Loslopende honden, gaat niet samen

Gedrag en gehoorzaamheid, opvoedtips, behendigheid, vuurwerktraining en nog veel meer
Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Jeanette »

Ja hoor, vanmorgen weer een aanvaring.
Op zeker 30 mtr. afstand komt er een man met een flinke maat boxer recht op ons af.
Even goed kijken...aangelijnd, mooi.
Wat schetst onze verbazing, meneer ziet ons, bukt en maakt zijn hond los.
Die wandelt met flinke pas recht op onze dames af.

Dan zit er echt niks anders op dan hard roepen...doe uw hond vast!! En over een meter of 30 klinkt dat als schreeuwen.
Hij probeerde zijn hond terug te krijgen, wat nogal wat moeite kostte en wij keerden om en gingen een open plek naast het pad in om wat afstand te nemen.
Afijn, hond aan de lijn, we liepen beiden weer door.
Toen hij passeerde wilde ik het even uitleggen. Dan open ik altijd met 'jammer hè, dat dat niet kan' , zodat de gemoederen weer bedaren.
Nou deze man was er niet van gediend. Tja..dan zeg ik natuurlijk dat het ook een AANLIJNGEBIED is. 'Niks mee te maken er mag zoveel niet..'
Roept hij nog even na...'Dan moet je maar normale honden hebben'...
Dat zijn hond niet komt en recht op andere honden afgaat is namelijk 'de norm'.

Ik ben daar inmiddels zo klaar mee.
Het is heel jammer dat Dieuw tijd nodig heeft om vreemde honden te accepteren. Als Bloem er niet was, zou het er wel uit te trainen zijn. Maar in die combinatie blijft ze haar moeder verdedigen. Die doet eigenlijk niets...maar is wel chagrijnig en gromt zachtjes naar vreemde honden. Dat is voor Dieuw genoeg om de zaak 'te regelen'. Om dit gedrag met beide dames er uit te trainen zou heel lang heel bijzondere training vergen ben ik bang. Omdat het zo complex is.
Is een hond aangelijnd en maken we even een praatje, dan wil Dieuw nog wel eens toeschietelijk worden. Bloem niet...die geeft niet om andere honden. Punt. Dus blijft Lex dan altijd even op afstand staan met Bloem wat meters van de kennismaking vandaan.
Niks aan de hand dus.
Maar omdat sommige mensen vinden dat honden altijd op elkaar af moeten kunnen rennen en altijd moeten 'spelen', moeten we dus altijd uitleggen dat dat niet kan en in de verdediging. Ook zonder meer ons erf op lopen met een wild vreemde hond moet volgens sommigen altijd kunnen. Zelfs als er pups zijn. Gezellig toch??? Nou, dat vinden onze honden dus niet.

Ik begin zo ondertussen goed zat te raken van de 'alles moet maar kunnen' mentaliteit en dat arrogante trekje dat uitstraalt: ..jullie honden deugen niet, maar die van ons wel.
En het meest vervelende is dat dit soort ontmoetingen altijd een bevestiging voor onze honden zijn dat vreemde honden fout zijn. Ons geschreeuw, de spanning... waardoor hun gedrag alleen maar hardnekkiger wordt.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Maureen »

Zo herkenbaar Jeanette!
Die van ons staan op scherp als ze samen zijn want ze moeten elkaar verdedigen. Vooral tegen vreemde honden. En ieder apart staan ze ook niet te springen om met iedere hond te “ spelen”. Dat zogenaamde gespeel is zelden spel.
Gelukkig zijn er ook mensen die dat snappen en hun hond bij zich houden. Maar helaas zijn dat er nog veel te weinig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door jetwolrich »

Hier precies hetzelfde. Beer heeft het niet zo op grote honden. En ze heeft nog steeds het gevoel dat zij Bruun moet beschermen.
Wij zijn gewend om altijd aan de kant te gaan. Honden vasthouden. Lekkers voor hun neus en laat de tegenliggers maar langslopen.
Desnoods er pal voor staan zodat ze elkaar niet in de ogen kunnen kijken. Chiel heeft er best moeite mee. Hij vindt dat ik me altijd aanpas aan andere mensen. Maar de ervaring leert dat het werkt. Beer en Bruun hebben niet zoveel belangstelling meer voor andere honden.
Ik kwam pas geleden een man tegen met een jonge Grote Sennenhond. Even kletsen over het ras. Leuk!
Uit een bosje kwamen drie honden aangerend waarvan de grootste meteen grauwde naar de pup. De bazen kwamen aanlopen en maakten geen aanstalten om in te grijpen. Ondertussen waren wij bezig om dat snertbeest weg te houden bij de pup.
O ja! Jullie staan bij onze auto! Hij verdedigt de auto altijd!!
Nou ja, dan breekt je klomp toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Jeanette »

Nou, dan breekt je klomp zeker Jet! Je beschermt zo'n pup toch tegen je eigen hond als die lelijk gaat doen.
Als we onze dames aan de kant kunnen houden en het spul loopt voorbij, gaat het soms ook goed. Zonder al te veel misbaar van de dames van onze kant.
Maar de ellende komt van de honden die, wat je ook doet...zich opdringen.
En mensen noemen dat sociaal. :evilgrin:

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door loes »

Wilde net bij het dagboek van Levi een stukje over dit onderwerp schrijven maar nu sluit het mooi aan bij dit draadje.
Omdat ik met de rollator loop en zeker momenteel nu ik veel minder stabiel ben dan voorheen, wil ik zien te voorkomen dat Levi met andere honden gaat spelen.
Na de puinhoopwandeling van vorige week gaat hij ook voorlopig niet aan de rolriem, want die kan ik niet snel genoeg bedienen of omdat ik ook het handvat moet vasthouden, wordt uit mijn hand getrokken.
Paar avonden geleden liet ik hem dus tijdens de avondklok uit, ik doe dan een minirondje langs de singel, ene kant heen en over een dammetje andere kant terug. Kwam er aan de andere kant ineens een hond met een lichtjeshalsband en omdat ik niet precies bij het dammetje een confrontatie wilde, keerde ik om om dezelfde weg terug te lopen. Tot mijn grote verbazing stormde de andere hond naar ons toe, liep gewoon los. Dus ik roep naar de bijbehorende man dat ik met een rollator loop en dus zo in problemen kom. De betreffende hond was ook nog aan stafford! Ik weet niet of de hond uit zichzelf afdroop of dat de baas hem riep, maar ik heb zeer tegen mijn aard en voor mijn doen hard ASO geschreeuwd.
Ook gisteren waren er toch weer diverse mensen die ondanks het feit dat ik Levi laat zitten en zijn aandacht met een snoepje probeer vast te houden hun hond toch de vrijheid geven hem te benaderen. Als ik dan wat zeg is het vaak, ja ik zie het en loop al door. Grrr...bedenk dat dan van tevoren.
Vanochtend heb ik Levi een gele band aan zijn tuig gedaan. Er zullen vast niet veel mensen weten wat het betekent, maar van de paar honden die we tegen kwamen hebben we geen last gehad.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Jeanette »

Nou, dat sluit wel precies aan Loes!
Dat ASO schreeuwen, vervelend hè...maar je hebt gewoon geen keus!
Balen. :janken:

Gelukkig zijn jullie er weer goed vanaf gekomen.
Ik hoop dat de gele band helpt.

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Charlotte »

Veel is zo herkenbaar!

Stien kan niet met elke hond door één deur.
Dat is de reden dat ze aan de lijn gaat bij tegenliggers.
Vooral mensen die vakantie vieren op de Lommerbergen, hebben lak aan medewerking.
Oh, hij/zij doet niks hoor. Ook al zeg ik dan dat ik Stien niet voor niets aanlijn, de Walsberg is een losloopgebied en daarmee uit!!
Dan blijf ik niet vriendelijk meer en zeg dat ik blij ben dat ze heel binnenkort weer vertrokken zijn. :evilgrin:

Als ik op tijd ben laat ik Stien zitten óf ik laat haar aan de lijn bij mij lopen met wat lekkers in mijn hand.
Dat werkt uitstekend!
Ik gooi ook wel eens iets in de berm, dan moet ze even zoeken en is de ander al doorgelopen.
Ik vraag ook vaak of men door wil lopen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Maureen »

Als ik met Dorus fiets loopt hij aan een gele lijn. Ik ben voor zover ik weet nog niemand tegengekomen die dat snapt. Maar er zijn er gelukkig wel steeds meer die ons even ruimte geven als we op het fietspad voorbij komen.
Al heb je er ook veel die lopen te appen met de hond aan de rollijn en geen oog voor hun viervoeter hebben. Laat staan voor het verkeer.
Laatst een jongen met hond netjes aan de lijn. Hij stopt keurig, al append, voor het fietspad. Hond liep door. En de onnozele blik toen ik remde met Dorus. Niet te geloven. “ O sorry” kon er nog wel af en hond gauw bij zich geroepen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Maureen »

loes schreef:Wilde net bij het dagboek van Levi een stukje over dit onderwerp schrijven maar nu sluit het mooi aan bij dit draadje.
Omdat ik met de rollator loop en zeker momenteel nu ik veel minder stabiel ben dan voorheen, wil ik zien te voorkomen dat Levi met andere honden gaat spelen.
Na de puinhoopwandeling van vorige week gaat hij ook voorlopig niet aan de rolriem, want die kan ik niet snel genoeg bedienen of omdat ik ook het handvat moet vasthouden, wordt uit mijn hand getrokken.
Paar avonden geleden liet ik hem dus tijdens de avondklok uit, ik doe dan een minirondje langs de singel, ene kant heen en over een dammetje andere kant terug. Kwam er aan de andere kant ineens een hond met een lichtjeshalsband en omdat ik niet precies bij het dammetje een confrontatie wilde, keerde ik om om dezelfde weg terug te lopen. Tot mijn grote verbazing stormde de andere hond naar ons toe, liep gewoon los. Dus ik roep naar de bijbehorende man dat ik met een rollator loop en dus zo in problemen kom. De betreffende hond was ook nog aan stafford! Ik weet niet of de hond uit zichzelf afdroop of dat de baas hem riep, maar ik heb zeer tegen mijn aard en voor mijn doen hard ASO geschreeuwd.
Ook gisteren waren er toch weer diverse mensen die ondanks het feit dat ik Levi laat zitten en zijn aandacht met een snoepje probeer vast te houden hun hond toch de vrijheid geven hem te benaderen. Als ik dan wat zeg is het vaak, ja ik zie het en loop al door. Grrr...bedenk dat dan van tevoren.
Vanochtend heb ik Levi een gele band aan zijn tuig gedaan. Er zullen vast niet veel mensen weten wat het betekent, maar van de paar honden die we tegen kwamen hebben we geen last gehad.
Gelukkig weer goed afgelopen dankzij je actieve roepen. Maar je schrikt je toch elke keer een bult. Zou niet mogen. Verdorie nogeens aan toe!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Loslopende honden, gaat niet samen

Bericht door Jeanette »

A.s. dinsdag komt er een gedragsdeskundige langs om eens te bekijken of er iets te doen is aan het blaffen en uitvallen van Dieuw.
Een frisse blik kan geen kwaad.

Van het feit dat er bij ons geen vreemde honden het erf op komen verblikte of verbloosde ze niet.
Ach, dat kan bij zoveel honden niet.
Vind ik toch wel prettig.
Bij een herder of 40 chihuahua's zou niemand het in zijn hoofd halen, maar bij een smous zou dat altijd moeten kunnen???
Fijn als het wel kan natuurlijk, dat wel.
Maar wie weet verbetert dat ook wel.

Plaats reactie