen is dat het wat sneller gaat dan de hele vacht te plukken, omdat je maar de helft van het dekhaar eruit haalt.karin73 schreef: Suske heeft een enorme hekel aan het plukken en als we naar strippen zouden gaan is ze zelfs vaker de pineut, weet niet of dat handig is. Als ze vrij vol in de vacht zit, maar nog niet plukrijp is, krijgt ze de kriebels en gaat ze rollen, dat rollen is met garantie op klitten want dan wrijft ze alles door elkaar.
Daardoor is het minder belastend voor de hond, sneller klaar.
En doordat het eens in de 4 (5,6) maanden gebeurt, wordt de vacht ook wat minder klitgevoelig en is de bovenste laag (die op het moment van plukken minimaal 8 maanden oud is, fijner te plukken, wat het ook minder vervelend maakt voor haar.
Klinkt goed... maar hoe maak je de omslag?
groetjes, Karin
Als het goed is kan je eigen trimster dat.
Maar in principe moet je haar vacht nu weer laten groeien totdat ze weer plukrijp is.
Als ze dan geplukt wordt, moet de helft van de dekharen blijven staan.
De eerste keer is dat niet mooi !!!
Ze ziet er dan heel mottig uit....daar moet je even doorheen.
Na ongeveer 4 maanden wordt het deel geplukt wat er nog op zit.
Dan zit er een mooi laagje dekhaar onder (wat de eerste keer uitgeplukt is)
en gaan de haren die er de 2e keer uitgeplukt worden weer groeien, zodat je 2 lagen dekhaar krijgt.
Maar in principe moet je haar vacht nu weer laten groeien totdat ze weer plukrijp is.
Als ze dan geplukt wordt, moet de helft van de dekharen blijven staan.
De eerste keer is dat niet mooi !!!
Ze ziet er dan heel mottig uit....daar moet je even doorheen.
Na ongeveer 4 maanden wordt het deel geplukt wat er nog op zit.
Dan zit er een mooi laagje dekhaar onder (wat de eerste keer uitgeplukt is)
en gaan de haren die er de 2e keer uitgeplukt worden weer groeien, zodat je 2 lagen dekhaar krijgt.
-
Ik zet een stripvacht in met een bot trimmes. Zo krijg je dat "mottige " niet.
José Sammy & Lieveke
José Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
Vertrouwen in vaste trimster is niet vreselijk groot. Maar het is zeker het overwegen waard. Deze keer heeft ze in ieder geval niet de kans gekregen om veel te knippen, misschien dat dat in ieder geval voor het kopje iets uit maakt.
groetjes, Karin
Ik weet niet waar je woont, Karin.
Maar als je wil kan ik voor je informeren naar een trimster bij je in de buurt die ervaring heeft met honden in stripvacht zetten.
Maar als je wil kan ik voor je informeren naar een trimster bij je in de buurt die ervaring heeft met honden in stripvacht zetten.
Oh, stom van mij...even verder kijken dan m'n neus lang is...
Etten-Leur.
Etten-Leur.
Ach, via een bezoekje aan tante ....
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Dacht ik ook.loes schreef:Ach, via een bezoekje aan tante ....
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Kan ook best, maar eerst maar weer eens aangroeien! Ze geniet, het is net een dartel lammetje, zo zonder winterjas!
groetjes, Karin
Wat heeft Guusje toch een lekker plukvachtje.
Heb er in totaal 5½ uur over gedaan, waarvan gisteren het grootste gedeelte.
Ben ook bij Guusje deze keer met de lastigste plekken begonnen, poten, buik, staart, oren en een gedeelte van haar kop.
Net was ik daardoor in 1 uur tijd klaar!
Heb er in totaal 5½ uur over gedaan, waarvan gisteren het grootste gedeelte.
Ben ook bij Guusje deze keer met de lastigste plekken begonnen, poten, buik, staart, oren en een gedeelte van haar kop.
Net was ik daardoor in 1 uur tijd klaar!
Charlotte
Maar koud heeft ze het vast niet vandaag zonder haar jas..... Fijn dat het al gedaan is!
Maureen
Gisterochtend is Kasper weer bij de trimster geweest.Plukken gaat het definitief niet worden, Kasper heeft bijna geen ondervacht. Wel word zijn vacht harder we zijn er nog niet maar het komt. Hij is wel van kleur veranderd zie de foto's hieronder.Groetjes Alida
Er is toch wel veel vacht af hoor, ook al is hij niet geplukt.
Jammer van de ondervacht, maar een goed gestripte vacht is wel zo leuk.
Bloems ondervacht is ook niet om over naar huis te schrijven. Ik laat haar altijd strippen. Haar vacht is ook stripklaar 'ontstaan', het ging eigenlijk automatisch.
Jammer van de ondervacht, maar een goed gestripte vacht is wel zo leuk.
Bloems ondervacht is ook niet om over naar huis te schrijven. Ik laat haar altijd strippen. Haar vacht is ook stripklaar 'ontstaan', het ging eigenlijk automatisch.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Haha, Alida, dat was even lachen bij foto 1. Moest wel eerst kijken, waar voor en achter was van je Kasper
Oona L♥tje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018
Er zeker veel af gekomen, binnen drie uur was het gepiept, zat erg los. Hahaha ja hij is altijd erg moelijk te fotograferen, maar hij was hier op een botje aan het kauwen, maar even in de camera kijken ho maar ik vind het net een schaapje zo Groetjes Alida