APK-honden
APK-honden
Laatst kreeg ik van iemand die zijn hond onverwachts verloor de vraag waarom er geen regelmatige checkup voor honden boven een bepaalde leeftijd is.
Natuurlijk wordt er wel bij de jaarlijkse enting een controle gedaan, maar hij dacht meer in de lijn van echo's scans, bloedonderzoek.
Honden geven pijn en ongemak niet snel aan en als er iets ernstigs aan de hand is is het vaak (te) laat.
Nu heb ik Fija naar aanleiding van de nierinsufficiëntie die zich bij haar voogeslacht openbaarde haar bloed al 2x laten onderzoeken en ook Adah kreeg een groot bloedonderzoek, maar eigenlijk heb ik nog nooit van iemand gehoord dat er DA's zijn die een 'onderhouds' regime kennen.
Maar ff gegoogeld en zo kwam ik er toch 1 tegen. http://www.dierenkliniektergouwe.com/senioren.htm
Ik snap best dat het ook is en als je hond al oud is je niet kunt verwachten dat er nooit iets met hem zal gebeuren, maar zo tussen de 8 en 14 lijkt het me wel zinvol.
Natuurlijk wordt er wel bij de jaarlijkse enting een controle gedaan, maar hij dacht meer in de lijn van echo's scans, bloedonderzoek.
Honden geven pijn en ongemak niet snel aan en als er iets ernstigs aan de hand is is het vaak (te) laat.
Nu heb ik Fija naar aanleiding van de nierinsufficiëntie die zich bij haar voogeslacht openbaarde haar bloed al 2x laten onderzoeken en ook Adah kreeg een groot bloedonderzoek, maar eigenlijk heb ik nog nooit van iemand gehoord dat er DA's zijn die een 'onderhouds' regime kennen.
Maar ff gegoogeld en zo kwam ik er toch 1 tegen. http://www.dierenkliniektergouwe.com/senioren.htm
Ik snap best dat het ook is en als je hond al oud is je niet kunt verwachten dat er nooit iets met hem zal gebeuren, maar zo tussen de 8 en 14 lijkt het me wel zinvol.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
Re: APK-honden
Goed initiatief.
Onze DA controleerd wel met de jaarlijkse vaccinatie, hart, longen, ogen, oren tandvlees maar geen urine of bloedonderzoek.
José, Sammy & Lieveke
Onze DA controleerd wel met de jaarlijkse vaccinatie, hart, longen, ogen, oren tandvlees maar geen urine of bloedonderzoek.
José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Is bij ons ook niet standaard. Maar Baukje komt ook nogeens zo'n vijf keer per jaar bij de "alternatieve" DA en die kijkt altijd heel scherp of er ook maar iets afwijkt of dat er ergens rare spanning is. Baukje is bij haar altijd heel ontspannen en laat dus veel meer zien dan bij de gewone DA.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Onze DA geeft wel de mogelijkheid.Maar het is nogal kostbaar. Ik dacht iets van 120 euro per hond.....Zolang wij denken dat dit niet nodig is doen we dit niet.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Maar dat is juist het punt. De mensen die hun hond veel te vroeg en plotseling verliezen hebben het niet zien aankomen. Honden gaan gewoon door tot het vaak te laat is om er nog wat aan te doen.
Het lijkt me zinniger om kosten te maken om zo nodig tijdig iets te kunnen ondernemen dan als een kwaal zich al heeft geopenbaard en je om een diagnose te stellen vaak ook nog hoge kosten hebt maar die dus vaak letterlijk ' kosten op het sterfhuis' zijn.
Het lijkt me zinniger om kosten te maken om zo nodig tijdig iets te kunnen ondernemen dan als een kwaal zich al heeft geopenbaard en je om een diagnose te stellen vaak ook nog hoge kosten hebt maar die dus vaak letterlijk ' kosten op het sterfhuis' zijn.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Door dat Boy en Missy allebei een medisch verleden hebben wordt er regelmatig bloed geprikt mochten daar afwijkingen te zien zijn gaat DA op onderzoek en laat het aan ons over tot hoever we willen gaan.
Zou dat niet het geval zijn weet ik niet of ik die keuring zou doen.
Zou dat niet het geval zijn weet ik niet of ik die keuring zou doen.
Ik denk dat het zeker nut heeft bij 'langzaam' functie verlies.
Bij acute zaken niet uiteraard.
Maar het is daarom wel heel zinvol om met je DA bij zo'n APK door te nemen waar je zelf extra op moet letten bij de ouder wordende hond. (veel drinken, bloed plassen, moeite met stoelgang enz.)
Vaak kom je mensen tegen die zeggen dat hun hond al 11 jr. is, dus logisch dat hij/zij moeilijker loopt.
Maar zo'n hond is dan nog maar 11 jr. en zou met wat extra zorg wellicht een stuk opknappen.
Vaak is zo'n hond om te beginnen al veel te dik en heeft dat extra gevolgen voor het bewegingsapparaat.
Zo'n APK lijkt me dus echt nuttig. Ook als bewustwordings moment.
Bij acute zaken niet uiteraard.
Maar het is daarom wel heel zinvol om met je DA bij zo'n APK door te nemen waar je zelf extra op moet letten bij de ouder wordende hond. (veel drinken, bloed plassen, moeite met stoelgang enz.)
Vaak kom je mensen tegen die zeggen dat hun hond al 11 jr. is, dus logisch dat hij/zij moeilijker loopt.
Maar zo'n hond is dan nog maar 11 jr. en zou met wat extra zorg wellicht een stuk opknappen.
Vaak is zo'n hond om te beginnen al veel te dik en heeft dat extra gevolgen voor het bewegingsapparaat.
Zo'n APK lijkt me dus echt nuttig. Ook als bewustwordings moment.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Wij hebben natuurlijk wel de mazzel dat geen van onze honden ooit echt paniekerig worden/werden bij de DA. Fija is uitermate makkelijk.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Baukje is weer voor haar tweemaandelijkse APK geweest bij de verwendokter.
Een heel klein beetje spanning in haar rug is nu weer verholpen. En er zat wat spanning in haar middenrif. Ze had de laatste weken weer regelmatig wat last van haar buik vooral 's nachts. Dus dat klopte weer helemaal met de gevoelde spanning.
Ook die is verholpen en ze huppelde bijna naar buiten.
De pijn in haar buik kwam van het voer. We hadden een rest Royal Canin senior gekregen en dat door haar gewone brokken gemixt. Even niet bij stil gestaan dat ze daar al eens last van had gehad. Maar na een paar ochtenden kramp begon het te dagen. We hebben toen een paar dagen geen mix maar gewoon alleen de Jarco brok gegeven en weg waren de problemen. En dan twee dagen weer een klin beetje RC erbij en prompt weer kramp. Gisteravond heb ik dus alle RC eruit staan vissen. Dat krijgt ze noooooooit meer.
En de verwendokter adviseerde om Stijnke en Dorus ook maar om te zetten op Baukjes merk of Farmfood b.v. want zij was niet erg te spreken over de RC. Tja, wat doe je dan als Stijnkes voer bijna op is....meteen maar iets anders gehaald.
Een heel klein beetje spanning in haar rug is nu weer verholpen. En er zat wat spanning in haar middenrif. Ze had de laatste weken weer regelmatig wat last van haar buik vooral 's nachts. Dus dat klopte weer helemaal met de gevoelde spanning.
Ook die is verholpen en ze huppelde bijna naar buiten.
De pijn in haar buik kwam van het voer. We hadden een rest Royal Canin senior gekregen en dat door haar gewone brokken gemixt. Even niet bij stil gestaan dat ze daar al eens last van had gehad. Maar na een paar ochtenden kramp begon het te dagen. We hebben toen een paar dagen geen mix maar gewoon alleen de Jarco brok gegeven en weg waren de problemen. En dan twee dagen weer een klin beetje RC erbij en prompt weer kramp. Gisteravond heb ik dus alle RC eruit staan vissen. Dat krijgt ze noooooooit meer.
En de verwendokter adviseerde om Stijnke en Dorus ook maar om te zetten op Baukjes merk of Farmfood b.v. want zij was niet erg te spreken over de RC. Tja, wat doe je dan als Stijnkes voer bijna op is....meteen maar iets anders gehaald.
Maureen
- e kuilboer
Jeetje die Baukje. Wat gek he, ik heb wel vaker die verhalen gehoord over RC gehoord. Nu is de ene hond de ander niet, maar toch. Goed idee om Stijnke en Dorus over te zetten naar Farmfood. Maar Dorus krijgt nu nog zn puppybrokjes? Ook van Farmfood? Ik krijg voor Teun volgende week wat Prins puppybroken mee, daar hou ik hem voorlopig dan op.
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)
RC is natuurlijk een heel bekend merk dat ook veel gevoerd wordt en dan is het aantal niet-verdragers ook groter. Geen idee hoe dat percentagegewijs ligt.
Ik heb gelukkig nooit honden gehad die een bepaald soort voer niet konden verdragen, zelfs Adah die nu haast 16 is eet nog met smaak zonder enige onaangename reactie brokken van elk merk, maar wel meer dan 3x zoveel als vroeger. Ik doe er tegenwoordig wel warm water en wat blik/kuip/zakjesvoer bij, maar dat is meer als verwennerij voor het oude dametje.
Ik heb gelukkig nooit honden gehad die een bepaald soort voer niet konden verdragen, zelfs Adah die nu haast 16 is eet nog met smaak zonder enige onaangename reactie brokken van elk merk, maar wel meer dan 3x zoveel als vroeger. Ik doe er tegenwoordig wel warm water en wat blik/kuip/zakjesvoer bij, maar dat is meer als verwennerij voor het oude dametje.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Nou ja, onze oude hondendames verdienen ook wel een beetje verwennerij.
Dorus maakt eerst zijn juniorbrokken op. Dat is nog zo'n 4 kilo. Tegen die tijd is hij wel een maand of 7 en kan dan over op de Farmfood. Ze hebben geen puppybrok, maar de pup en jonge hond krijgt volgens een eigen gewichtschema.
Wij hebben eerder honden gehad die problemen hadden met sommig voer. Lies d'r eerste hond, een bastaardpoedeltje en onze eerste Beagle.
Baukje heeft de eerste jaren nooit last gehad, maar vanaf ca. 10 jaar kan ze niet meer alles hebben. Gelukkig schakelt ze makkelijk over en eet met smaak....
Dorus maakt eerst zijn juniorbrokken op. Dat is nog zo'n 4 kilo. Tegen die tijd is hij wel een maand of 7 en kan dan over op de Farmfood. Ze hebben geen puppybrok, maar de pup en jonge hond krijgt volgens een eigen gewichtschema.
Wij hebben eerder honden gehad die problemen hadden met sommig voer. Lies d'r eerste hond, een bastaardpoedeltje en onze eerste Beagle.
Baukje heeft de eerste jaren nooit last gehad, maar vanaf ca. 10 jaar kan ze niet meer alles hebben. Gelukkig schakelt ze makkelijk over en eet met smaak....
Maureen
Bij Fien gaat alles er probleemloos in. Suske reageert met haar vacht en ontlasting. We hebben wel eens voer gehad (merk Fokker) waarbij haar vacht heel slap en futloos werd en er weinig ondervacht meer ontwikkelde.
Nu krijgt ze al jaren Happy dog en daar doen ze het allebei prima op.
Nu krijgt ze al jaren Happy dog en daar doen ze het allebei prima op.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)