Een naam voor je pup!
Hoi Erna,
Wat een naar verhaal van Guusje. Zo te lezen lijkt het wel of er een abces was ????? Nou, ik heb nog nooit gehoord van een opengeknapte melkklierontsteking.
Meestal is zoiets te behandeling door de stuwing van de melk terug te dringen. In het begin kan dat door juist te laten drinken van de pijnlijke stuwing tepels bij die klier. Maar anders met medicijnen. Het drinken van de pups zal over het algemeen afgelopen zijn. De melk is bij onsteking niet meer goed. Gelukkig zijn ze al redelijk groot. Wat sneu. Dat zet toch wel een grote domper op het puppy feest.
Het komt wel voor dat er wondjes zijn bij de tepels, vooral veroorzaakt door de kleine scherpe nageltjes. Die zijn vaak ook nog vuil en ontstekingen en dan zelfs een abces kunnen dan voorkomen. Maar dan is het niet echt een melkklierontsteking.
Volgens mij is het echt een zeldzaamheid. Ik hoop dat Guusje gauw weer opknapt. Ze zal het moeilijk hebben, haar pups in de buurt en ze niet mogen zogen!!!! Het lijkt me niet te doen om één melkpakket af te plakken ofziets.
Wat een naar verhaal van Guusje. Zo te lezen lijkt het wel of er een abces was ????? Nou, ik heb nog nooit gehoord van een opengeknapte melkklierontsteking.
Meestal is zoiets te behandeling door de stuwing van de melk terug te dringen. In het begin kan dat door juist te laten drinken van de pijnlijke stuwing tepels bij die klier. Maar anders met medicijnen. Het drinken van de pups zal over het algemeen afgelopen zijn. De melk is bij onsteking niet meer goed. Gelukkig zijn ze al redelijk groot. Wat sneu. Dat zet toch wel een grote domper op het puppy feest.
Het komt wel voor dat er wondjes zijn bij de tepels, vooral veroorzaakt door de kleine scherpe nageltjes. Die zijn vaak ook nog vuil en ontstekingen en dan zelfs een abces kunnen dan voorkomen. Maar dan is het niet echt een melkklierontsteking.
Volgens mij is het echt een zeldzaamheid. Ik hoop dat Guusje gauw weer opknapt. Ze zal het moeilijk hebben, haar pups in de buurt en ze niet mogen zogen!!!! Het lijkt me niet te doen om één melkpakket af te plakken ofziets.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Nee Erna geen idee hoe vaak iets niet naar wens verloopt. maar zoiets als bij Guusje komt vast niet veel voor, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Maar uiteraard kan het altijd, Adah had na een paar dagen geen melk meer, dus moest ik ze kunstmatig voeden tot ze op vast voer over konden. Ze zogen wel gewoon bij haar en helemaal op het laatst had ze nog wel eens een beetje melk. Het was wel flink wat meer werk, maar het zijn allevijf flinke jongens geworden en ze hebben wel die eerste moedermelk gehad.
Natuurlijk komt er ook nogal eens een keizersnee voor, maar je kunt je wel afvragen of dat altijd nodig is, het beroep van dierenarts is ook veel zakelijker geworden.
Natuurlijk worden er ook pups doodgeboren, of er is iets mee, zodat het moet inslapen of dood gaat. Maar de kans, dat alles met een gezonde hond goed gaat, is veel groter. Je krijgt bovendioen een coach (Ine of Betty), die je altijd kunt bellen en Fredie natuurlijk.
Voor alle algemene zaken heb ik heel veel aan de Fokkerswijzer gehad. Alles m.b.t. het dekken, de dracht, de bevalling, het opgroeien van de pups etc staat er in. Je kunt alles er in noteren, de gewichten bijhouden etc. Het is van Kynotrain en ik denk, dat je het bij ze kan bestellen. In het winkeltje verkopen ze ze geloof ik ook, dus ik weet niet of de Somers ze zo voorhanden hebben, want dan zou je er misschien één bij je stadgenoten kunnen afhalen.
Natuurlijk komt er ook nogal eens een keizersnee voor, maar je kunt je wel afvragen of dat altijd nodig is, het beroep van dierenarts is ook veel zakelijker geworden.
Natuurlijk worden er ook pups doodgeboren, of er is iets mee, zodat het moet inslapen of dood gaat. Maar de kans, dat alles met een gezonde hond goed gaat, is veel groter. Je krijgt bovendioen een coach (Ine of Betty), die je altijd kunt bellen en Fredie natuurlijk.
Voor alle algemene zaken heb ik heel veel aan de Fokkerswijzer gehad. Alles m.b.t. het dekken, de dracht, de bevalling, het opgroeien van de pups etc staat er in. Je kunt alles er in noteren, de gewichten bijhouden etc. Het is van Kynotrain en ik denk, dat je het bij ze kan bestellen. In het winkeltje verkopen ze ze geloof ik ook, dus ik weet niet of de Somers ze zo voorhanden hebben, want dan zou je er misschien één bij je stadgenoten kunnen afhalen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Gerda schreef dat ze dit vroeger ook al een keer met een poes heeft gehad.loes schreef: Voor alle algemene zaken heb ik heel veel aan de Fokkerswijzer gehad. Alles m.b.t. het dekken, de dracht, de bevalling, het opgroeien van de pups etc staat er in. Je kunt alles er in noteren, de gewichten bijhouden etc. Het is van Kynotrain en ik denk, dat je het bij ze kan bestellen. In het winkeltje verkopen ze ze geloof ik ook, dus ik weet niet of de Somers ze zo voorhanden hebben, want dan zou je er misschien één bij je stadgenoten kunnen afhalen.
Nare ervaring voor de fokker.
Ik heb toevallig van de week een fokkerswijzer bij Kynotrain besteld. Ik wist niet dat ze ze in het winkeltje ook hadden anders had ik 'm wel op kunnen halen bij de fam. Somers. Ik weet dat zij in Almere wonen.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ja, ik zag het. Ik had nog nooit van zo'n complicatie gehoord. Wel eclampsie en tepelontsteking.
Het is jammer, dat Maria met vakantie is, want die heeft met smouzen de meeste ervaring; ze is er van het begin af bij en heeft de meeste nesten gehad, terwijl ze al bij heel veel nesten geholpen heeft . Nu ja, volgende week is ze er weer.
Fokkerswijzer is een echte aanrader, je zult er beslist veel aan hebben.
Het is jammer, dat Maria met vakantie is, want die heeft met smouzen de meeste ervaring; ze is er van het begin af bij en heeft de meeste nesten gehad, terwijl ze al bij heel veel nesten geholpen heeft . Nu ja, volgende week is ze er weer.
Fokkerswijzer is een echte aanrader, je zult er beslist veel aan hebben.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Bij katten (ik weet het, heb je haar weer met haar katten ) heb ik er al wel vaker van gehoord dat er melkklierontsteking ontstaat. Net als in het geval van dit hondje barst het op een gegeven moment open, en het moet uit zich zelf genezen. Op deze pagina kun je een beetje lezen over mastitis http://www.showcatsonline.com/x/mastitis.htm, en twee foto's zien van een poes met mastitis. In dit geval valt het nog heel erg mee, vorig jaar was er een fokker wiens poes een gat in haar vel kreeg waar je een vuist in kon steken
Groetjes, Lies.
Groetjes, Lies.
Sakkie Dan maar niet met 'm in Amsterdam lopen
Maar misschien krijgt hij wel een leuke eigen stamboomnaam.
Maar misschien krijgt hij wel een leuke eigen stamboomnaam.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Tja, ik vind een Hollandse of Jiddische naam het leukst voor ons Hollands ras met een Joods tintje Sakke is wel leuk, is Zeeuws en afkomstig van Izaäk (dus dekt beide ladingen) Sake is Fries.
Fred(die) is ook leuk, evenals Gerrit
Fred(die) is ook leuk, evenals Gerrit
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004