De gedragstest.

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Maria
Contacteer:

Re: De gedragstest.

Bericht door Maria »

Ik heb zelfs in mijn eigen nest voor Woezel gekozen, omdat ook zij wat onzeker, maar met een goed herstelvermogen was, tijdens de puptest. Tot nu toe viel ik altijd op van die stoere "ïk ben nergens bang voor, kom maar op pups", van die pups die zo leuk hun eigen gangetje gingen en zo super zelfstandig waren. Zodoende heb ik al een hele rits smouzen gehad, die op zijn zachts gezegd behoorlijk pittig waren / zijn. Zoals Otje, Pluk en Jip. En inderdaad is Woezel uitgegroeid tot een makkelijk hondje, dat zich goed schikt, niet dwars is, waarmee ik niet hoef op te letten, welke andere hond evt. niet helemaal in de smaak zal vallen tijdens een wandeling. Heerlijk!
Ze heeft maar 1 nadeel, wat ik echt niet weet op te lossen. Helaas geleerd van haar pittige moeder: Paarden jagen!!! Doodlink.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Zou je met haar nog in een plaatselijke manege extra kunnen oefenen Maria?
Of...eenmaal geprikkeld altijd ellende ???? Zoals Stapper met z'n reeën???

Vorig weekend waren we bij een paarden marathon, je weet wel racen door het bos en raggen door de plassen. Stapper bewust maar weer eens mee. Na wat geblaf, was hij weer snel gewend. Als hij alleen is, b.v. buiten, blaft hij ook tegen langskomende paarden. Ik ben erg blij dat hij moeders obsessie niet geërfd heeft :schrik: Als ik nog denk aan Jip en Woezels sprint op het strand.......... :schrik: :schrik:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Maar lieve paardjes in een manege zijn geen trigger voor mijn schatjes! Het gaat om van die galopperende paarden. En die zie je dus nooit in de manege.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Mary

Bericht door Mary »

Het lijkt mij niet te doen.
Vooral omdat ze er zomaar zijn en voorbij flitsen.
Wanneer er dan twee zijn met die hobby houden ze elkaar scherp.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Lisa wil af en toe ook wel achter een paard aan, tot nu toe komt ze gelukkig snel weer terug, en kom ik ze ook niet zo vaak tegen.
Laat haar dan maar achter de konijnen aanjakkeren, al vind ik dat ook niet leuk. Maar dat is wel minder gevaarlijk.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Maria schreef:Maar lieve paardjes in een manege zijn geen trigger voor mijn schatjes! Het gaat om van die galopperende paarden. En die zie je dus nooit in de manege.
Toch eens kijken of er in de buurt bij jullie geen marathons e.d. gereden worden. Je kunt er gewoon als publiek naar toe. Je weet niet wat je ziet. Wat een snelheid. De ruiters jutten de paarden ook erg op, dus als dat met elkaar geen trigger is..... :crazy: :crazy: :crazy:

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Dan vraag ik mij toch echt af, of die twee schatjes van je, als zich de gelegenheid voordoet, ook achter reeen aan gaan. Maar die zoeken het strand gelukkig niet op.
Die van ons laat ik meestal even zitten als er een ruiter voorbij komt in het bos, maar die gaan ook niet in volle galop, moeten inhouden als ze mensen zien.
Het is een beetje geven en nemen, maar zoals die laatste keer op Kijkduin vond ik de ruiter wel erg aso, ze hád ook even kunnen stoppen!
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

wubke

Bericht door wubke »

Volgens mij hoort dat ook bij de gedragsregels als je met je paard de openbare weg op gaat. "Passeer wandelaars altijd stapvoets".
Als ik mensen met honden tegenkom in het bos ga ik meestal even stilstaan.
Even kijken hoe de honden reageren en de bazen de kans geven om ze onder controle te krijgen. Kwestie van fatsoen.
Maar helaas werkt dat niet voor iedereen zo. :poeppaard:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Toen Guusje nog een schattig klein pupje was, heb ik een ruiter gevraagd of ze mij even wilde helpen. Ja hoor, dat deed ze met alle plezier. Voorbij in stap, en even in draf. Zo kan het ook.
Charlotte

Erna

Bericht door Erna »

De meeste ruiters houden zich wel aan de regels. Ik loop vaak in een stuk bos waar ook een manege is. Toch kom ik niet eens zo vaak een ruiter met paard tegen.
Ik begrijp heel goed wat Jeanette bedoelt, omdat er in Drenthe wat meer ruimte is wordt er met paarden anders getraind. Toen wij van de zomer in Drenthe waren kwam er een paard met sulky-man achter zich aan. De man hield zijn paard in en ik kon Lisa aanlijnen. Het was een erg smal pad waar de sulky amper door kon. Omdat ik in de verte nog zo'n span zag naderen ben ik met Lisa in de dekking gaan staan wachten tot hij voorbij was. De man van die combinatie had mij niet gezien, hij bleef dan ook op maximale snelheid over het pad gaan. Tijdens het voorbijrennen zag het paard uit zijn ooghoek ons ineens staan en schrok hevig. Gelukkig goed afgelopen. Ik ben later niet meer over dat pad gegaan, als het uit de hand was gelopen had ik geen kant opgekund, er stond langs het pad zeer dichte beplanting.
Ik was zo blij dat ik Lisa op dat moment aangelijnd had. Lisa blaft niet op zo'n moment, maar als ze los was geweest zou ze er zeker achteraan zijn gegaan.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Jakkie, Erna! Gelukkig liep dat goed af!
We hadden hier ook steeds zo'n sulky-meneer. Vera er ook wel eens achteraan... :schrik:
Gelukkig heb ik hem al heel lang niet meer gezien. Hij was nl. nooit van plan in te houden.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Nou, die ging ook als een speer.
Misschien heb je net op het verkeerde moment met je ogen geknipperd,
dan mis je hem zo.

Erna

Bericht door Erna »

Ik denk dat ze aan het oefenen waren, gelukkig zag de eerste man mij wel lopen. Het was een pad dat vlak bij "ons" vakantieparkje lag. Vond het wat dat betreft niet zo fraai van ze dat ze op een plek waar ze mensen met kinderen of honden kunnen verwachten met die snelheid aan het trainen waren.

Groetjes, Erna.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Sommigen denken nergens aan, hier hebben we dat ook met de Husky man met kar :|

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hier ook maar even iets wat ik las in Hondenmanieren over Puppy testen.
....een heel verhaal...

Maar wat ik wel interessant vond:

- Niet de genetische aanleg, maar hooguit het voorkeursgedrag wordt getest.
- Dominantie is situatie en relatie gebonden (...en kan b.v. bij een andere 'tester' weer anders gezien/getoond worden)
- Het aan- en uitknopje van b.v. achterna jagen van prooi gaat bij elk ras anders aan en uit. Bij een Border Colly b.v., gaat het met enkele weken aan en niet meer uit. Bij Berghonden gaat het pas rond 6 mnd. aan en daarna voor altijd uit, als de hond de eerste jachtervaring niet herhalen kan.
- Tests op latere leeftijd, b.v. 6 mnd. zijn betrouwbaarder.

Moet gezegd worden dat het hier dan b.v. gaat om uit de resultaten te halen of een hond geschikt is om opgeleid te worden. B.v. politiehond of blinde geleide hond.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Na de RITS en goedgekeurd....op naar de Gedragstest...
Julie vroeg het al: "gaan jullie ook?"

(Er zijn ook foto's van in het publieke gedeelte, door Anja gemaakt.)
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ik hoorde van Ellen dan zij met Leike staat ingeschreven voor de test op 28 maart.
Charlotte

loes

Bericht door loes »

En Leike is nog wel gecastreerd, dus Ellen vindt het gewoon leuk om te weten hoe hij in bepaalde situaties reageert....
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Ja, ieder zo z'n hobby :?

Erna

Bericht door Erna »

loes schreef:En Leike is nog wel gecastreerd, dus Ellen vindt het gewoon leuk om te weten hoe hij in bepaalde situaties reageert....
Dat zou ik nou nooit gedaan hebben.

Lisa is nooit naar een gedragstest geweest.

Gesloten