Help een eekhoorn in de tuin
Help een eekhoorn in de tuin
Kennen jullie dat, dat wanneer zich een eekhoorn in de tuin laat zien, de hond helemaal uit zijn dak gaat? Ongelooflijk maar Pip die flipte vanmiddag weer helemaal, ik kon er (ondanks het boek van Turid Rugaas) niet heus een "blaflabel" aan hangen, het klonk zeer opgewonden, hoog, hysterisch....ik heb geprobeerd om tussen Pip en het raam in te gaan staan, en heb niet echts iets gezegd om de opwinding niet te vergroten, maar ze sprong telkens weer tussen mijn benen door, naast me , weer naar de keuken rennen, terug naar de kamer, tegen het raam aan.....
Het is overigens niet de eerste keer: we hebben al geprobeerd met stem (nee, foei, enz.), met een spuitbus Petcorrector, sst enz. van de Dogwhisperer enz. Niets lijkt echt te helpen. Haar vastpakken op dat moment om weg te duwen is geen optie, omdat ze dan instinctief haar bek naar je hand draait, ze hapt niet, maar neigt er wel naar, zo opgefokt kan ze worden....
Wat zouden jullie doen?
Groetjes, Eveline
Het is overigens niet de eerste keer: we hebben al geprobeerd met stem (nee, foei, enz.), met een spuitbus Petcorrector, sst enz. van de Dogwhisperer enz. Niets lijkt echt te helpen. Haar vastpakken op dat moment om weg te duwen is geen optie, omdat ze dan instinctief haar bek naar je hand draait, ze hapt niet, maar neigt er wel naar, zo opgefokt kan ze worden....
Wat zouden jullie doen?
Groetjes, Eveline
Re: Help een eekhoorn in de tuin
Zonder aarzelen haar in de nek pakken, stevig vasthouden en omlaag drukken.
Pas als er kalmte te zien is loslaten en dan naar haar plek sturen.
Zo zou ik het doen, ik ben niet van het negeren.
Pas als er kalmte te zien is loslaten en dan naar haar plek sturen.
Zo zou ik het doen, ik ben niet van het negeren.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Dit hebben we met Pip al eens gedaan in een andere situatie en leverde een angstige hond op die daarna wegdook voor onze handen. Dit is gelukkig heel snel heel goed bijgetrokken maar heeft mij aan het denken gezet om haar nog eens zo in het nekvel te grijpen. De ene hond is de andere niet, denk ik dan maar.
Lastig en herkenbaar.
De kunst is om de fascinatie te doorbreken, begrijp ik van Cesar Milan. Hij doet dat ook wel met een kort sissend geluid en een korte por in de zij, geloof ik. Maar goed, ik ben hier niet de beste in.
Een angstige hond wil je ook niet hebben...
De kunst is om de fascinatie te doorbreken, begrijp ik van Cesar Milan. Hij doet dat ook wel met een kort sissend geluid en een korte por in de zij, geloof ik. Maar goed, ik ben hier niet de beste in.
Een angstige hond wil je ook niet hebben...
Beslist niet IN het nekvel, maar gewoon op de zij gooien en plat op de grond houden tot ze rustig is en het zelf ook rustig en vanzelfsprekend doen, dus zonder extra agitatie
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Maar dan nog moet het snel en trefzeker.
Ik lees angst, niet van de hond maar van de baas.
Dat gaat niet lukken.
Dat gaat niet lukken.
Alleen iets doen waar je zelf heel zeker van bent.
Oppakken en mee weglopen is geen optie?
Oppakken en mee weglopen is geen optie?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Is het lang geleden dat Pip angstig werd van plat op de grond houden?
Het lkan zijn dat ze hier als pup angstig van werd, maar misschien nu niet meer?
Toch maar rustig proberen, zonder haar pijn te doen?
En anders een bordje met verboden voor eekhoorns plaatsen!
Het lkan zijn dat ze hier als pup angstig van werd, maar misschien nu niet meer?
Toch maar rustig proberen, zonder haar pijn te doen?
En anders een bordje met verboden voor eekhoorns plaatsen!
Moeilijk hoor! Één ding weet ik wel zeker en dat is wat je geprobeert hebt met de barrière te doorbreken goed is. (Heb ik ook uit een boekje hoor). Als ze in zo'n opgewonden toestand zijn, krijg je ze moeilijk rustig. Misschien de gordijnen even dicht doen en als hij dan toch naar het raam gaat, er weer tussen gaan staan?
Hier geen eekhoorns helaas, maar wel genoeg katten en vogels die het wagen onze achtertuin of het schuurdak te betreden. Dus ja, ik herken het...Eveline schreef:Kennen jullie dat, dat wanneer zich een eekhoorn in de tuin laat zien, de hond helemaal uit zijn dak gaat?
Ze houden wel direct op na een streng "foei" waarna ik ze naar hun kussen stuur.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Ik weet precies welk blafje je bedoelt. Onze Boomy is een kei in het spotten van eekhoorns. Ze kent ze inderdaad vanuit de tuin maar elke dag vindt ze er wel een in het bos en ja hoor: een heel hoog geblaf en met de poten tegen de betreffende boom opstaan.
Gelukkig loopt ze altijd makkelijk weer mee: op zoek naar de volgende eekhoorn. Ze loopt dan echt naar de boomtoppen te kijken!
Ook kent ze het woord eekhoorn. Als je dat zegt, gaat ze meteen op zoek!
Gelukkig loopt ze altijd makkelijk weer mee: op zoek naar de volgende eekhoorn. Ze loopt dan echt naar de boomtoppen te kijken!
Ook kent ze het woord eekhoorn. Als je dat zegt, gaat ze meteen op zoek!
Wij hebben geen eekhoorn in onze kleine tuin. Wel katten waar Lisa net zo gek van wordt. Lisa wil wel ophouden als ik er wat van zeg.
Kan je haar niet oppakken en zonder iets te zeggen op de gang of andere plek zetten waar ze geen zicht heeft op de tuin.
Kan je haar niet oppakken en zonder iets te zeggen op de gang of andere plek zetten waar ze geen zicht heeft op de tuin.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Oppakken kan alleen maar wanneer je zeker van je zaak bent.
Mocht ze, aangemoedigd door onzeker gedrag, toch eens echt happen
heeft ze gelijk je gezicht te pakken.
Mocht ze, aangemoedigd door onzeker gedrag, toch eens echt happen
heeft ze gelijk je gezicht te pakken.
Hier geen eekhoorns. Wel een heel leger aan loslopende katten. Vooral Hieke reageerde hierop zoals Pip op eekhoorns. Na lang volhouden zijn we eindelijk zover dat de enorme opwinding een eind bedaard is. Wij hebben haar telkens weggestuurd bij de tuindeur en het raam.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Ook hier worden ze dol als er wat in de tuin loopt wat er niet hoort,katten dus maar de plantenspuit helpt wel.Waar ik ze eerst nat moest spuiten nu hoef ik die alleen maar te pakken.
Staan dan nog wel te mopperen maar zijn wel rustig
Staan dan nog wel te mopperen maar zijn wel rustig
Ik kwalificeer het zelf niet zozeer als angst, als wel weerstand/terughoudendheid tegen fysiek in moeten grijpen. Ik denk echt dat dat niet nodig hoeft te zijn om een hond iets duidelijk te maken. Hoe het wel moet...tja ik denk dat ik inderdaad meer ben van het proberen weg te sturen zoals Corrie beschreef. Maar goed ik ben geen super ervaren hondenbezitter (Pip is onze eerste) maar kan wel goed observeren en inmiddels gedrag van Pip interpreteren, ik ken haar.Mary schreef:Maar dan nog moet het snel en trefzeker.
Dat gaat niet lukken.
Ik ben ook niet goed in fysiek ingrijpen. Past niet bij me. Ik ben wel duidelijk en consequent. Hieke is denk ik ook wel een makkelijk te corrigeren smousje. Ze pikt alles snel op en is over het algemeen heel gehoorzaam. Nu ze wat ouder wordt gaat het hele felle en snelle er ook wel af.
Ik ben nu heel bewust bezig met project kat op straat. Het lukt steeds beter om met de meiden aan de lijn gewoon rustig langs die tijgers te lopen.
Ik ben nu heel bewust bezig met project kat op straat. Het lukt steeds beter om met de meiden aan de lijn gewoon rustig langs die tijgers te lopen.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Dan zou je inmiddels ook gelezen moeten hebben dat Pip dat ook kan,Eveline schreef:(Pip is onze eerste) maar kan wel goed observeren en inmiddels gedrag van Pip interpreteren, ik ken haar.
beter dan jij denkt.
Het kan ook anderom natuurlijk; in de tuin zijn en uit je dak gaan omdat je binnen wat hoort...
Hieronder 2 fotootjes om dat te illustreren; Thom kwam thuis van school...
Hieronder 2 fotootjes om dat te illustreren; Thom kwam thuis van school...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Leuk Martine.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.