Paardentraining

Van puppycursus tot........
Maureen

Paardentraining

Bericht door Maureen »

Wij hoorden in het bos van een hond die paardentraining gehad had om het jagen op paarden aan banden te leggen. Had gewerkt ook, al is het niet 100% over. Maar het is nu hanteerbaar.
Daar hadden wij ook wel oren naar voor Dorus vooral, maar ook voor Stijnke die nu weer vrolijk meedoet nadat we haar er nagenoeg vanaf hadden.
Van de week hoorden we waar : Nieuw-Loosdrecht en we kunnen zondag al meteen aan een workshop meedoen.
De Martin Gausschool daar heeft contact met een manege en geeft geregeld deze workshops o.l.v. een gedragsdame.
Wel vroeg uit de veren, maar dan zijn we ook de hele ochtend aan de slag.
Verslag volgt.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Trix

Re: Paardentraining

Bericht door Trix »

Oh ja , heel benieuwd naar .
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Prima!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maureen

Bericht door Maureen »

Ik hoop dat we met hun tips en de gewenning weer wat verder komen. Er zitten ook echt oefeningen tussen de paarden bij.
En is het toch niet genoeg, dan geven ze ook nog een langere cursus....
Maar in ieder geval fijn dat we zo snel al aan de slag kunnen.
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Succes vandaag.
Hoop dat het wat uit gaat maken straks.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Maureen

Bericht door Maureen »

Het was een pittige ochtend: 8.30u start en door tot 11.30u. Wel met steeds even onderbrekingen om de honden de kop weer even te legen voor de volgende stap.
We waren met zo'n 15 honden en bazen in verschillende leeftijden, maar er waren ook drie hondentrainers bij en de bazin van de manege om ons bij te spijkeren over paarden en hún lichaamstaal.
In kleinere groepjes verdeeld gingen we eerst de stallen langs in verschillende gangen. Sommige paarden keken wat er allemaal langskwam, maar andere waren geheel niet geïnteresseerd. Zoveel paardengeur ineens was al erg spannend, dus we hebben Dorus met Lies in een ander groepje gedaan dan Stijnke met mij. Ze reageren nl heel erg op elkaar. Stijnke werd al snel rustiger, durfde onder een paardenhoofd te gaan zitten en zelfs even liggen. Ze had veel aandacht voor mij en ging de volgende gang al een stuk rustiger in.
Na even koppies legen en de volgende uitleg, gingen we in de binnenbak. Eerst even oefenen zonder paarden en daarna met eerst eentje aan de hand.
Er tegenin lopen, er achteraan, zitten en paard tussen ons door, af in de bak. Lukte prima, behalve als Stijnke Dorus hoorde of andersom. Maar ook dan was het nog goed te doen.
Daarna hetzelfde met twee ruiters te paard, stapvoets. Geen echt probleem. Het wende snel. Ook tussen twee paarden die stilstonden door was nog goed te doen. Paarden stapvoets idem. Maar bij draf liep de spanning te hoog op en ben ik er even uit gestapt. Daardoor werd Dorus weer rustiger in de bak. Even later gewisseld en zonder Dorus kon Stijnke het ook aan. Alleen het minipaard dat ze niet binnen had zien komen was haar teveel van het goede. Dus mocht ze er weer even tussenuit.
Ze kalmeerde snel. Kon weer goed meedoen aan de oefening zitten vlak naast het paard. Een brokje van de ruiter accepteren was voor haar een stap te ver. Dorus kon dat wel.
Na nog een rondje uitleg gingen we in de buitenbak weer alle oefeningen doen. Toen was Stijnke duidelijk al behoorlijk moe evenals Dorus. Maar om de beurt in de bak meedoen ging wel goed. Zolang ze elkaar maar niet zagen of hoorden.
Dat gold ook voor de laatste oefening van de ochtend: op de stenen. De ruiters kwamen weer voorbij, eerst in stap en daarna in draf. Het was heel moeilijk om nog concentratie te krijgen. Ze waren erg moe...
We hebben nu goede oefeningen om mee verder te gaan waar we maar paarden tegenkomen. En waarschijnlijk komt er in april of mei nog een vervolg.
Los in het bos is nog geen optie, maar we weten nu nog beter waarom nog niet en hoe we daar wel weer naartoe kunnen werken.
Ik vond het een fijne workshop, positieve sfeer, gericht op wederzijds begrip tussen ruiter en hondenbezitter en het voorkomen van ellende.
En echt super van de vrijwilligers met de paarden :thumbsup: :klappen:
Maureen

wubke

Bericht door wubke »

Wat een bijzondere oefening! Hier is het allemaal zo vanzelfsprekend.
Als we met het paard weggaan lopen Jules en Siem zo enthousiast te dollen met elkaar dat ze soms onder het paard doorrennen........Voor hen is het heel gewoon.

We hebben sinds donderdag een nieuw paard. Ik wil haar gaan gebruiken als hondenuitlaatpaard......dus zij moet wennen aan de honden die achter en rond haar lopen. Voor wat ik nu al gezien heb heeft ze totaal geen aandacht voor hen.
Het is een afgekeurd springpaard, maar heel lief en nog prima te gebruiken voor boswandelingen.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Maureen

Bericht door Maureen »

Wat heerlijk Wubke.
Wij hebben helaas geen kennissen met paard of contacten bij een manege, dus voor ons is het minder vanzelfsprekend.
Stijnke alleen was wel te hanteren. Zeker nu ze uitgepuberd is. Maar zij en Dorus jutten elkaar enorm op als er iets spannends is. En paarden zijn spannend voor hen.
Een beetje eng, een beetje heerlijk om achteraan te rennen maar toch ook nog steeds een beetje eng. En samen is dat een nog groter feest.
Alleen niet voor paard en ruiter. Zoveel was ons wel duidelijk.
Het gekke is, dat ze trimmers volledig negeren, fietsers negeren en dan best kunnen luisteren. Stijnke kijkt niet eens om naar paarden in een wei. Ze zijn voor haar pas echt spannend als er iemand op zit. (Behalve als Dorus tekeer gaat :( )
Maar de honden de hele tijd aangelijnd houden omdat er weleens een paard aan zou kunnen komen, is niet waar we naar streven. Als het moet, dan moet het. En zolang ze niet los kunnen, blijven ze ook echt vast, maar een Smous is slim genoeg om te kunnen leren met paard en ruiter om te gaan. Nou de bazen nog :grijns:
Maureen

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

Gaaf Maureen. Een heel ander wereldje dat met die paarden, heb zelf ook al 17 jaar zo'n mooie meid. Helaas mogen bij ons op stal geen honden. Wel begrijpelijk hoor, grote pensionstal en dan al die honden los, nee, geen doen.
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

Trix

Bericht door Trix »

Dat was nog eens een leuke workshop, en zou veel meer gegeven moeten worden .
Jullie hebben meestal over paarden in het bos wij hebben ze op het strand , en ja ook paard en mens moet van het strand kunnen genieten maar ook wij met onze honden , en dan is het toch mooi dat zoiets bestaat, ik ga is kijken of wij ook zoiets in de buurt hebben , je zou het wel denken met al die maneges hier in de buurt.
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Super, ik zou zo mee willen doen.
:jeah2:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

En ik prijs me gelukkig dat geen van onze Smouzen (paarden)jagers waren/zijn.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Goede workshop. gaat vast goedkomen nu je weet hoe te handelen.
Zo'n 500 meter van ons vandaan is ook een manege, dus we komen nogal eens een paard met ruiter tegen. En soms een paard en wagen. Als ik ze aan zie komen roep ik Sammy & Lieveke bij me en laat ze zitten en ga tussen hen en het paard staan. Dit werkt prima maar of het ook echt de goede methode is weet ik niet. Ze gaan er nooit achter aan ook niet als ik het commando "vrij" heb gegeven.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen »

Onze vorige honden gingen er ook niet achteraan, maar dit tweetal....... :(
Gelukkig hebben we nu wat houvast.
Tijdens deze workshop liepen de honden trouwens allemaal aangelijnd hoor. Ik moet er niet aan denken hoe dit zou gaan met allemaal losse honden, terwijl de helft loopt te hyperen :bibbers: Nee, het los oefenen is voor gevorderden, zullen we maar zeggen. Eerst zorgen dat het aan de lijn goed gaat.
Maar als er een vervolg komt willen we wel proberen er weer bij te zijn.
En wat werkt , dat werkt, José. Ze gaan er niet achteraan en daar gaat het om :thumbsup: Nou die van ons nog..
Maureen

Erna

Bericht door Erna »

Wat een leuke workshop, daar heb je wat aan. En in de toekomst nog een vervolg.
Het maakt zeker wel uit dat Stijnke en Dorus samen zijn, ze jutten elkaar op.
Het komt vast goed in de toekomst.
Lisa ging toen ze jong was ook altijd achter de paarden aan, heel vervelend.
Maar dat is al lang verleden tijd, ik roep haar bij me net als José en laat haar zitten tot het paard, of fietsers voorbij zijn. Gaat alttijd goed.

Wubke wat leuk dat je er een paard bij hebt, heerlijk dat het zo kan bij jullie.
Jules en Siem weten niet beter, zijn er mee opgegroeid. :paardmens: :dog: :dog:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

gerrymoerkens

Bericht door gerrymoerkens »

Leuk hoor zo n workshop. Wij hebben ook een lief oud paard. Die negeert honden totaal. Toch is Pebbles er bang voor en blijft er opgewonden omheen rennen terwijl ze blaft. Geen idee hoe ik dat zou kunnen veranderen. Gerry

Maureen

Bericht door Maureen »

Gelukkig maar dat het paard er dan geen last van heeft....dat zien wij in het bos ook wel anders. En is natuurlijk niet de bedoeling. Iedereen moet er kunnen genieten.
Helaas weten we niet van tevoren wanneer er ruiters gaan komen, anders konden we ze opzoeken om te oefenen. Er zijn er zat die best even een minuutje of twee de tijd willen nemen als je het vraagt. We weten nu hoe te oefenen :smile: en pakken gewoon iedere gelegenheid aan.
Maureen

wubke

Bericht door wubke »

Ik ben laatst van mijn paard gevallen toen iemand in het bos zijn hond wilde aanlijnen omdat hij mij zag komen. Het moment dat hij vanuit bukstand weer omhoog kwam uit de struiken vond mijn paard heel eng waardoor ze schrok. Ik raakte uit balans en kon alleen nog maar naar beneden. Gelukkig niet hard gevallen.
Mijn paard vond het vervolgens nodig om heel hard weg te rennen. Buren hebben haar na ongeveer een kilometer of 10 kunnen klemrijden met de auto op een bospad en pakken.
Groet, Wubke,
(Jules) en

Erna

Bericht door Erna »

Jeetje Wubke wat een schrik. Gelukkig viel het voor jou mee. Maar dat je paard ervan door ging, vreselijk. Ging vast veel door je heen op dat moment. Gelukkig kon ze door buren weer gepakt worden. 10 km is al een behoorlijke afstand.

Wubke heb je geen leuke foto meer, mis hem al een poosje naast je stukjes.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

wubke

Bericht door wubke »

Ik heb hele leuke foto's maar ze zijn te groot zegt de computer............

En ik ben niet zo handig in dat soort dingen.......
Groet, Wubke,
(Jules) en

Gesloten