De UV-proef is een officiële werkhondenproef, maar je kunt het ook doen met honden die het gewoon leuk vinden om lekker naast de fiets te lopen.
En je hoeft natuurlijk helemaal niet voor de proef te gaan. Het is ook leuk om "zomaar" met je hond te fietsen.
Maar de training die ik jaren geleden met ons eerste smousje Mijntje volgde was gericht op het gezond de proef kunnen afleggen. Die bestaat uit een traject van 20km naast de fiets lopen (voor de hond dan, want je zit er zelf op) verdeeld in 8 km, dan een pauze waarbij de voetzolen van de hond gecontroleerd worden, dan 7 km, weer een pauze en tenslotte 5 km lopen. Daarna moet je nog een aantal gehoorzaamheidsoefeningen doen, om te laten zien dat je hond nog steeds alert kan reageren. Toen ik dat met Mijntje deed, waren er nog regels over de snelheid waarmee ze minimaal en maximaal mochten lopen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Mijntje kreeg commentaar dat ze te hard liep, maar ik had met haar getraind op haar favoriete snelheid, ze had een prachtige pas naast de fiets en hield het met gemak vol. Geslaagd.
Later heb ik het ook met een van de Beagles gedaan. Die liep iets rustiger, maar wilde niet in draf. Gehoorzaamheid was ook niet echt haar ding, maar na de proef ging ze vol overgave op konijnenjacht en dat gaf de doorslag volgens de keurmeester: ze was toch geslaagd.
En nu fiets ik met Dorus. En op verzoek van Jeanette zet ik in een volgend bericht nogeens een verslag van de opbouw/training voor zo'n proef.
Maar nu eerst mijn bedje
![smile :smile:](./images/smilies/Smiley%20Fun.gif)