Reutje of teefje? Tweede hond?

Hoe kom je aan een pup? Sta je al op de wachtlijst? Kom de tijd door met onze smoushondwachtlijsttherapie.
Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door Charlotte »

Je wilt toch de gezondheid van je teef optimaal houden?
Waarom dan ingrijpen als er geen medische noodzaak voor is?! Alleen voor het gemak?
Je zou Rufus tijdens de loopsheden uit logeren kunnen doen, dan gebeuren er ook geen ongelukken.
Alternatief? Neem een reu, of een teefje van een ander ras waar je niet gebonden bent aan de belofte om een nestje te fokken.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door loes »

[/quote]
Prikpil zouden we juist geven omdat we de aanstaande smous dan op de juiste leeftijd nog een nestje kan krijgen en omdat we onze Rufus niet gek willen maken. Daarna gaan we haar steriliseren. Maar ik zal tzt de dierenarts polsen!
[/quote]
Nou daar maak ik me geen illusies over. De meeste dierenartsen propageren sterilisatie e.d. Over bijwerkingen zoals onvruchtbaar maken ze zich geen zorgen. Net zo min als ze zich over onverantwoordelijke inteelt, fokken met rassen met gebreken ooit zorgen maakten. Brood moet op de plank.
Waarom kan Rufus niet gecastreerd worden?
Is dat ook een Smous die goedgekeurd is om te dekken?
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door Jeanette »

Medicamenteuze anticonceptie

In de praktijk worden de progestagenen (synthetisch progesteron) verreweg het meeste toegepast als medicamenteus anticonceptivum. De meest bekende zijn medroxyprogesteronacetaat (o.a. in Depo-Promone®) en proligeston (in Delvosteron®). Met progestagenen onderdrukken (suppressie) of voorkomen we de loopsheid.

Bijwerkingen van prostagenen:

Bijwerkingen van progestagenen zijn toename van eetlust en gewicht, grotere kans op melkklierneoplasie/-hyperplasie, cysteuze endometrium hyperplasie of CEH (cysteuze woekering van het baarmoederslijmvlies) en pyometra (baarmoeder vol pus). Een kale, dunne huid op de injectieplaats komt voor. Daarnaast is er nog een kleine kans op diabetes mellitus (suikerziekte) als gevolg van progestagenen toediening.

Waarom kiezen eigenaren voor een ‘prikpil’?

Voor teven die later nog eens voor de fokkerij ingezet zullen worden is indien tijdelijke anticonceptie echt nodig is een mogelijkheid, maar voor de vruchtbaarheid daarna niet altijd zonder gevolgen. Daarnaast is er bij eigenaren onzekerheid over het onomkeerbare en de investering ineens bij een castratie (‘sterilisatie’).

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door Jeanette »

Onderstaande vond ik bij deze DA:
http://www.eduvet.nl/anticonceptie-bij-de-teef/

Toch best een behoorlijk 'dingetje' , met risico's voor de gezondheid zo te lezen.
Dat van extra risico op baarmoederontsteking is bekend.
Poeh...een dilemma. Er is veel te vinden op internet.

Als Rufus nog compleet is, zou ik eerder voor castratie van Rufus gaan. Temeer omdat castratie bij uitgegroeide reuen minder risicovol is.
Dat wil niet zeggen dat hij het teefje als ze loops is niet bijzonder aantrekkelijk vindt, maar toch een stuk minder én bij een dekking is er geen kans op pups. Zeker de eerste twee loopsheden erg belangrijk, want dan is ze nog te jong.

Wij deden bij onze teef, toen Sam nog compleet was, een broekje én een pakje aan. Bij een broekje schoof ons reutje de zaak zo aan de kant.
Ik had een extra leren broekje geknipt voor Ayla. Reuze stoer en iets minder makkelijk weg te schuiven, maar toch.
Als je weg moet en ze zijn alleen, zou ik ze toch ook ieder in een kamer laten. Gecastreerd of niet.

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door jetwolrich »

Een leren broekje!
Onweerstaanbaar natuurlijk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
CSD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2020 14:39
Locatie: Utrecht

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door CSD »

Leuk, zo'n leren broekje haha!
Rufus gaan we zeker niet castreren. Hooguit chemisch. Onze dierenarts heeft juist geadviseerd hem niet te castreren omdat het een gevoelige hond is voor wie het karakterologisch niet goed uit zou pakken.

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door Charlotte »

Als je kiest voor een Smousje, ga je de verplichting aan om mee te werken aan het TFP.
We willen de Smousjes gezond op laten groeien,daar hoort géén castratie van beide seksen bij, ook niet tijdelijk.
Ik ben van mening dat je er te makkelijk over denkt.

Kies voor een ander ras.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door Jeanette »

CSD schreef:
08 sep 2020 13:47
Leuk, zo'n leren broekje haha!
Rufus gaan we zeker niet castreren. Hooguit chemisch. Onze dierenarts heeft juist geadviseerd hem niet te castreren omdat het een gevoelige hond is voor wie het karakterologisch niet goed uit zou pakken.
Aha... dat is een dingetje in een klein roedel.
Zou je dan toch niet voor een reutje gaan, waar Rufus zich aan op kan trekken en met een diepe zucht de tweede man mag spelen?
Sommige gevoelige honden hebben het moeilijk als ze alleen zijn, omdat ze 'de verantwoordelijkheid moeten dragen'.
Je zou dat eens met een gedragsdeskundige kunnen bespreken. ... of een tweede reu niet een goed idee zou zijn in dit geval.

Gebruikersavatar
CSD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2020 14:39
Locatie: Utrecht

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door CSD »

Charlotte schreef:
08 sep 2020 16:26
Als je kiest voor een Smousje, ga je de verplichting aan om mee te werken aan het TFP.
We willen de Smousjes gezond op laten groeien,daar hoort géén castratie van beide seksen bij, ook niet tijdelijk.
Ik ben van mening dat je er te makkelijk over denkt.

Kies voor een ander ras.
Wat een onaardige reactie. Ik ben nog lang niet aan de beurt. Ik denk erover na :-0

Gebruikersavatar
CSD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2020 14:39
Locatie: Utrecht

Re: Reutje of teefje? Tweede hond?

Bericht door CSD »

Jeanette schreef:
08 sep 2020 19:09
CSD schreef:
08 sep 2020 13:47
Leuk, zo'n leren broekje haha!
Rufus gaan we zeker niet castreren. Hooguit chemisch. Onze dierenarts heeft juist geadviseerd hem niet te castreren omdat het een gevoelige hond is voor wie het karakterologisch niet goed uit zou pakken.
Aha... dat is een dingetje in een klein roedel.
Zou je dan toch niet voor een reutje gaan, waar Rufus zich aan op kan trekken en met een diepe zucht de tweede man mag spelen?
Sommige gevoelige honden hebben het moeilijk als ze alleen zijn, omdat ze 'de verantwoordelijkheid moeten dragen'.
Je zou dat eens met een gedragsdeskundige kunnen bespreken. ... of een tweede reu niet een goed idee zou zijn in dit geval.
Dat is misschien een goed idee op termijn. Dank!

Plaats reactie