Vreemde honden.

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Jeanette

Re: Vreemde honden.

Bericht door Jeanette »

We gingen met wat andere honden en mensen in het losloopgebied.
Bloem even vast bij een stuk met veel vogels en ree sporen...want ze gaat me wel eens iets te ver weg.
Laatst zelfs wel vijf minuten volgens Lex.... :bibbers:

Er kwamentwee mensen met twee honden aangelopen, dus Bloem los.
Een van de twee was een Am.Stafford.
Bloem liep er op af en ging tegen hem op staan.
:bibbers: :bibbers: :bibbers: :schrik: ...daar houdt hij niet zo van.
Affijn, ik heb het gespierde gevaarte bij de halsband gegrepen.
Hij bleef fanatiek en Bloem bleef naar hem 'snappen'.
Gelukkig pakte Lex uiteindelijk Bloem.
De dames in kwestie waren niet erg aktief.
Tja...Bloem was natuurlijk wel medeverantwoordelijk. Dus ik riep, twee klammen twee schuld....en we gingen verder.
Zij zei.... een beetje zuur...er is gelukkig niets gebeurd...
Maar ja, Bloem is een eenhapskrekker voor zo'n kerel....dus drie keer raden wat er dan gebeurd was. :wavecry:
Helaas snappen honden dat zelf niet.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Stelletje waaghalzen zijn jullie.
Wij hebben gisteren een boswandeling gemaakt volgens de nieuwe
pijltjesroute. Ja, zonder Pim. Fijn hoor even wandelen zonder ogen op steeltjes.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Saartje

Bericht door Saartje »

Met Diesel heb ik geen problemen,die kan ik wel houden,maar mn DH James :shock:
als er dan een andere hond langsliep,moest ik me aan een boom vastbinden een grote ellende
Dit loopt echt relaxed :yes2:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Eerlijk gezegd zag ik pas later dat één van die honden een Amstaff was, anders had ik het wellicht anders aangepakt. :?
De tweede hond was een leuke bastaard Border Collie en ik dacht dat het de groep Borders betrof die we wel vaker tegenkomen.
Dat er dan twee te zien zijn is normaal, het roedel zit hier daar en overal.
Ook macho's tussen, maar alles in het normale.
Een klein gesprekje tussen honden moet kunnen.

Maar met deze viel niet te praten... :worship:

gerrymoerkens

Bericht door gerrymoerkens »

Gelukkig nog goed afgelopen. Pebbles is ook zo'n pretpakket die tegen iedere hond blij opstringt van o wat ben ik toch leuk. Tot nu vond gelukkig elke hond dat ook, maar het blijft oppassen geblazen. Groetjes Gerry en Peb.

Martine

Bericht door Martine »

Stoer hoor Jeanette!
Je hebt gewoon instinctief gehandeld; als je de tijd had genomen om eerst uitgebreid te gaan staan nadenken... :bibbers:
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Erna

Bericht door Erna »

Wat lastig Jeanette, Bloemetje die ongedwongen overal op af stapt.
Lisa deed dat vroeger ook, is toen een paar keer behoorlijk gecorrigeerd. Nu kijkt ze eerst de kat uit de boom wat er aankomt. Een correctie voor Bloem kan geen kwaad, maar dat wil je natuurlijk niet met een Amstaf uit proberen. :bibbers: :nee:

Jammer Mary dat jullie Pim niet mee konden nemen tijdens de wandeling. Ik dacht dat het wel mee viel omdat je hem altijd aan de riem houdt. Maar dan moeten er natuurlijk geen andere honden op hem afkomen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

We kwamen gisteren ook iets dergelijks (groot, breed en dogachtig) tegen in het losloopgebied. Gelukkig lijnde z'n baas hem op tijd aan. Je moet er niet aan denken dat ze mot krijgen. :o
Ingrijpen is wel linke soep, maar ja. :scratch:
Afbeelding

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Rosa gaat voor bijna elke hond op haar rug liggen dus dat gaat meestal goed. 1 x per week loop ik 10 km en kom dan langs een boer met een loslopende st bernard en een pitigge zwarte hond (entelbucher sennen?). Ik weet dat die sennen hond al meerdere andere langslopende honden te pakken heeft genomen. Soms is er geen hond te bekennen maar laatst waren ze weer los. De boerin liep toevallig net op de weg dus ik zei: Hoe komt dit straks met mijn hondje als we bij jullie langs komen. Haar antwoord was, dat weet ik niet, ik loop wel even mee. Ze heeft de sennen hond vastgehouden, de st Bernard kwam wel achter ons aan en luisterde niet. Nu is dat wel een goeie lobbes, dus was geen ramp. Maar die zwarte vertrouw ik niet en dus durf ik Rosa niet meer mee te nemen.... George zijn advies is: altijd de paraplu meenemen en meppen als hij in de buurt komt...

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Jij durft Jeanette, om die Staf. bij zijn halsband te pakken. :bibbers:
Ik heb het helemaal niet op dat 'merk' honden.
Gelukkig geen geknakt Bloemetje aan overgehouden.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Lekker is dat Elske, als die lui hun hond niet op hun erf kunnen/willen houden.
Dat kan toch niet.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nee, gelukkig geen geknakt Bloemetje.
Gelukkig kwam vlak daarna haar vriendje, een Duitse Pincher, op ons pad, zodat ze weer even gewoon kon stoeien.

Heel waardeloos van die honden die het erf afgaan.
Ooit heeft Lex met angst in z'n hart met een open wagentje met Sam en Ayla, in hoog tempo langs een boerenerf gefietst.
Daarna gelijk een kooi erop gemaakt.

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Ze wonen nogal afgelegen aan een doodlopende weg. Sinds een paar jaar is het een officieel fiets / wandel rondje, met een tunneltje onder de spoorlijn door. Ze zien het niet als hun probleem en dat is nu net het probleem!

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dieuwertje heeft een uitgesproken 'roedel' gevoel.
Er zijn honden die erbij horen...of niet.
Als ze alleen is, gaat ze een vreemde hond even bekijken, maar ze stelt zich wel 'macho' op. Grotere honden is (bijna) nooit een punt, onderdanig gedrag vindt ze niks...hup erop.
Onlangs heeft ze een poging gedaan de oude dame Appenzeller van Jet op haar 'plaats' te zetten...bij Jet thuis!!!
Haar roedel is nl..moeder, tante, nichtje en IK, vindt ze. Dus Moira moest 'weg'.
Hoofdoorzaak is, denk ik, dat ze haar moeder beschermt. Bloem kan mutserig doen. Houdt niet van druk gedoe en kan als het haar niet aanstaat een klein grommetje of een venijnige blik produceren.
Dieuw heeft aan een half woord genoeg. Ik zie het wel en blok Bloem en als het nodig is Dieuwertje ook.
Ook thuis zijn zus Hasse, bevriend pupje Pardoux, de buur-mopsen en wat 'wandelhonden' Dieuwertjes roedel.
Dus...als een vreemde hond wat al te opdringerig doet (en vooral als Bloem 'kijkt' wil ze de boel wel regelen.

Dieuwertje is een buitengewoon lieve, gezeglijke, gezellige allemansvriend. Je kunt alles met haar doen. Eenmaal vriend, mag die op haar zitten, rijden, bot afpakken... het maakt haar niets uit.
Maar dit....????

Ik ga eens kijken of ik wat meer natuurlijk leiderschap kan tonen..even weer opfrissen... misschien dat Dieuw haar rol wat minder serieus neemt.
De diverse cursusleiders die ik hierover gesproken heb, zeggen...tja... zulke regelhonden heb je nu eenmaal. Maar dat is mij te gemakkelijk.
Ik merk dat ik er te veel op ga letten.

Erna, Pim en Lisa waren er gisteren. Lisa mocht eerst even in een rennetje naast ons zitten...en toen ze elkaar goed bekeken hadden was het wel oké. Maar ik heb Bloem toch even moeten stoppen. Ik heb het idee dat ze meer lef heeft, omdat ze in Dieuw een medestanders heeft van formaat.

Heeft iemand tips?

Maureen

Bericht door Maureen »

Ik vrees dat ik even geen tips heb. Wij hebben Dorus :hmm: zou het aan de beginletter liggen? Hij vindt ook dat hij zijn roedel moet beschermen en doet dat vol overgave. Eigenlijk net als Dieuwertje. Bij honden die zeker zijn van zichzelf of bij hem in de smaak vallen, is er geen enkel probleem. Maar bij twijfels of onderdanig gedrag zal hij wel even laten weten wie de baas is.
Baukje heeft geen idee wat er gaande is, maar zal altijd op een afstandje haar eigen roedel aanmoedigen. Die laat zich gelukkig wel kalmeren.
En Stijnke is net zo: eigen roedel moet gesteund, ongeacht wat er gaande is. Maar ook zij laat zich meestal wel tot de orde roepen.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Tja.... gewoon roedelgedrag dus. Maar toch lastig. Misschien reageer ik er wel teveel op.
Zelf ook last van roedelgedrag. :?

Maureen

Bericht door Maureen »

Ook dat herken ik maar al te goed :grijns: maar we zijn ons ervan bewust en dat scheelt al een stuk :ja:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Erna

Bericht door Erna »

Was leuk jullie weer te ontmoeten, en kennis te maken met Jet.
De roedel bestond dus van de week uit vier smousjes. Toen we aan kwamen werden we met geblaf onthaald, dat vond Lisa ietsje minder. Het rennetje was prima, konden ze rustig kennis maken met elkaar.
Ik vraag me af wat Bloem echt doet, en daarna Dieuw. Ik had de indruk dat het wel mee viel.
Maar snapte ook wel dat je het niet uit wilde proberen. Is het alleen een beetje grommen en matcho gedrag, of wordt het vechten?
De honden hebben daarna lekker door de tuin gerend,
En wat een vrijdozen zijn het.
Mijn fototas werd bijna omgespit, moest natuurlijk gekeken worden of er iets eetbaars in zat. Nee, dat was jammer. Maar Lex had wel wat hoor, netjes naast elkaar kregen ze om de beurt iets lekers.
Jet als je me jouw mail adres naar mij mailt dan stuur ik de paar foto,s en het filmpje door.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Maureen

Bericht door Maureen »

Voor die van ons is het bos geen neutraal terrein :( Ze komen er dagelijks en al van pup af aan. Maar we weten van wie we wat kunnenverwachten en soms loopt er dus eentje een poosje aangelijnd. Dat doorbreekt een hoop verhit gedoe.
En anderen kunnen meteen zien dat de aangelijnde even met rust gelaten moet worden. Althans door andere honden, want voor een knuffel door wie dan ook van de tweebeners zijn ze altijd te porren. :)
Maureen

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Eerst wandelen om het ijs te breken doen wij ook regelmatig. Dat gaat altijd goed, ook in het bos achter ons, dat toch zo'n beetje de achtertuin is. Vervolgens is het in de tuin dan ook geen punt.
Maar toen zusje Guusje, die Dieuw niet goed kent, binnen op de bank 'overdreven' ging doen op schoot bij haar eigen baasje, vond Dieuw dat dat te ver ging.
In mijn duim zat toen echt een gaatje.

Dus soms is het wel een tikkie te gortig Erna.
Maar ik denk dat het ook wel goed was gegaan tussen de meisjes, na een gewenning van Lisa in haar 'gevangenis'. Maar ik ga voor het zekere. :grijns:

Gesloten