Hersenwerk

Alles wat met sport en spel te maken heeft zoals flyball, canicross, fitness, rally-free, dogfrisbee, detectie en speuren en alle andere hondenspelletjes die je kan verzinnen.
Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Hersenwerk

Bericht door Maureen »

We hadden weer een andere puzzel. Sudoku heet die. Je had vroeger van die schuifpuzzeltjes met 1 vrij plekje en dan moest je de schuifjes zo schuiven dat er een plaatje ontstond. Deze Sudoku is daar een variant op. 9 plekjes en 8 schuifjes met kuiltjes eronder. Om het voertje te scoren moeten ze dus steeds gebruik maken van het lege vakje.
De eerste week moest ik heel veel helpen, maar nu bijna niet meer.
Stijnke vindt deze schuifjes niet zo fijn om met haar neus te schuiven en ze gebruikt haar poten bijna niet. Ze probeert dus voorzichtig een randje te pakken en ze dan te trekken. Als er dan een spleetje tussen de schuifjes zit gaat het makkelijker en lukt het met de neus. Ze loopt ook steeds om de puzzel heen om makkelijker te kunnen schuiven en maakt steeds beter gebruik van het lege plekje. Je ziet haar hersens bijna kraken, maar ze krijgt het voor elkaar.
Dorus valt erop aan met een poot en harkt fanatiek een schuifje of twee naar zich toe. Ruikt dan dat hij er eentje teveel heeft opgeschoven en duwt die met z'n neus terug. Soms bedenkt hij zelf dat hij dan om moet lopen voor de volgende, maar meestal staat hij fanatiek alles naar zich toe te harken en dat schiet niet op. Intussen heeft hij wel door dat ik aanwijzingen geef en probeert hij die op te volgen. Eerst werd hij daar heel gefrustreerd van en dacht dan dat hij op zijn kop kreeg, maar nu snapt hij wat ik bedoel en krijgt meestal met een of twee aanwijzingen de puzzel rond.
Er is nog een moeilijker versie van deze, met 16 vakjes en 15 schuifjes, maar daar zijn ze nog niet aan toe.
Morgen weer eens kijken wat er nog meer in de voorraad is :hoiherfst:

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Hersenwerk

Bericht door Jeanette »

Nou, dit lijkt me een hele lastige. Maar ze worden wel aan het werk gezet.
Dat gehark zie ik wel helemaal voor me.
Misschien zitten ze iets te 'strak' voor Stijnke?

Gebruikersavatar
Gwen
Berichten: 699
Lid geworden op: 04 jul 2018 16:23

Re: Hersenwerk

Bericht door Gwen »

Oh, heerlijk. Ik zie het helemaal voor me.
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Hersenwerk

Bericht door Charlotte »

Dat is écht hersenwerk. :huh:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
Trix
Moderator
Berichten: 550
Lid geworden op: 06 jul 2018 23:23
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Hersenwerk

Bericht door Trix »

En lekker moe dat ze daar van worden .
Ik doe wel eens balletje balletje met , drie bekers en 1 brokje , en schuiven maar , mooi dat ze het goed hebben .
Maar ook daar worden ze echt moe van al doe je het maar een kwartiertje . :zwaaiblad:
Berov.h Hooge Nest van Kaatje/Beer v.h Hooge NestxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billiev.h Hooge Nest van Indy v.h Hooge NestxBoef 04-05-2017

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Hersenwerk

Bericht door Maureen »

Jeanette schreef:
09 nov 2019 07:18
Nou, dit lijkt me een hele lastige. Maar ze worden wel aan het werk gezet.
Dat gehark zie ik wel helemaal voor me.
Misschien zitten ze iets te 'strak' voor Stijnke?
Zou kunnen, of het kunststof van het schuifje is niet zo fijn aan haar neus...toch hebben we vanochtend nog plechtig afscheid genomen alvorens de puzzel netjes te poetsen en schoon in te leveren.
Deze keer heb ik een iets makkelijkere gekozen. Iets met laatjes uit een plankje trekken en die kun je dan ook nog blokkeren met een stopje. Maar eerst moeten ze de laatjes goed snappen..
Ze hadden al snel door dat ze de laatjes eruit moeten zien te krijgen. Dat kan door aan een koord te trekken of door ze eruit te "harken". Dorus stond zo fanatiek te harken, dat hij niet zag waar het laatje met het brokje gebleven was. (tussen zijn achterpoten door geschoven :giggle: ) Hij bleef harken terwijl er al geen laatje meer was. Tot ik het aanwees. Maar...hij liep nu wel uit zichzelf om het plankje heen om bij alle laatjes te kunnen.
Stijnke ook trouwens. Zij gebruikt toch weer vooral haar bek en soms een poot. Maar ze harkt veel minder onstuimig dan Dorus en heeft dus beter in de gaten waar de laatjes blijven.
Zeker na een halve dag op de club en behendigheidstraining en voor Dorus ook nog even fruit halen op de fiets, doen we maar heel kort puzzelen. Ze zijn dan al moe en veel sneller gefrustreerd. Een kwartier zou veel te lang zijn. Morgen doen we wel wat langer :ja: :yum:

Gebruikersavatar
Trix
Moderator
Berichten: 550
Lid geworden op: 06 jul 2018 23:23
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Hersenwerk

Bericht door Trix »

Hier is het Billie die altijd harkt , Bero doet het met meer beleid .
Berov.h Hooge Nest van Kaatje/Beer v.h Hooge NestxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billiev.h Hooge Nest van Indy v.h Hooge NestxBoef 04-05-2017

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Hersenwerk

Bericht door Maureen »

Trix schreef:
10 nov 2019 09:31
Hier is het Billie die altijd harkt , Bero doet het met meer beleid .
Blijft leuk om te zien hoe ze hun eigen manier volgen :ja:

Vandaag ging het er al wat rustiger aan toe. Dorus harkte veel voorzichtiger en scoorde op zijn gemak de brokjes.
Stijnke was wat fanatieker, maar kreeg zonder problemen de laatjes eruit. Met poot en bek.
Dus de stopjes er maar eens bij geprobeerd. Laatje kan pas open als het stopje verwijderd is. Eerst even alleen de stopjes gedaan, met telkens een beloning voor ieder verwijderd stopje. Dorus had ze heel snel door en trekt zonder aarzelen voorzichtig de stopjes eruit. En even later ook de link eerst stopje, dan laatje.
Beide zijn van plastic. En daar lijkt Stijnke wat moeite mee te hebben. Ze probeert de stopjes te pakken, maar laat ze dan weer los. Duwt met haar neus ertegen, maar dat lukt niet. Ze moeten echt vastgepakt en eruit getrokken. Tenslotte ging ze er maar bij liggen. Ze legt dus wel de link eerst stopje, dan laatje. Maar pakt toch het stopje er niet uit.
Morgen maar weer proberen. Misschien als ik er een lekker geurtje op smeer...

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Hersenwerk

Bericht door Charlotte »

Maureen schreef:
11 nov 2019 00:54
Misschien als ik er een lekker geurtje op smeer...
Da's ook nog eens hersenwerk voor jou, Maureen...
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

sammydesmous
Site Admin
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2018 22:23

Re: Hersenwerk

Bericht door sammydesmous »

Leuk hè Maureen zo als ze bezig kunnen zijn met die hersenwerkspelletjes. Hier zijn ze er ook gek op.

José Sammy & Lieveke 🐶🐶
Wieske-Sammy Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Plaats reactie