Pootjes kwalen

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Jeanette

Pootjes kwalen

Bericht door Jeanette »

Hoi allemaal,
Volgens mij verdient het onderwerp 'pootjes'wel en eigen afdeling :?
Stapper zit nu drie dagen met zijn pootje in de Biotex (nou ja, 2 x per dag 10 min.) Maar het ziet er niet beter uit. Dus morgen maar weer naar de DA. Het lijkt mij een korrelige wrat toe, die op de zijkant van een kussentje tussen de tenen drukt. Daardoor gaat de boel irriteren en ontsteken. Hij heeft ook antibiotica gekregen. :cry: Je kunt er niet aankomen, want hij klimt in je nek :!:
Er op lopen gaat redelijk. Hij hinkepinkt. Maar vrolijk wel natuurlijk, altijd :)
Heeft iemand zoiets wel eens aan de hand gehad.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Nee Jeanette, nooit. Wens Stapper en jullie wel sterkte, hij moet behoorlijk pijn aan zijn pootje hebben. Als deze behandeling niet helpt, gaan ze het dan operatief weghalen?

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Helaas (nou ja) ik ken het ook niet.
Zal vast wel worden weggehaald als het niet anders wil.
Sterkte ermee.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hè wat vervelend Jeanette.
Hoop dat het toch weer gauw in orde komt!
Ook ik weet niet wat het is. :scratch:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Ariënne,
Hoe is het met Vera's pootje :?:
Gebruikt ze het al meer, of nog steeds af en toe een pietsie :?:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hoi Jeanette,

Ja, ze gebruikt het wel meer, maar het blijft dan hobbelen...
We lopen nog steeds korte stukjes.
Misschien toch ook maar -alsnog - naar de dierenarts vandaag.
:hmm:
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Geen ervaring hier met pijnlijke pootjes.

Beterschap met Stapper en Vera. Hopelijk zijn ze snel weer beter en kunnen ze zonder pijn of hinkelen ravotten.

Groetjes, Renate

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Vanmorgen even bij de DA geweest.
Het teenkussentje is minder rood en dik, maar de 'wrat' zit er nog steeds.
De DA wil er (nog) niet in gaan snijden en heeft zo goed mogelijk gevoeld. Het is een wratachtig dingentje met een verharding tot ong. 1 cm daarboven. Daaromheen is de huid rood en gezwollen. Kan vanalles zijn, volgens de DA. Zelfs toch iets wat erin zit en waar iets omheen is gaan groeien wat nu wratachtig lijkt. Pas bij de druk daarop heeft hij er last van gekregen.
Nu, behalve een antibioticum, ook een ontstekingsremmer erbij gekregen.
Dus toch, bij al het controleren, nagels knippen enz. kan zo'n 'dingetje' aan je aandacht ontsnappen, balen :stupid:
Woensdag weer terugkomen en misschien een foto maken of............. :?:
Voor de zekerheid moet hij nuchter heen.
Dit keer de Berenburg maar even laten staan :crazy:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ha, ja maak er maar grapjes over! :wink:
Vervelend toch zo'n vreemd dingetje......
Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.
Sterkte maar weer!

Vera komt ook net van de DA: de diagnose is Boegkreupelheid.
Het kapsel bovenaan/voorkant is beschadigd. (Of er zweeft wat kraakbeen in het gewricht). Rust, rust, rust dus. En ook ontstekingsremmers met pijnstilling.
Over 14 dagen terugkomen. Dan evt. ook een foto.
(Die foto ziet Vera wel zitten: gisteren met familie op de foto geweest - Vera moest en zou er ook op!)
Kan een langdurige herstelperiode zijn, maar hoopvol is, lijkt mij, dat er ondertussen wel vooruitgang is. Ze gebruikt al hobbelend meestal 4 poten.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Wat vervelend Jeanette dat het maar niet goed wil helen. Dat je het niet eerder hebt opgemerkt komt misschien omdat het plotseling ontstaan is en eerder ook niet te zien is geweest.
Sterkte met de pootjes, ook die van Vera natuurlijk.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Ariënne ik wist wel dat Vera ook een pootje had dat wat mankeerde, vandaar mijn zinnetje hierboven. Had jou bericht gemist, zie nu dat het vervelender is dan ik dacht.
Heel veel beterschap voor Vera. Hoe hou je haar rustig, of heeft ze zoveel last van haar pootje dat ze dat uit zichzelf al doet.

Schreef in een ander stukje dat Lisa haar pootje vanochtend ineens bloedde. Had al een afspraak voor een enting staan voor Lisa, dus meteen even naar laten kijken.
De dierenarts denkt dat ze het pootje geschaafd heeft. Ze moet ook in de biotex of soda met haar pootje. En ik moet het natuurlijk in de gaten houden of het goed geneest.
Als dat niet het geval is moet ik met haar terug komen. Het is wat met die pootjes.

Groetjes, Erna.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Nou het is wel pootjes-tijd zeg.
Lisa ook al met haar pootje in de biotex of soda.
Ben benieuwd of ze dat net als Stapper even kan laten gebeuren.

Met Veertje moeten we echt kalm aan doen. Ze heeft zich inderdaad wel wat extra gedeisd gehouden de laatste weken. Dank je wel voor de beterschap en hetzelfde gewenst!
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Dat is altijd zo knudde, dit soort gedoe met pootjes.
Bij pijn nemen ze zelf rust, met pijnstillers worden ze al snel weer
te mans en wanneer het er eindelijk weer een beetje op gaat
lijken hebben ze het zo weer. Een jonge hond kan nu eenmaal
niet rustig aan doen.

Desi

Bericht door Desi »

Vervelend die pootjes.

Maar weten jullie, dankzij een hond met een mank pootje dat ik nu een smous heb!
Ongeveer 2,5 jar geleden zakte Janka steeds door de achterpoten. Piepen en janken, ook naar de DA en die stelde de conclusie:artrose, voorzichtig mee omgaan, niet te ver wandelen enz. Het is gewoon ouderdom. Geen medicijnen wnat honden voelen dat zelf heel goed aan, als ze pijn hebben zorgen ze er zelf voor dat ze zo min mogelijk de pijnlijke plek belasten , dus wordt er niets geforseert. Janka was toen bijna 11 jaar.
Voor Janka hadden we Astor en toen wilden we ook al een smous maar na het overlijden van Astor, totale dementsie, wilden we toch wel snel weer een andere hond en de wachtlijst was (te) lang..., dus Janka kwam.
We wilden dat dit ons geen twede keer overkwam en hebben ons snel weer ingeschreven op de wachtlijst. Janka sukkelde maar door. En ja 20 januari Desi opgehaald en Janka is herboren! Ze rent en doet van alles, ze vertroeteld Desi of het haar eigen pup is.
Heerlijk 2 honden! We vonden altijd 1 hond genoeg, maar we hebben er nu al over: Stel dat Janka er straks niet meer is, dan willen we.....

Mary

Bericht door Mary »

Geweldig is dat.
Maar dat zo'n bejaarde hond zo blij is met een pup erbij
is volgens mij wel bijzonder. Mag je echt heel blij mee zijn.

Desi

Bericht door Desi »

Zijn we ook!!! :D We zeggen Janka is weer in haar 2e jeugd! :D
Laat haar maar weer lekker rennen. En over 1.5 week naarZuid-Frankrijk voor 4 weekjes, met 2 honden! Dat wordt big honde-party :)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Erna, hoe vindt Lisa dat , dat gebadder in de biotex??
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Ariënne schreef:Erna, hoe vindt Lisa dat , dat gebadder in de biotex??
Helemaal niets, mag nooit aan haar poten komen. Plukken, nagels en tanden nakijken, kammen, Lisa wil er niets van weten. Dat is wel jammer. Moet toch op zijn tijd gebeuren.
Je wil niet weten hoeveel moeite het gisteren de dierenarts heeft gekost om Lisa een neusspray tegen kennelhoest te geven. Eenmaal klaar, deed madam of er niets aan de hand was. Ging ze echt haar brokje wel halen en was weer even vrolijk als altijd.
Haar pootje zier er goed uit, er zit nu een korsje op. Het is een schaafwondje en dat is natuurlijk toch niet zo erg, zal wel vaker gebeuren. Het is dat ik gisteren toch al een afspraak bij de dierenarts had staan, anders had ik er niet naar laten kijken.
Gaat Vera haar pootje nog vooruit (en Stapper) jammer dat het zo'n tijd in beslag neemt.

Groetjes, Erna.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dat zal dan niet meevallen zo'n badje voor Lisa, maar zo te lezen, is het misschien niet zo hard nodig.

Onze poes Saartje bleek pas een enorme (nou ja een flink ei) bult met pusinhoud te hebben. Wij op zaterdagavond toch maar naar de DA, want ze was er ziek van.
De troep eruit en dan moet je daarna zelf de wonden open houden, zodat eventuele troep er alsnog uit kan. Dat is ook geen doen eigenlijk. Maar ze knapte snel weer op gelukkig.

(Het is natuurlijk goed om wondjes in de gaten te houden, vanwege die pusvorming. Maar dat weet iedereen vast wel.)

Vera's poot gaat heel langzaam vooruit. De DA zei al dat die boegkreupelheid vaak een wat langdurige kwestie is. Jammer hoor, maar zolang er vooruitgang is, is er hoop. En hopelijk houdt ze er niets aan over.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nou Stapper is vanmorgen onder het mes gegaan. Er was geen enkele verbetering, dus nu moest doorgepakt worden. Eerst drie foto's, om te kijken of het geen botwoekering was en daarna het wratachtige ding en een stukje weefsel eronder eruit genomen (een soort mini appelboor). De DA denkt nu aan bindweefselwoekering.
Voor de zekerheid wordt het opgestuurd, volgende week woensdag horen we de uitslag.
Ze had hem een roesje gegeven, maar Stapper worstelde daar dwars door heen en laat dan ook van zich horen! Ook een plaatselijke verdoving op de plek zelf, was eigenlijk niet genoeg. De adrenaline kwam zijn oortjes uit denk ik. :?
Naar hoor, we moesten hem echt met kracht vasthouden.
Die malle hond, toen hij een beetje bijgekomen was, was het eerste wat hij deed kwispelen. Ook de dierenarts was volgens hem nog erg lief. Wat een hond.........het kwam niet eens in hem op om van zich af te bijten of te grauwen.
Wordt vervolgd.................. :(

Gesloten