Een hond erbij?!

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Ariënne

Een hond erbij?!

Bericht door Ariënne »

Stapper met logé Desi: knusse boel zo!

Dat samen slapen lijkt me alleen al zo gezellig. :)

Ik ben benieuwd hoe Stapper staks reageert als Desi weer naar huis is.

Ook dat samen spelen is leuk! :P
Dat mis ik toch wel wat op onze plek hier.
Maar is een hondje erbij een garantie dat het ook zo gezellig wordt, vraag ik me wel eens af... Heb ik geen ervaring mee. Nog niet!
Laatst gewijzigd door Ariënne op 23 apr 2007, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Ariënne schreef: Maar is een hondje erbij een garantie dat het ook zo gezellig wordt, vraag ik me wel eens af... Heb ik geen ervaring mee. Nog niet!
Dat heb ik mij ook heel lang afgevraagd.... :?:
Ondanks de vele positieve reacties heb ik het in de direkte omgeving
te vaak zien tegenvallen... :cry:
Mijn besluit staat eindelijk vast, ik waag het er niet op. :oops:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Logeerpartij

Bericht door Jeanette »

Ja, ik snap jullie twijfel wel.
Sam was ook veel minder speels met Ayla dan Stapper met Desi. Maar toch hadden ze heel veel steun aan elkaar.
Ik vind dit soort logeerpartijtjes dus eigenlijk wel fijn. Nu kunnen we goed zien hoe Stapper met pups omgaat.Hoe goed het contact wordt ligt m.i. wel bij de oudere hond. Een pup zal altijd steun en gezelschap zoeken bij de oudere hond. Ayla ging, toen we haar ophaalde, op weg naar huis direct tussen Sams pootjes liggen. 8)
Maar hoe de pup zelf is, is natuurlijk ook wel erg belangrijk.
Ik ben benieuwd hoe de ervaring van anderen is.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Toen we Beppie nog hadden hebben we wel eens een paar dagen een jongere hond te logeren gehad. Beppie werd er haast depri van, gezien door mijn mensenogen.
Dat hondje nam fris en vrolijk de 'leiding' over en Beppie had niets meer te vertellen. :?

Hoe zou zich zoiets ontwikkelen als zo'n hondje dan blijft? Natuurlijk vinden ze wel een evenwicht, maar ik heb toch de neiging het zielig te vinden.
Het lijkt me wel heel leuk als het wel klikt!

Ik ben ook benieuwd naar de ervaring van anderen op dit gebied!

:)
Afbeelding

Jeanette

Tweede hondje?

Bericht door Jeanette »

Ach, die lieve Beppie 8) , ja dat kennen we ook.
Onze eerste hond, Bilbo, was een lieve zachtaardige vuilinsbak (Iets bordercollie-achtigs in rood wit). Ze woonde al bij Lex, 33 jr. geleden en we wilden er wel een pup bij. We hebben toen een wat oudere pup, die verwaarloosd was, erbij genomen. Bilbo werd er helemaal naar van. Ze wist niet meer waar ze aan toe was. Ze snapte niets van de plasjes in huis waar zij niets aan kon doen. Echt in een diepe dip. We hebben 'Frodo' weer teruggebracht en hij is toen naar een boerderij met jonge kinderen gegaan. Dat ging opperbest gelukkig.
Nee, daar deden we Bilbo geen plezier mee. :cry:
Daarom denk ik dat je ook zeker moet bekijken hoe je hond reageert op andere honden, pups, enz. enz.
Achteraf trok Bilbo ook meer naar mensen dan naar honden. Als ze ons maar om zich heen had, was ze gelukkig en tevreden. Maar ja, ik had nog nooit een hond gehad.......... :oops: geen idee dus.
Dus, als Stapper er niets van zou moeten hebben zouden we zeker geen pup erbij nemen. Hij is nu natuurlijk zelf nog jong, dus even afwachten of hij nog net zo bereid tot delen is over een jaar of anderhalf... :wink:
Maar toevallig hebben we aardig wat log's gehad in zijn opgroeifase. Dus misschien heeft hij daar wel wat positiefs van meegekregen. :P :P
Maar het is ook een ongelofelijke optimist, van karakter hoor. :roll:

Mary

Re: Tweede hondje?

Bericht door Mary »

Het is prettig te lezen dat je het niet vanzelfsprekend vindt dat een hond
het altijd leuk vindt om een huisgenoot te krijgen. :boeketje:
Want wat ik juist vaak tegenkom is dat de baas het zo graag wil en dat de
hond het maar moet accepteren. Gewoon volhouden, het went wel. :?
Uitproberen door middel van loge's is meestal niet aan de orde.
Jammer, daardoor gaat het toch best vaak mis.
:x :x :x

Monique

Bericht door Monique »

Wij hebben nu sinds december Jojo erbij en het was voor Jip heel erg wennen. In het begin mocht Jojo nergens aan komen: alles was van Jip :twisted: . Jip deed ook heel bezitterig naar mij toe en Jojo werd flink op zijn plaats gezet door Jojo. Ik vind dit alleen maar natuurlijk gedrag. ' Zielig' is m.i. een 'menselijke emotie'. Jip heeft Jojo gewoon laten zien dat hij de baas is en dat Jojo zijn grenzen moet respecteren. Inmiddels luistert Jojo perfect naar Jip (het is mooi om die lichaamstaal dan te 'lezen') en spelen ze ook uitbundig met elkaar. Maar alleen als Jip wil, als hij er genoeg van heeft wordt het spel met een grauw van Jip snel beeindigd :lol: .
Alleen als het om eten gaat is er nog wel eens ruzie. Alles draait natuurlijk ook om eten in de hondennatuur :) . Groot bijkomend voordeel is dat Jip nu ook weer veel beter naar mij luistert, want uiteindelijk blijf ik de roedelleider bij wie hij erg graag in de gunst wil vallen :lol: .
In het begin heeft Jip echt wel een paar keer flink 'gevochten' met Jojo om hem zijn plaats te leren. Dan is het moeilijk om niet in te grijpen. Dat heb ik ook niet gedaan en als je er goed naar kijkt zie je dat het ook alleen maar een hoop lawaai en 'nep' bijten is. Er is geen schrammetje te bekennen. Aan het gepiep van Jojo te horen dacht je dat hij half dood was :wink:
Het hoeven ook geen vriendjes te worden, als ze elkaar maar respecteren. Broertjes en zusjes zijn ook niet altijd vriendjes :( .
Ik ben blij dat ik het aandurfde om een tweede hond erbij te nemen, ik wil nu niet meer anders :)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Nu ik delaatste berichten gelezen heb, kom ik tot de conclusie dat het wel heel goed is om als je hond jong is hem of haar wat logé- en logeerervaring mee te geven.
Verder kun je er natuurlijk (over het algemeen dan) wel op vertrouwen dat ze elkaar wel duidelijk maken wie de baas is. Mooi meegenomen als ze de baas dan ook extra respecteren!
En ja we projecteren allerlei menselijks op onze honden. Ik hou mezelf misschien voor de gek, maar wil het toch graag gezellig hebben met honden die (uiteindelijk)'leuk' doen naar elkaar!
Moederhond en kind zullen het ook niet vanzelfsprekend geweldig hebben samen, of ligt dan anders?

(Ik vind het ook prettig die verschillende ervaringen te lezen trouwens!) :)
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Monique schreef::
Het hoeven ook geen vriendjes te worden, als ze elkaar maar respecteren. )
Maar dit is bij mij precies andersom.
Een dikke vriend (of vriendin) voor hem erbij zou geweldig zijn.
Uitsluitend respect zou ik heel teleurstellend vinden.
Een extra hond zou in de eerste plaats voor hem zijn, niet voor mij.

Wendy

Bericht door Wendy »

Mijn ervaring is dat 2 honden hebben heel erg leuk is, zowel voor baas als voor hond !! :crazy:
We hadden eerst 1 labrador; Nouschka, en toen ze 2 was kwam de 2e erbij; Danka.
Danka werd "opgevoed" door Nouschka. Natuurlijk door ons, maar ik merkte dat er veel dingen als vanzelfsprekend gingen, die we onze Nouschka wel hadden moeten leren. Danka leerde dit doordat ze het gedrag van haar hogere in rang overnam.

De honden hebben altijd elkaar, altijd een speelkameraadje bij de hand, zijn nooit écht alleen, als je eens langer wegmoet waarbij de honden niet meekunnen.....
Het is niet zo, althans bij ons was dat niet zo, dat ze andere honden niet meer nodig hebben, die blijven errug spannend hoor !! :wink:
En ik geniet altijd ontzettend als honden samen aan het spelen zijn... :!:

Wel wil ik er bij opmerken, dat onze ervaring althans, is, dat je geen pup bij een
oude(re) hond moet zetten. Onze Nouschka was een echte puppenmoeder; zelf geen puppies gehad, maar ze was er o zo lief voor altijd. Maar toen ze 11 was en mijn ouders een pup kregen,was dat een ware martelgang als pup King meekwam....

Zelf hoop ik dan ook dat onze Pepper oit ook een nestje mag krijgen, en dat ik mijn man zover krijg om er 1tje zelf te houden.... :wink: 8) :)

rita

Bericht door rita »

Wij hebben al heel lang meerdere honden, en tot op heden bevalt dat prima! ik laat wel de honden zelf uitmaken wat ze van de pup kunnen/willen verdragen.
na 1-2 weken zijn de regels duidelijk en zijn ze echt vriendjes van elkaar.
Na de verhuizing in augustus komt er weer een hollandse herder pup bij, en ik weet dat het goed zal gaan :lol:

Annemieke

Bericht door Annemieke »

Ik heb drie honden en dat gaat prima! :lol:
Chay, de Dalmaat, is gek op pups en die vond het echt een cadeautje dat Zoë erbij kwam. Hij was toen 5 jaar.
Een jaar geleden kwam Daantje in hun leven en hoewel ik regelmatig andere honden in huis heb en dat zelden of nooit tot problemen leidt, vonden de honden het een snertstreek.
:x
Op de een of andere manier wisten ze dat deze zou blijven. Ze kwamen hun mand alleen maar uit om te eten en te wandelen en moesten niks van de pup hebben. Zodra hij in de buurt van hun mand kwam, begonnen ze te grommen en te snauwen. Ik heb ze laten gaan en na een dag of twee ontdooiden ze een beetje en al gauw waren het dikke vrienden. Ze liggen niet bij elkaar in de mand, maar er wordt wel samen gespeeld.

Daan gaat heel onbevangen op andere (ook grote) honden af en krijgt het meestal voor elkaar dat ze met hem gaan spelen. Als er eens eentje lelijk doet, gaat Chay er meteen op af, ze blijven van Daantje af!! :evil:

Als je twee of meer honden wil, dan moet je wel goed kijken wat je bij elkaar zet. Twee reuen van ongeveer gelijke leeftijd of twee teven kan eerder problemen geven, dan een reu en een teef. Ik heb om en om, de volgende wordt weer een teef.

Ook heeft de hond die er het langste is, niet automatisch de meeste rechten. De jongste staat niet per definitie het laagst in de roedel, dat kan in de loop van de tijd veranderen. Bij ons is Zoë de baas en Daan staat langzamerhand boven Chay. Als Daan in de mand van Chay ligt, gaat deze maar op zoek naar een ander plekje. Als Zoë in de mand wil, waar Daan in ligt, gaat ze er bij staan en binnen 30 sec. zoekt Daan een andere mand op.

Mij bevalt het prima om meerdere honden te hebben. Ik zou niet anders meer willen. :!:
:wave:

Monique

Bericht door Monique »

Ik wil even jullie advies of mening vragen.
Zoals jullie weten hebben wij 2 honden, Jip is 6 en Jojo is 7 maanden. Het ging een hele tijd heel goed tussen Jip en Jojo, na een wat moeizaam begin. Maar nu begint Jip sinds een paar dagen weer erg vervelend te doen tegen Jojo en Jojo schiet vervolgens steeds angstig onder de bank of tussen mijn benen; hij durft bijna niet vrij door de kamer te lopen.... :( .
Als ze los wandelen in het bos of op een landweg is er niets aan de hand, dan gaat het goed en lopen ze bij elkaar, maar in huis (ook als ik er niet bij ben) heeft Jip zo de pik op Jojo :? . Ik weet niet of dit met de leeftijd van Jojo te maken heeft; wordt er weer getornd aan de rangorde? Is Jip jaloers?: Jojo is een enorme knuffelkont en wij vinden dat leuk, Jip wil dat niet dus die krijgt daardoor minder aandacht. Jojo dringt zich op en Jip ligt rustig in zijn mand of ligt aan je voeten.

Ik heb nooit ingegrepen maar dat doe ik nu wel vanuit de gedachte: ik ben de baas en niet Jip, dus als Jip zonder voor mij duidelijke reden boos op Jojo afstuift om hem te pakken (bang te maken) dan corrigeer ik Jip en stuur hem naar zijn mand en negeer ik Jojo. Ook als Jojo iets doet wat niet mag en ik corrigeer Jojo, dan stuift Jip erop af om zich ermee te bemoeien (mij te 'helpen'). Dat mag niet meer van mij: ik ben de baas en kan het wel alleen af 8) . Maar of ik daar goed aan doe???

wubke

Bericht door wubke »

Oo, wat lastig, vervelend ook, je krijgt zo'n gespannen sfeer in huis. terwijl je wilt dat iedereen het leuk heeft. Ik ben benieuwd wat je hieraan kunt doen. Wij willen graag een tweede smous-reu als onze oude golden er niet meer is. We lopen dus ook de kans om dit mee te maken, terwijl de bedoeling dubbele pret is...... :lol: :lol:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Erna

Bericht door Erna »

Monique wat vervelend. Jip weet zo langzamerhand wel dat hij in rangorde boven Jojo staat. Misschien heeft het inderdaad met de leeftijd van Jojo te maken, en wordt Jojo te vrij in de ogen van Jip.
Maar eerlijk gezegd weet ik het niet. Wij hebben nooit twee honden tegelijk gehad.
Hoop dat je het rangordeprobleem snel kan oplossen.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, Monique dat is voer voor de deskundigen onder ons.
Ik zou er de boeken op na moeten lezen, hoe je hiermee om moet gaan.
Het lijkt mij dat Jip duidelijkheid wil over de rangorde.
Ik zou net als jij gehandeld hebben, denk ik.
Ben benieuwd wat anderen vinden...
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Door mij wordt niets uit boeken gehaald. Het enige wat bij mij telt is
consequent gedrag, of het haalbaar is of niet.
Wanneer ik zou besluiten dat ik de baas ben over twee reuen betekent
dat volgens mij ook dat ik altijd aanwezig moet zijn en alles in de gaten
moet houden. Wanneer je dus niet thuis bent moeten ze niet bij elkaar kunnen.
Deze optie is voor mij niet haalbaar, dus valt af.
Dan moeten ze het dus zelf regelen. Hoe dat uitpakt is een zaak van geduld.
Het zelf half regelen is geen consequent gedrag en zal, denk ik, niet bijdragen
aan de verstandhouding.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hmm, ik heb begrepen dat je de hond die de baas is, eigenlijk altijd in het gelijk moet stellen. Dat zou betekenen dat je Jip moet steunen in zijn gedrag naar Jojo toe. Even kort goedkeuring en dan geen gezeur meer. Als hij ervan overtuigd is dat hij het voor het zeggen heeft in de roedel, maar wel onder jou staat, is het ook o.k. als ze met zijn tweëen zijn. Misschien snapt Jip niet waarom je Jojo zoveel te vertellen geeft, naar zijn idee en corrigeert hij jou i.p.v. Jojo??? Als het vrouwtje het niet kan, nou dan regel ik het wel even met die belhamel?
Dat er mee bemoeien als je een andere hond net terecht heb gewezen, herken ik wel. Veel honden komen nog even hun puntjes op de i zetten. Dan roep ik ook altijd, ja klaar ermee!!!

Mary

Bericht door Mary »

wubke schreef:Oo, wat lastig, vervelend ook, je krijgt zo'n gespannen sfeer in huis. terwijl je wilt dat iedereen het leuk heeft. Ik ben benieuwd wat je hieraan kunt doen. Wij willen graag een tweede smous-reu als onze oude golden er niet meer is. We lopen dus ook de kans om dit mee te maken, terwijl de bedoeling dubbele pret is...... :lol: :lol:
Wubke, tel je zegeningen. Twee reuen is niet de meest makkelijke combinatie.
Ga eerst maar eens kijken bij zoveel mogelijk ritsdagen, dan vooral naar de
volwassen reuen, die als vader aanwezig zijn. Vraag naar het gedrag van die
honden naar andere reuen toe. Dat valt vaak niet mee. Het zijn best haantjes.
Daarbij is een smous echt geen eenheidsworst. Dat blijkt ook uit de selectie die
de fokkers doen. Die zoekt naar de meest goede combinatie van pup en koper,
wat bevestigt dat er al veel verschil is te zien bij de pups.
Pim kwam uit een nest van vier. Totaal verschillend waren ze, uiterlijk en innerlijk.
Verdiep je er eerst maar eens heel goed in voor je er een reu bijneemt.

Monique

Bericht door Monique »

Jeanette schreef:Hmm, ik heb begrepen dat je de hond die de baas is, eigenlijk altijd in het gelijk moet stellen. Dat zou betekenen dat je Jip moet steunen in zijn gedrag naar Jojo toe. Even kort goedkeuring en dan geen gezeur meer.
Zo deed ik het ook altijd Jeanette. En na het lezen van jullie reacties doe ik het ook weer zo. Maar het kwam mij even voor dat ik daarmee het corrigerende gedrag van Jip naar Jojo toe versterkte en dat die daarin een beetje doorsloeg :? .
Ik geef Jip nu bewust wat meer aandacht (knuffelen, spelen) en zijn negatieve gedrag naar Jojo toe wordt ook al minder. Blijkbaar is het dan jaloersheid of een negatieve manier van aandacht vragen geweest :?: .

Want wat Mary zegt klopt, ik kan er niet altijd bij zijn en ze moeten het onderling regelen, daarin moet ik gewoon consequent blijven. Het is ook niet zo dat Jip heel agressief doet (gelukkig niet :P ) maar meer dat Jojo super-angstig doet als Jip op hem af stuift, maar dat gedrag negeer ik gewoon :lol: . Bij andere honden heeft hij daar helemaal geen last van, daar stapt hij onbevangen op af.

En het blijft leuk hoor, twee honden (ook reuen!), maar je moet inderdaad wel goed letten op de combinatie van karakters. Ook dit soort probleempjes zijn leuk, de hondentaal blijft boeien en problemen zijn er om op te lossen :idea: .
Soms is een steuntje in de rug van 'deskundigen' dan handig :wink:

Gesloten