loes schreef:Als je met een smous wil showen voor de onderlinge competitie, het plezierige contact met andere smouseigenaren, dan is er wel een kansje dat je een daarvoor geschikt hondje treft. Maar heb je ambities om ook eens rasgroepwinnaar o.d. te worden, ga dan maar niet voor een smous.
Ja groepswinnaar van de Crufts, daar ga ik voor
![cheer :cheer:](./images/smilies/smiley_cheer.gif)
.
Grapje, het is een vrij klein ras die je niet veel ziet. Clubdagen vind ik gezellig om veel rasgenootjes te zien en bij shows kun je mogelijk je steentje bijdragen aan meer bekendheid in de positieve zin.
loes schreef:En hoewel veel smousjes graag behendigheid, flyball of andere diciplines samen met de baas doen, kun je het ook daarmee anders treffen en hoewel herplaatsen bij de smouzen niet echt een probleem is (ook daar is een wachtlijst) is dat toch niet de bedoeling.
Een hondje zal bij mij om die reden ook nooit herplaatst worden en je weet nooit hoe de pup uitgroeit. Toen we bij de fokker van ons eerste kooikerhondje een pup uitkozen (aangezien we een jaar wachten stonden we bij haar bovenaan de lijst en hadden we de eerste keuze, -na haarzelf- uit 7 ? teefjes) en sprak ze dat Bente een minder werkhondje was dan haar zusje. Wat dat betekende begrepen we toen niet, nu begrijp ik dat wel. Bente was een heel rustig hondje en moeizaam voor actie te porren. Vaak zie je zoiets al in een nest en dat is een type hondje waar ik nu niet voor zou gaan.
loes schreef:Je kunt je voorkeur voor een bepaalde pup uitspreken en sommige fokkers delen inderdaad al vantevoren in, maar een definitieve keuze kan ook pas plaats vinden na de 7-weekse test.
Graag pas laat een definitieve keuze, zo kun je in mijn ogen de beste combinaties maken tussen pup en toekomstig baasje.
loes schreef:En wat fokken betreft, is pas na de RITSdag bekend of het hondje daar geschikt voor is.
Een nestje fokken als je een goede vertegenwoordiger hebt van een ras als de Smous vind ik vanzelfsprekend. Ik weet ook dat je je teefje kunt verliezen bij een bevalling.