Tuigje of halsbandje voor een pup

Help, ik krijg een smous. Wat nu? Prangende vragen welkom ;-)
Gebruikersavatar
Gwen
Berichten: 699
Lid geworden op: 04 jul 2018 16:23

Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door Gwen »

Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Een tuigje of halsbandje voor een jonge pup? Een tuigje lijkt me óók voor een pup veel comfortabeler (en beter voor 't nekje), het nadeel is natuurlijk dat ze er vrij rap uitgroeien.

Ik heb van de week mijn oog laten vallen op de Dog Copenhagen tuigjes. De Comfort Walk Air ziet er degelijk en mooi uit. Ze hebben daar ook (dure) halsbandjes. Voor een tuigje wil ik best geld uitgeven, maar als we een halsbandje kopen voor een pup, zal die het niet zo lang dragen, omdat we toch vrij snel een tuigje willen.

Voor Dorus hadden we een Tre Ponti tuigje toen hij 3 maanden was, maar nadat hij daaruit ontsnapte en midden op de weg rende, hebben we die weggegeven.

De hamvraag is: voor de eerste maanden een halsbandje of toch gelijk een tuigje?
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door Charlotte »

Guusje en Stien hebben van het begin af aan een halsband gedragen.
Ben niet zo van de tuigjes.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door jetwolrich »

Ik vind een tuigje voor een pup veel comfortabeler dan een halsband.
Men zegt dat een tuig het trekken stimuleert omdat een hond zijn hele lichaam kan gebruiken om kracht te zetten. Maar een halsband om zo’n teer nekje vind ik maar niks.
Voor Beer en Indy heb ik altijd een Tre Ponti tuig gebruikt. Bruni krijgt er ook één.
Ontsnappen is nooit gebeurd.
Er zijn heel veel soorten tuigen natuurlijk maar voor de vacht is het niet goed om er eentje te nemen waar veel “stof “ aan zit. Dat verstikt en beschadigt het haar.
Een tuig wat makkelijk aan en af kan zonder al teveel gedoe is ook fijn natuurlijk. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door jetwolrich op 01 feb 2020 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door jetwolrich »

Niet dat Bruni hier nou blij van wordt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door Jeanette »

Ja ja...hij kijkt niet blij... :biggrin:

Er wordt wel gezegd dat je met een riempje meer controle hebt over de hond.
Persoonlijk vind ik dat dus afgedwongen controle, want je laat het wel uit je hoofd om te trekken als je jezelf daarbij half verstikt.
Je moet dus heel goed weten wat je doet als je een halsband gebruikt. Op het juiste moment meegeven en stilstaan.

Dat er honden zijn die zich gek trekken en dus een 'harde' nek krijgen vind ik op de grens van dierenmishandeling.
Als een hond naar je luistert, luistert hij met tuigje natuurlijk ook. Controle leer je toch niet aan met geruk? Zelfs Gaus is ervan teruggekomen.
Onze dames hebben tuigjes, omdat ze ook uitloopriemen hebben ivm hun jachtgedrag. De combi halsband uitloopriem is natuurlijk helemaal onmogelijk. Ik krijg als ik dat zie altijd sterk de neiging om de mens in kwestie een poosje een riem om de nek te doen en daar constant druk op uit te oefenen. Een van onze hondencursusgevers heeft dat inderdaad eens voorgedaan bij de mens en liep er een stukje mee... tada….
Wel moet ik hierbij zeggen dat onze meisjes niet goed genoeg luisteren en dus niet al te best zijn opgevoed.

We gaven alle nieuwe mensen wel een riempje en bandje mee voor de eerste dagen, want zo'n nekje is zo klein en iets passends kopen is aan hen. De eerste dagen volg je je pup toch meer dan omgekeerd.

De narigheid van uitloopriemen is wel...dunne touwtjes die verstrikt raken en... bazen die de hond altijd laten gaan en niet weten dat er een rem op die dingen zit. (Op de Rits erger ik me dood aan al die vooruit vliegende honden)

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door Maureen »

Onze Dorus had als pup een tuigje, maar na een blessure heeft hij er zo slechte associaties mee, dat we het hem niet meer aandoen. Zelfs naast de fiets niet. Meestal loopt hij keurig gelijk met mij op en zo niet, dan stop ik de fiets tot hij rustig is.
Stijnke maakt het niks uit. maar voor speuren heb ik een speciaal tuigje. Daar mag ze in hangen wat ze wil.
Mij lijkt voor een pup een tuigje het fijnst, zeker als je een flexlijn wilt gebruiken. Maar ik heb eeb hartgrondige hekel aan flexlijnen. Vooral in handen van appende en bellende kwekkers, die helemaal niet met hun hond bezig zijn....

Gebruikersavatar
Gwen
Berichten: 699
Lid geworden op: 04 jul 2018 16:23

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door Gwen »

Ik ben ook niet zo'n fan van flexilijnen. Ik loop liever met een lange lijn. We hebben ze van 3 meter en van 10 meter. Voor de pup zal ik een kortere nodig hebben.
We hadden nog wat puppytuigjes en ander klein spul van Dorus, maar dat heb ik vorig zomer weggegeven aan een goed doel. Ze hadden spulletjes nodig voor een loterij.

Ik denk dat ik voor Dog Copenhagen ga. Ik vind hun lichtgewicht tuigjes er mooi uitzien. Lekker makkelijk om te doen, de pup kan lekker bewegen en krijgt geen druk op de nek.

Afbeelding

Als het tuigje snel te klein wordt, dan zet ik het wel op Marktplaats. Het is sterk en duurzaam, dus ik raak het vast wel weer kwijt. Over Marktplaats gesproken, daar straks eerst even kijken of er een puppymaat aangeboden wordt. (In een leuke kleur. Smous 2 moet er wel leuk opstaan natuurlijk)
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door Maureen »

Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door jetwolrich »

Zo’n soort tuig heeft Reus Romke ook. Ik vind het handig in gebruik en hij ook.
Alleen bleef het lang nat na regen of een bad in de zee. Dus steeds op de verwarming gedroogd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Tuigje of halsbandje voor een pup

Bericht door Jeanette »

Het lijkt op die van onze meiden. De haak van de lijn gleed telkens heen en weer over hun vacht en dat gaf een 'rare' plek.
Ik heb er twee flapjes van vilt onder vastgenaaid.
Dus als je iets tegenkomt waar het oog iets hoger zit is dat misschien beter?

Plaats reactie