Graanvrije brokken

Voor alle vragen en tips rond voeding voor de hond
Plaats reactie

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Graanvrije brokken

Bericht door jetwolrich »

Ik ben geen voedingsdeskundige maar een mening heb ik altijd wel.
Als we er vanuit gaan dat onze honden nog steeds wolfachtige eigenschappen hebben, dan zouden ze toch juist behoefte hebben aan granen?
Een wolf eet het eerst de maag van de prooi, en die is gevuld met grassen en groene planten.
Dus lijkt het me wel voorstelbaar dat een hond bepaalde stoffen gaat missen als hij geen granen binnen krijgt.
Wat denken jullie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Graanvrije brokken

Bericht door Jeanette »

Tja, ik weet het eerlijk gezegd niet goed.
De wolf was hier natuurlijk al vóór de landbouw...pakweg zo'n 5000 jr. v.C.
De graszaden, bladeren, jonge loten en kruiden zullen wel gegeten zijn door grazers vóór die tijd en dus in zijn prooi gezeten hebben.
Maar de hond was al voor die tijd zijn eigen weg ingeslagen, tijdens de jager-verzamelaar tijd. Of er verschillen zijn ontstaan in hun spijsvertering weet ik niet.
Wie weet is de hond in de tijd dat er vee gehouden ging worden wel juist aan granen gewend geraakt, zoals de mens aan melk?

Er zit zeker iets in dat de hond ook genoeg verschillend groenvoer nodig zal hebben. Elke prooi heeft een maag vol. Hij zal in het begin ook juist de restjes genomen/gekregen hebben.

Die van ons grazen er zelf ook vrolijk op los.
Of het persé granen moeten zijn in voer weet ik niet.
In ieder geval niet te veel erwten ipv granen dus.
Het is wel een hype dat graanvrije.
Wat is wijsheid?

Bloem krijgt nu iets graanvrij, even aankijken hoe haar vacht reageert. Het ziet er tot nu toe hoopvol uit.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Graanvrije brokken

Bericht door Maureen »

Dorus en Stijnke krijgen graanvrije voeding, omdat Dorus een slechte eter was en hij deze brokken met veel smaak at.
Ze doen het er al jaren prima op. Wel steeds andere varianten met ook steeds iets andere ingrediënten. Ze grazen er buiten lustig op los en bij de tussendoortjes letten we niet op graanvrij. Ze hebben ook geen allergieën, dus we hebben geen verdere redenen om graanvrij te willen geven. Alleen dat ze dit heel erg lekker vinden en het er prima op doen.....
Ik denk niet dat honden nog erg op wolven lijken. De spijsvertering loopt ook vast wel wat uiteen. Al zullen de verschillen niet heel erg groot zijn. Gebit en darmstelsel lijken nog behoorlijk op elkaar. Het lijkt me niet wenselijk om een hond vegetarisch te laten eten, maar helemaal graanvrij lijkt me ook niet nodig. Tenzij er van allergie of intolerantie sprake is.

Hannie
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2021 14:10

Re: Graanvrije brokken

Bericht door Hannie »

jetwolrich schreef:
03 okt 2021 11:39
Ik ben geen voedingsdeskundige maar een mening heb ik altijd wel. Afbeelding
Als we er vanuit gaan dat onze honden nog steeds wolfachtige eigenschappen hebben, dan zouden ze toch juist behoefte hebben aan granen?
Een wolf eet het eerst de maag van de prooi, en die is gevuld met grassen en groene planten.
Dus lijkt het me wel voorstelbaar dat een hond bepaalde stoffen gaat missen als hij geen granen binnen krijgt.
Wat denken jullie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wolven eten de inhoud van de maag van de grote grazers niet. Ze scheuren de maag uit de prooi en lopen er mee te schudden. De inhoud blieven ze niet.
http://rawfed.com/myths/stomachcontents.html

Groene planten (ook grassen zijn groene planten) zijn ook iets anders dan graan. De grazers eten groene planten en die bestaan vooral uit bladeren en stengels en bevatten heel veel vezels en nauwelijks koolhydraten (i.t.t. tot graankorrels, dat zijn koolhydraatbommetjes). De grote hoeveelheid onverteerde vezels uit de maag van zijn prooi zouden de wolf slecht bekomen. Zijn spijsverteringsstelsel is daar niet op ingesteld, juist omdat het een carnivoor is en geen herbivoor.
Granen zijn cultuurprodukten, wij verbouwen ze op onze akkers. De wolf bestaat als soort langer dan graan en in de oorspronkelijke, natuurlijke leefomgeving van de wolf kwam graan niet voor.

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Graanvrije brokken

Bericht door jetwolrich »

Aha!! Weer wat geleerd
Vroeger haalde ik vuile pens voor de honden bij het slachthuis. Daar zat ook half verteerd gras in.
Ze vonden het heerlijk. Eerst begraven in de tuin en dan later opeten.
Ook buiten gelukkig.
Dat Beer een rat verstopt onder haar kleedje is weer een ander verhaal


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

ErnaLisa
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 nov 2021 15:33

Re: Graanvrije brokken

Bericht door ErnaLisa »

Ha, ha, die Beer. Ben blij dat Lisa dat nooit gedaan heeft.
Misschien niet goed, maar ik heb me er nooit zo in verdiept.
Lisa kreeg Farmfood bij de fokker, dat hebben we haar ook altijd gegeven,
Totdat ze last kreeg van blaasgruis. Ze is toen overgegaan op Royal canin dog urinary.
Heeft dat jaren gegeten. Haar urine regelmatig na laten kijken.
Blaasgruis was weg.
Maar laatst was Royal... een tijd niet te krijgen. Ben daardoor nu weer overgegaan op Farmfood.
Maar wat er allemaal in het voer zit? moet toch eens op de verpakking kijken.
Het voeren is hier nooit een punt geweest, Lisa lust werkelijk alles en ze ziet er goed uit.

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Graanvrije brokken

Bericht door jetwolrich »

Hier krijgen ze ook Farmfood.
En één keer per week vlees.
Ze eten het graag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Graanvrije brokken

Bericht door Jeanette »

Tot voor kort bij ons precies zo Jet.
Maar omdat Bloem plotseling jeuk kreeg en zelfs kale plekken, zijn we overgegaan op graanvrije geëxpandeerde brokken.
De laatste weken gaat het heel goed.
Maar ik zit wel te zoeken naar een goede brok zonder erwten erin, en dat is bijzonder moeilijk.. graan én erwtenvrij.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Graanvrije brokken

Bericht door Maureen »

Die brokken die Stijnke momenteel eet zijn graanvrij én erwtenvrij.....ik ben de naam even kwijt, staat in een ander onderwerp.

Plaats reactie