Brokken en vlees

Voor alle vragen en tips rond voeding voor de hond
Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Brokken en vlees

Bericht door jetwolrich »

Ik geef Beer en Bruun twee keer per dag eten. Om 8 uur en om 6 uur. Dan bewaar ik nog een paar brokjes voor ‘ s avonds laat. Voor ze gaan slapen krijgen ze die nog. Altijd hetzelfde ritueel.
En zo nu en dan een schijf Energique. Twee keer per week zo’n beetje.
Beer krijgt 75 gram Farmfood per dag. En nog moet ik oppassen dat ze niet te dik wordt.
Bruun krijgt 140 gram. En hij blijft met gemak een gespierde spijker.
Kun je nagaan hoe verschillend honden kunnen zijn met hun stofwisseling.
Natuurlijk zijn er ook tussendoortjes.
Een stukje gedroogde long als wij koffie drinken. En als wij ‘ s avonds eten, krijgen ze een konijnenoor of een pensstaafje.
Farmfood ging vroeger uit van 1% van het ideale lichaamsgewicht. Dat staat nu niet meer in de gebruiksaanwijzing.
Het blijft dus inderdaad voeren met je ogen en niet klakkeloos doen wat er op de verpakking staat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Brokken en vlees

Bericht door Jeanette »

Bloemetje en Dieuwertje krijgen precies evenveel. Net iets minder dan 80 gr. Farmefood per dag en een keer per week een vleesdag, allebei 200 gr. Energique. Bloem weegt ongeveer 8 kg en is prima. Dieuw weeg 11,5 en we moeten oppassen dat ze goed op gewicht blijft...er zit snel een laagje teveel op.
Dieuw is ook nog eens veel energieker en toch krijgt ze precies dezelfde hoeveelheid voer.
Ze recyclet haar eigen poep ook nauwelijks meer. Dus dat kan ook niet meewegen.
Koffie en theebrokje en 's avonds een runderoortje en vijf minuten knagen op een stuk kophuid.
Daar eet Dieuwertje dan wel iets meer vanaf. Maar dat is ook het enige verschil.

Voeren met je ogen is bij ons dus heel belangrijk.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Brokken en vlees

Bericht door Maureen »

Doen wij ook. Stijnke kon voor de castratie veel meer verstouwen dan nu. Ze was altijd aan de magere kant, maar nu zit er gauw wat teveel op.
Dorus is natuurlijk nog compleet en krijgt flink meer dan Stijnke. Hij is ook een slagje groter, dus mag iets meer wegen.
De brokjes voor de nacht krijgen ze hier ook.
Onze eerste Beagle spookte de halve nacht als ze met een lege maag ging slapen. Ze had darmproblemen. De Smouzen kregen dan ook een brokje als zij haar boterham kreeg. De Beagle kon geen brokken hebben en kreeg vlees, groente en thermogrutten. Plus die boterham voor de nacht. ...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Brokken en vlees

Bericht door Charlotte »

Stien leeft op ongeveer 100 gram Cavom per dag, verdeeld over 2 porties.
Voor ik het huis verlaat krijgt zij altijd een kauwstaafje.
Bij de koffie 's avonds komt er voor haar ook een snoepje.
En voor het naar bed gaan een brokje.
Zo ééns per week wordt madame ook nog extra verwend met iets groters.
Ze is niet dik...
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Brokken en vlees

Bericht door Jeanette »

Omdat Bloem nu problemen met haar tanden heeft, heb ik eens rondgeneusd op internet.
Blijkt dat geëxpandeerde brokken toch beter voor de tanden zijn dan geperste brok.
Ze krijgt haar leven lang al Farm Food. Dat is geperst.

Maar omdat ze nu geweekte brokken moet, tijdelijk, geef ik haar nu Grandorf. Holistisch en hypoallergeen.(Waar ze dat holistische vandaan halen weet ik niet... Je kunt net zo goed compleet voer zeggen volgens mij. Maar het klinkt lekker natuurlijk)
Ivm haar huidklachten heb ik gelijk maar een brok gezocht zonder gluten. Al weten we natuurlijk helemaal niet of ze daar last van heeft.
Enfin, het was duur en het zag er lekker uit... alles voor ons meisie. Ze vindt het ook heerlijk. Ook het water waarin we het weken wordt smakelijk opgeslobberd.
Het ruikt heerlijk en ze poepte direct mooie drolletjes, dus oké...

Maar holistisch of niet... er staat nergens dat het ook biologisch is en dat verwacht je eigenlijk wel van die prijsklasse en manier van presenteren.
Als we toch op geëxpandeerde brok over gaan, dan ook maar gelijk biologisch.

Wie heeft er ervaring met een biologische brok???

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Brokken en vlees

Bericht door Jeanette »

https://goood-petfood.nl/voorjouwhond/

Kent iemand deze?
Als je dan toch holistisch wil gaan... :biggrin:

Maar niet biologisch.... :huh:

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Brokken en vlees

Bericht door jetwolrich »

Ik heb even gekeken op hun site. Dat het biologisch is zegt mij niet eens zoveel. Ik zou liever vrije uitloop willen. Kippen en eenden kunnen wel biologisch voer krijgen maar dat zegt nog niet zoveel over hun leefomgeving. De biologische boerderij waar ik weleens vlees haal geeft de koeien ook biologisch voer maar de koeien staan eindeloos op stal.
Het blijft een lastig verhaal hoor.
En aangezien mensen heel veel over hebben voor hun huisdier wordt daar natuurlijk ook goed aan verdiend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Brokken en vlees

Bericht door Maureen »

Wij geven Canagan. Niet biologisch, maar wel free range en graanvrij. En geëxpandeerd. Ze zijn er gek op. Niet het voordeligste voer, maar sinds we dit hebben is Dorus een grage eter.

Karin
Berichten: 653
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:00

Re: Brokken en vlees

Bericht door Karin »

Maar even bij dit topic.
Vandaag was ik Sterre bij Prins diervoeding.
Sterre is een dametje dat op het MBO (paraveterinair) eigenlijk erg onder haar niveau werkt. Ze vindt het erg leuk, maar het gaat het (te) gemakkelijk af. Op HBO-niveau zijn er best opleidingen over dieren, maar dan ook precies dát, opleidingen waarbij je 4 jaar lang geen dier in het echie tegenkomt. Niets voor Sterre, teveel management, terwijl zij het liefst me de pootjes in de klei staat.

Enfin, ze kan wel wat verdieping gebruiken. Prins heeft naast de fabricage van voedsel een complete educatielijn. Voor honden, katten, konijnen en herpeten. De opleidingen variëren van trimopleidingen tot gedragstherapeutische.
Het was erg leuk en leerzaam om daar eens in de keuken te kijken. Als fun -ding was er ook een workshop snuitgolf. 3x raden wat Suske meteen aangeleerd kreeg toen we thuiskwamen….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Brokken en vlees

Bericht door Jeanette »

Wat een leuke ervaring voor jullie beiden Karin. :highfive:

Dat snuitgolf lijkt me erg leuk.
Ook heel rustig. Leuk voor oudere honden.
En geen kans op blessures. Of je moet een versleten neusspiegel krijgen. :giggle:

Plaats reactie