Misschien weer eens de tijd om wat extra te oefenen met deze jongedame van net 2.
Ik sta nogal voor machteloze aap
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Oooo, wat herken ik dat gevoel :evil: :twisted: :x . Onze terrier is daar ook een meester in: als hij een ree of een haas (of de krantenjongen / postbode) in het vizier krijgt is er geen houden meer aan: dan stuift hij er als een dolle achteraan en kan het wel een half uur duren eer hij weer terug komt. Doe dan maar eens blij, ik ben al blij dat ik me dan weet te beheersen en neutraal kan reagerenJeanette schreef: Als hij helemaal uit het zicht achter een andere hond of een ree is geraced, moet je dan blij zijn en belonen of geef je dan het signaal dat lang wegblijven best wel kan????
Dat je niet boos wordt als hij eindelijk komt, snap ik wel, maar als belonen ook bevestigen is.........![]()
![]()
![]()
Wat vinden jullie?
Wow Annemieke....dat klinkt allemaal erg goed hoor!!Annemieke schreef:Wat moet je doen? Belonen, als hij eindelijk na een half uur terugkomt? Ik los dat meestal op door hem in dat geval even te laten zitten of een twistje te laten maken, dan beloon ik dat. Dus braaf (nou ja, braaf?? :evil: ) dat je gekomen bent en daarna even zijn brokje laten verdienen.
Omdat Daan toen ik hem net had, niet eens in mijn buurt wilde komen, heb ik hem elke keer beloont, dat hij uit zichzelf naar mij toekwam. Als hij nu heel ver voor me uit rent naar een andere hond, komt hij uit zichzelf ook weer heel hard op mij afrennen om een brokje te halen. Echt zo van "kijk eens hoe braaf ik ben, ik ben er weer" :D Dat beloon ik natuurlijk uitbundig, zo ben ik veel leuker dan die honden waar hij vandaan kwam. Komen is helemaal het einde.
Daantje gaat niet achter trimmers, fietsers, paarden (niet meer) en groot wild aan. Wel achter konijnen en hazen, maar als ik de fluit gebruik, is hij meestal binnen 1 minuut weer terug. De fluit gebruik ik trouwens alleen als ik hem niet meer zie en weet dat hij wat verder weg is. Maar eigenlijk heb ik de fluit maar zelden meer nodig. (Fluit betekent voor Daan: er is een super lekker brokje te verdienen, dus meldt je gauw bij de baas).
Verder denk ik dat het belangrijk is, dat je tijdens de wandeling bezig bent met je hond. Veel mensen gaan naar het bos, de riem gaat er af en de hond mag doen waar die zin in heeft. Verander regelmatig van route, gooi eens een balletje of dennenappel; maak de wandeling niet te voorspelbaar.
Zelf doe ik tijdens de wandeling regelmatig even een oefening: een stukje los volgen, 'down', wacht, high five' e.d.
De honden komen daar zelf om, ze gaan netjes naast me lopen en kijken verwachtingsvol of er nog iets te verdienen is. Dan doe ik een korte oefening en geef ze weer vrij.
Door zo met ze bezig te zijn, letten ze heel goed op wat ik doe. En dat is nou net de bedoeling. 8)
Dat werkt altijd goed. Trouwens ook bij hondjes die niet lekker in hun vel zittenJeanette schreef: Misschien moeten we ook eens in een vreemd bos gaan wandelen. Want hij kent het hele bos kilometers om ons heen.
Voor ons ook leuk