Canicross en praktijk speuren
Canicross en praktijk speuren
Hallo,
ik ben nu een beetje door het forum aan t zoeken en ben eigenlijk benieuwt of jullie bekent zijn met de volgende sporten/bezigheden: canicross en praktijkspeuren
Canicross is een loopwedstrijd met de hond, waarbij baas en hond samen een team vormen en (hard)lopend een parcours afleggen. De hond is daarbij aangelijnd. Iedereen, van elk niveau kan mee doen, leeftijd van de baas en ras van hond zijn niet belangrijk. De hond dient wel minimaal 1 jaar te zijn. De hond bepaald het tempo en loopt voor(!) de baas uit. Marcel, mijn man, doet dit met onze middenslag, ze vind het helemaal geweldig. Ik ben slechts toeschouwer, hardlopen is niets voor mij LOL.
Zondag is er weer een wedstrijd dus vandaar dat ik niet naar de wandeling kan komen.
Praktijkspeuren is speuren in bos en duien en daarbij zie je de hond ook zo opgaan in t spoor en ieder zoekt/speurt op zijn eigen manier, en jij als baas moet dat leren "lezen". Zo springt Emi in de lucht om ook de lucht daar te vinden en onze ouwe Bo blijft gewoon doorgaan zonder fratsen.
Zijn er hier meer mensen die dit doen?
ik ben nu een beetje door het forum aan t zoeken en ben eigenlijk benieuwt of jullie bekent zijn met de volgende sporten/bezigheden: canicross en praktijkspeuren
Canicross is een loopwedstrijd met de hond, waarbij baas en hond samen een team vormen en (hard)lopend een parcours afleggen. De hond is daarbij aangelijnd. Iedereen, van elk niveau kan mee doen, leeftijd van de baas en ras van hond zijn niet belangrijk. De hond dient wel minimaal 1 jaar te zijn. De hond bepaald het tempo en loopt voor(!) de baas uit. Marcel, mijn man, doet dit met onze middenslag, ze vind het helemaal geweldig. Ik ben slechts toeschouwer, hardlopen is niets voor mij LOL.
Zondag is er weer een wedstrijd dus vandaar dat ik niet naar de wandeling kan komen.
Praktijkspeuren is speuren in bos en duien en daarbij zie je de hond ook zo opgaan in t spoor en ieder zoekt/speurt op zijn eigen manier, en jij als baas moet dat leren "lezen". Zo springt Emi in de lucht om ook de lucht daar te vinden en onze ouwe Bo blijft gewoon doorgaan zonder fratsen.
Zijn er hier meer mensen die dit doen?
Re: Canicross en praktijk speuren
carnicross kende ik niet,maar speurwerk heb ik 4 jaar met James(DH) gedaan.
een spoor uitleggen van 1,5 km en een uurtje wachten.Daaarna mocht ie,nou die moest ik echt in tomen,rende als een gek over het spoor aan een 10 meter lange lijn,mooi de hoeken nemen en voorwerpen aanwijzen(moest ie bij gaan zitten)
Super om te doen
een spoor uitleggen van 1,5 km en een uurtje wachten.Daaarna mocht ie,nou die moest ik echt in tomen,rende als een gek over het spoor aan een 10 meter lange lijn,mooi de hoeken nemen en voorwerpen aanwijzen(moest ie bij gaan zitten)
Super om te doen
Ik ken carnicross alleen van een folder, dus wel van gehoord, nooit gedaan.
Speuren ook nooit gedaan.
Speuren ook nooit gedaan.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Uit de praktijk ken ik beide disciplines niet maar er zijn meerdere smouzen die aan speuren doen, o.a. de honden van Fredie v.d. Giessen, die bovendien reddingshond zijn, ze heeft met smouzen daadwerkelijk meegewerkt aan reddingen, zoals de grote aardbeving in Izmit in 1999
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
Zojuist in het tv-programma " de 25 bijzondere heldendaden" Fredie gezien met een van haar smouzen tijdens de reddingsoperatie na de aardbeving in Ismit in 1999. Wat een kanjer is ze Ik wist natuurlijk wel dat ze met haar smousjes speurde.
José, Sammy & Lieveke
José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Dat moet dan haast Tekla of Ties zijn geweest, want Fredie's huidige oudste hond is van 2000, net als Jetske.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Gerrit had haar net aan de telefoon en ze was verbaasd dat ze die "ouwe koeien" weer uit de sloot hadden gehaald....
groetjes, Karin
Wat leuk! Helaas ook gemist...
Hahaha, ja zo kun je het ook noemen! Ik heb het gemist, maar kan het misschien nog wel terug vinden.karin73 schreef:Gerrit had haar net aan de telefoon en ze was verbaasd dat ze die "ouwe koeien" weer uit de sloot hadden gehaald....
een paar maanden geleden was het ook op SBS6, heb het toen gezien.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ha, heb het ook gezien samen met mijn zoon. Ik zei; o wat leuk dat wil ik ook. Volgens mijn zoon is Pebbles een te grote muts. Gerry en Pebbles.
Canicross ken ik niet, maar praktijkspeuren doe ik ook met Stijnke.
Baukje heeft het ook geprobeerd, maar die vond het niet geweldig dat zij het voortouw moest nemen.
Stijnke vindt het wel helemaal geweldig. Ze was ong. 5 maanden toen we met haar begonnen. Ze jodelde in het begin geregeld het hele bos bij elkaar in haar enthousiasme.
Baukje heeft het ook geprobeerd, maar die vond het niet geweldig dat zij het voortouw moest nemen.
Stijnke vindt het wel helemaal geweldig. Ze was ong. 5 maanden toen we met haar begonnen. Ze jodelde in het begin geregeld het hele bos bij elkaar in haar enthousiasme.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Met canicross moet je zelf dacht ik ook rennen.
Speuren doen diverse smouzen en iedereen is altijd heel enthousiast. Leuk dat Stijnke er zo'n plezier in heeft.
Speuren doen diverse smouzen en iedereen is altijd heel enthousiast. Leuk dat Stijnke er zo'n plezier in heeft.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Vandaag hebben we voor het eerst na Stijnkes nestje weer gespeurd.
We waren er drie maanden uit geweest, dus ik wist niet hoe het zou gaan.
Stijnke is fysiek al weer helemaal in conditie, maar met de concentratie is het dan toch even afwachten.
Onze juf begon even met een wat korter spoor, nog vers, maar wel met een paar lastige kruisingen erin. (Open veld aan een kant, verhard fietspad erbij, paardenspoor) Stijnke ging van start alsof we geen pauze van drie maanden hadden gehad. Geen enkel punt voor haar. En mij viel het ook mee hoe goed ik haar nog kon "lezen".
Het was voor Stijnke en mij een volkomen nieuw stuk bos, maar dat zat ons niks in de weg.
Op één kruising, een soort van zevensprong met autoroute, fietspad, open boslaan en gesloten paadje, een gek houten bouwsel en een parkeerplaats was ze even de kluts kwijt.
Langs het pad dat ze in wilde kwam een Basset Fauve de Bretagne op haar af rennen. Meestal deert haar dat niet en speurt ze geconcentreerd verder, maar met deze hond zag ze dat niet zitten.
Toen de bazin van het beestje hem aangelijnd had, bleef ze maar staan kijken op het punt waar Stijnke eigenlijk door moest. Stijnke ging er echt niet langs.
Met wat hulp van mij dan uiteindelijk toch en meteen had ze het spoor weer te pakken.
Even verderop hingen er drie zwarte hondjes om haar heen te stuiteren, die ze gewoon negeerde........... Evenals een sneeuwbui.
Geen idee wat er met het Fauve-je was waardoor Stijnke zo onder de indruk was. Hij leek niet bijzonder dominant of dreigend of zo
Ze genoot in ieder geval met volle teugen van haar speurles!
We waren er drie maanden uit geweest, dus ik wist niet hoe het zou gaan.
Stijnke is fysiek al weer helemaal in conditie, maar met de concentratie is het dan toch even afwachten.
Onze juf begon even met een wat korter spoor, nog vers, maar wel met een paar lastige kruisingen erin. (Open veld aan een kant, verhard fietspad erbij, paardenspoor) Stijnke ging van start alsof we geen pauze van drie maanden hadden gehad. Geen enkel punt voor haar. En mij viel het ook mee hoe goed ik haar nog kon "lezen".
Het was voor Stijnke en mij een volkomen nieuw stuk bos, maar dat zat ons niks in de weg.
Op één kruising, een soort van zevensprong met autoroute, fietspad, open boslaan en gesloten paadje, een gek houten bouwsel en een parkeerplaats was ze even de kluts kwijt.
Langs het pad dat ze in wilde kwam een Basset Fauve de Bretagne op haar af rennen. Meestal deert haar dat niet en speurt ze geconcentreerd verder, maar met deze hond zag ze dat niet zitten.
Toen de bazin van het beestje hem aangelijnd had, bleef ze maar staan kijken op het punt waar Stijnke eigenlijk door moest. Stijnke ging er echt niet langs.
Met wat hulp van mij dan uiteindelijk toch en meteen had ze het spoor weer te pakken.
Even verderop hingen er drie zwarte hondjes om haar heen te stuiteren, die ze gewoon negeerde........... Evenals een sneeuwbui.
Geen idee wat er met het Fauve-je was waardoor Stijnke zo onder de indruk was. Hij leek niet bijzonder dominant of dreigend of zo
Ze genoot in ieder geval met volle teugen van haar speurles!
Maureen
Heerlijk, weer als vanouds.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Leuk, hoor!
Heel leuk, en ook weer een mooi verslag!
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Fijn om het speuren met Stijnke weer op te pakken.
Ja, wat gaat er op zo'n moment in haar koppie om hé!. Jammer dat ze het je niet kan vertellen.
Ja, wat gaat er op zo'n moment in haar koppie om hé!. Jammer dat ze het je niet kan vertellen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ja, zoiets denk ik wel. Stijnke is aanzienlijk beter in "Honds" dan ik. Ik doe heus mijn best, maar mis echt de nodige hondse subtiliteiten.
Misschien zat die Fauve haar wel uit te schelden........en die drie zwarte hondjes niet. Ik weet nl wel heel zeker dat ze niet zomaar zo reageert als ze aan het speuren is. Ze is dan heel gedreven aan het werk, maar verliest (behalve in het verkeer) de veiligheid niet uit het oog. En voor het verkeer heeft ze mij ergens aan die lijn lopen
Misschien zat die Fauve haar wel uit te schelden........en die drie zwarte hondjes niet. Ik weet nl wel heel zeker dat ze niet zomaar zo reageert als ze aan het speuren is. Ze is dan heel gedreven aan het werk, maar verliest (behalve in het verkeer) de veiligheid niet uit het oog. En voor het verkeer heeft ze mij ergens aan die lijn lopen
Maureen
Lekker om het speuren weer op te pakken.
Die Fauve heeft wel iets smousachtigs, misschien dat ze daardoor even de kluts kwijt raakte?
Die Fauve heeft wel iets smousachtigs, misschien dat ze daardoor even de kluts kwijt raakte?
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver