Kritisch/Het plaatsen van de pup.
Re: kritisch
Maar gelukkig wel voor nestjes maken misschien
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Inge dan ben je uit het goede Smousenhout gesneden. Er zijn ook mensen die beloven om een nestje te fokken met hun teefje en dan doodleuk laten afweten als de tijd daar voor is.inge schreef: Ik had er zelf trouwens wel moeite mee dat ik voor mijn gevoel voor een
reutje moest kiezen, ik weet gewoon dat ik niet geschikt ben voor het hebben van een nestje, dan blijft er als kersverse smouzeneigenaar niet veel anders over
dan je keuze bij te stellen.
Want mensen die perse niet willen-kunnen fokken nemen een reutje, of een teefje van een ander ras. Er zijn nog zat andere leuke honden.
Het komt natuurlijk ook voor dat de gezinsituatie veranderd is, b.v. ziekte. Dat er dan niet aan fokken gedacht wordt is een heel ander verhaal.
Renske jij schetst een situatie die zich wel eens voor zal doen. De hond is helemaal in het gezin opgenomen en ze houden van hem. Als de situatie veranderd kan je naar de oplossing zoeken die jij schetst. Dat is dan een goede oplossing.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Inge, ook ik wilde heel graag een teefje. Ik wist alleen niet of ik de belofte kon nakomen er een nestje mee te gaan fokken, gewoon omdat ik niet kon inschatten hoe mijn leven er over 2 jaar zou uitzien, dus heb ik toch maar voor een reutje gekozen. Ik heb nou eenmaal heel erg rechtlijnig wat dat betreft: wat je belooft, moet je ook doen. Daarom kan ik er niet goed tegen als ik hoor dat mensen achteraf toch maar van de nestjes proberen af te zien. Ik had namelijk ook graag een teefje gehad! Gelukkig is Bobbie een weinig mannelijk reutje ik merk echt geen verschil tussen hem een een teefje, en zoals het er nu naar uitziet, zit Diesel ook niet volgepropt met mannelijke hormonen. Ik zou nu niet anders meer willen.
Ik hoef tenminste nooit met een bijna/net geweeste/ loopse teef het bos in die constant door alle reuen belaagd wordt.
groet, Martine
Ik hoef tenminste nooit met een bijna/net geweeste/ loopse teef het bos in die constant door alle reuen belaagd wordt.
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Re: Kritisch/Het plaatsen van de pup.
Even naar aanleiding van het topic Phoebe X Vrolijke Yeti v. A. dit topic naar boven halen. In dit topic hebben zijn er verschillende punten naar boven gekomen waar een fokker op let bij het plaatsen van een pup en het weigeren van een toekomstig pupkoper.
Nu vraag ik me eigenlijk af, let je als fokker ook een beetje of iemand voldoende financiële middelen heeft voor een hond bij de plaatsing?
Mijn vader doet aan woonbegeleiding. Veel pupillen van hem hebben ongeveer het minimale aan inkomen en sommigen ook een hond. Als er te dure dierenartskosten zouden zijn, dan kunnen ze dat niet betalen. Ik had het er laatst bij mijn ouders over en bij 'dat soort mensen' zouden wij nooit een pup hebben geplaatst. Het is ook niet van toepassing geweest, maar aangezien er in dit topic al veel is genoemd waarop je een toekomstig eigenaar zou weigeren en dit onderwerp nog niet, wil ik deze ook nog noemen.
Nu vraag ik me eigenlijk af, let je als fokker ook een beetje of iemand voldoende financiële middelen heeft voor een hond bij de plaatsing?
Mijn vader doet aan woonbegeleiding. Veel pupillen van hem hebben ongeveer het minimale aan inkomen en sommigen ook een hond. Als er te dure dierenartskosten zouden zijn, dan kunnen ze dat niet betalen. Ik had het er laatst bij mijn ouders over en bij 'dat soort mensen' zouden wij nooit een pup hebben geplaatst. Het is ook niet van toepassing geweest, maar aangezien er in dit topic al veel is genoemd waarop je een toekomstig eigenaar zou weigeren en dit onderwerp nog niet, wil ik deze ook nog noemen.
Daar zeg je zowat !!
Weigeren weet ik niet. Maar ik zou er wel van overtuigd moeten zijn dat iemand echt alles doet om de verzorging van het hondje op de eerste plaats te zetten.
En er achter zien te komen of iemand beseft hoe duur het kan zijn...allerlei medische kosten...
Of anders een verzekering afsluit b.v.
Maar dan moet je eerst al enig idee hebben van de financiële toestand en dat is niet altijd makkelijk.
Weigeren weet ik niet. Maar ik zou er wel van overtuigd moeten zijn dat iemand echt alles doet om de verzorging van het hondje op de eerste plaats te zetten.
En er achter zien te komen of iemand beseft hoe duur het kan zijn...allerlei medische kosten...
Of anders een verzekering afsluit b.v.
Maar dan moet je eerst al enig idee hebben van de financiële toestand en dat is niet altijd makkelijk.
Moeilijk. Hoe kom je daar achter?
De financiële ellende kan ook later komen als de hond er eenmaal is.
Dat is waar. Maar soms kun je al van te voren denken ga toch fietsen.Renate schreef:Moeilijk. Hoe kom je daar achter?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Klopt.
De reden dat alle pups uitvliegen heeft bij ons voornamelijk een financieel tintje. Dat had ik niet kunnen denken toen Phoebe kwam.
Je kunt niet alles voor zijn.
De reden dat alle pups uitvliegen heeft bij ons voornamelijk een financieel tintje. Dat had ik niet kunnen denken toen Phoebe kwam.
Je kunt niet alles voor zijn.
Ik vind dat dat geen criterium is een fokker zich mee mag bemoeien.
Iemand besluit weloverwogen te gaan voor een hond of niet. Daar mag je op selecteren, maar als fokker kun je onmogelijk zien wat voor een leven een hond tegemoet gaat als de portemonnee niet vol zit. En dat gaat de fokker ook niets aan vind ik. Het maakt de hond niet hoe hij woont en wat hij eet, als er maar van hem gehouden wordt en hij voldoende aandacht en beweging krijgt. Ik heb regelmatig zwervers op tv gezien in het bezit van een hond en die hond had het -naar onze maatstaven- dan wel niet breed, maar hij was gek op zijn baasje en zijn baas op hem. Dit soort liefde mag je mensen niet ontzeggen omdat je een hond geen luxe kan bieden. (deze zwervers woonden in Amerika, en daar konden ze wel hun hond gratis laten inenten bij de dieren-shelters omdat ze het zelf niet konden betalen, ik weet niet of er in Nederland ook zo'n instantie rondloopt)
En ja, een hele dure operatie, daar heb ik (nu) ook geen geld voor, en de verzekering hier is zo duur dat je beter dat geld zelf in een potje kunt stoppen voor onvoorziene uitgaven. Mocht je hond nooit iets krijgen, heb je je geld tenminste nog...
Bij het nemen van moeilijke beslissingen om leven en dood, moet je het bekijken zoals het op dat moment is; dat kun je toch niet vooraf plannen en loopt meestal wel los. (Anders haal je er toch gewoon een journalist van de Telegraaf bij? Moet je eens kijken hoeveel mensen je dan ineens uit de brand willen helpen...)
groet, Martine
Iemand besluit weloverwogen te gaan voor een hond of niet. Daar mag je op selecteren, maar als fokker kun je onmogelijk zien wat voor een leven een hond tegemoet gaat als de portemonnee niet vol zit. En dat gaat de fokker ook niets aan vind ik. Het maakt de hond niet hoe hij woont en wat hij eet, als er maar van hem gehouden wordt en hij voldoende aandacht en beweging krijgt. Ik heb regelmatig zwervers op tv gezien in het bezit van een hond en die hond had het -naar onze maatstaven- dan wel niet breed, maar hij was gek op zijn baasje en zijn baas op hem. Dit soort liefde mag je mensen niet ontzeggen omdat je een hond geen luxe kan bieden. (deze zwervers woonden in Amerika, en daar konden ze wel hun hond gratis laten inenten bij de dieren-shelters omdat ze het zelf niet konden betalen, ik weet niet of er in Nederland ook zo'n instantie rondloopt)
En ja, een hele dure operatie, daar heb ik (nu) ook geen geld voor, en de verzekering hier is zo duur dat je beter dat geld zelf in een potje kunt stoppen voor onvoorziene uitgaven. Mocht je hond nooit iets krijgen, heb je je geld tenminste nog...
Bij het nemen van moeilijke beslissingen om leven en dood, moet je het bekijken zoals het op dat moment is; dat kun je toch niet vooraf plannen en loopt meestal wel los. (Anders haal je er toch gewoon een journalist van de Telegraaf bij? Moet je eens kijken hoeveel mensen je dan ineens uit de brand willen helpen...)
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
De mensen waar Renske het over had zijn de clienten van haar vader.
Meestal is daar de discipline om een potje voor wat dan ook aan te leggen
en te houden in het geheel niet aanwezig. Prioriteiten wisselen ook per
dag, begeleiding is niet voor niets.
Meestal is daar de discipline om een potje voor wat dan ook aan te leggen
en te houden in het geheel niet aanwezig. Prioriteiten wisselen ook per
dag, begeleiding is niet voor niets.
Klopt, maar je vraagt toch vaak naar de dagbesteding van iemand en hoe veel een hond alleen thuis is? Dan komt bijvoorbeeld wel naar voren als iemand een uitkering krijgt. Je kunt dan vragen hoe ze denken een operatie te kunnen betalen.Renate schreef:Moeilijk. Hoe kom je daar achter?
Ik vind het dus wel een criterium waar je als fokker mensen op kunt afwijzen. Je wilt dat jouw pup een gezond leven kan leiden. Als je op voorhand weet dat iemand een dure operatie niet kan betalen, dan kun je lijkt mij beter niet aan een hond (of dier) beginnen.Martine schreef:Ik vind dat dat geen criterium is een fokker zich mee mag bemoeien.
.....................Dit soort liefde mag je mensen niet ontzeggen omdat je een hond geen luxe kan bieden. .......................................
Als jouw hond iets krijgt, hoe wil je dat dan gaan doen? Op het moment dat je financieel een dure operatie niet kunt betalen lijkt het me heel verstandig om een goede dierverzekering af te sluiten. Kost je misschien €12,- per maand (noem maar iets, weet de exacte bedragen niet), maar dan ben je voor ongelukken e.d. over het algemeen verzekerd. Meestal niet voor erfelijke afwijkingen.
Lumi heeft mij schat ik in het eerste jaar zo'n €400,- aan dierenartskosten gekost. En dan was er niet veel bijzonders. Hoektandjes laten verwijderen, ze liep een paar keer mank (dierenarts kon niets vinden). Preventief foto's laten maken van heup, rug en ellebogen (relatief goedkope speciialist hiervoor opgezocht).
In verband met haar patella luxatie ga ik met haar om de week naar een hondenzwembad (2 keer zwemmen + benzine = snel €40,- per maand). Gezondheid (zoals preventief zwemmen) kan geld kosten en meer dan je in eerste instantie kan denken. Je kunt geluk hebben en weinig extra kosten hebben om het welzijn goed te laten zijn, je kunt ook die kosten wel hebben. En als je die kosten hebt, en je hebt geen geld, ga je dan je hond in laten slapen wat het enige alternatief is?
Even snel gegoogeld voor een prijsindicatie, zou Lumi aan haar knieën geopereerd moeten worden dan kost dat snel €850,- per knie. Twee knieën is €1700,-! En dit is iets wat niet te verzekeren zou zijn.
Soms heb je deze nodig. Er zijn mensen, die ze hebben!
- Bijlagen
-
- spons_oren.jpg (16.37 KiB) 5669 keer bekeken
Zal hem voor de zekerheid bij mijn favorieten zetten.
Zoals Renske zegt, je vraagt mensen ook naar dagbesteding enz....je probeert je een beeld te vormen van de toekomstige eigenaar voor wat betreft de opvang en verzorging van jouw pup. Als je het gevoel krijgt dat er finaciële problemen zijn, mag je het best aan kaarten.
Als het hele lieve mensen zijn, kun je afspraken maken.
Het lijkt me vreselijk om te horen dat een van je pups er niet meer is, omdat er gebrek was aan middelen om hem te helpen.
Ik ken b.v. een situatie waarin mensen geen geld hebben om naar de dierenarts te gaan en zelfs niet om goede vlooienbehandelingen te geven. En dat, terwijl ik het gevoel heb dat de hond vlo gevoelig is. Het arme beest heeft artrose en pijn.....maar ja.... De oude kat van dit gezin, was doodziek en brandmager, zo erg had ik dat nog nooit gezien, maar geld om het arme beest in te laten slapen was er niet!
Daarom was ik laatst erg blij toen ik hoorde dat in voedselpakketten, bij sommige gemeentes, ook dierenvoedsel wordt gegeven als dat nodig is.
Die zwervers in grote steden hebben we, in Frankrijk, veel gezien. Die zagen er vaak verzorgder uit dan de baasjes , ik had het gevoel dat die eigenaars erg veel over hadden voor hun vrienden voor het leven.
Ik blijf het moeilijk vinden. Volgens mij komt Phoebe niets tekort en toch heb ik geen knieoperatie in een oude sok zitten....
Aha...waar is de grens!
Een wandelman hier heeft een hond die zeker voor €2000,- aan operaties nodig heeft..en dan is het nog afwachten.
Dat doet hij dus niet.
Hij loopt en oefent met haar en gaat eventueel over op pijnstillers en hoopt haar een goed en zo lang mogelijk leven te geven.
Vind ik wel iets in zitten hoor.
Een wandelman hier heeft een hond die zeker voor €2000,- aan operaties nodig heeft..en dan is het nog afwachten.
Dat doet hij dus niet.
Hij loopt en oefent met haar en gaat eventueel over op pijnstillers en hoopt haar een goed en zo lang mogelijk leven te geven.
Vind ik wel iets in zitten hoor.
Ja, dat vind ik ook.
Maar dat is toch weer heel wat anders dan aan een gratis aktie van de DA
meedoen en vervolgens aan de problemen niets doen.
Maar dat is toch weer heel wat anders dan aan een gratis aktie van de DA
meedoen en vervolgens aan de problemen niets doen.
Als je zeker weet dat mensen financieel niet goed voor hun huisdier kunnen zorgen zou ik daar geen pup plaatsen.
Er kan later altijd iets gebeuren waardoor de situatie veranderd, je kan in het leven niet alles plannen.
Zelf heb ik aan geen van de vier baasjes van Lisa haar pups gevraagd of ze wel de middelen hebben om een eventuele operatie te betalen. Dat gaat mij toch echt te ver. Dat je onverwacht voor onkosten kan komen te staan weet iedereen. Wubke is van de week met haar neus op de feiten gedrukt toen poes met een klem aan haar poot thuis kwam, de dierenarts zal de operatie echt niet voor niets hebben gedaan.
Er kan later altijd iets gebeuren waardoor de situatie veranderd, je kan in het leven niet alles plannen.
Zelf heb ik aan geen van de vier baasjes van Lisa haar pups gevraagd of ze wel de middelen hebben om een eventuele operatie te betalen. Dat gaat mij toch echt te ver. Dat je onverwacht voor onkosten kan komen te staan weet iedereen. Wubke is van de week met haar neus op de feiten gedrukt toen poes met een klem aan haar poot thuis kwam, de dierenarts zal de operatie echt niet voor niets hebben gedaan.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik heb niet alles teruggelezen, maar ik denk ook dat je niet alles voor kan zijn maar asl je al weet dat mensen in een hele beroerde situatie zitten dan zou ik toch ook even achter mijn oren krabbelen voordat ik mijn eigen pupje meegeef.
Per slot van rekening is dat natuurlijk wel zo dat de pups van jouw hond zijn, dus wil je er ook een veilig gevoel bijhebben waar ze komen, of dit nu een financiële reden heeft of een andere.
groetjes, Alma
Per slot van rekening is dat natuurlijk wel zo dat de pups van jouw hond zijn, dus wil je er ook een veilig gevoel bijhebben waar ze komen, of dit nu een financiële reden heeft of een andere.
groetjes, Alma