Martine schreef:Ik vind dat dat geen criterium is een fokker zich mee mag bemoeien.
.....................Dit soort liefde mag je mensen niet ontzeggen omdat je een hond geen luxe kan bieden. .......................................
En ja, een hele dure operatie, daar heb ik (nu) ook geen geld voor, en de verzekering hier is zo duur dat je beter dat geld zelf in een potje kunt stoppen voor onvoorziene uitgaven. Mocht je hond nooit iets krijgen, heb je je geld tenminste nog...
Ik vind het dus wel een criterium waar je als fokker mensen op kunt afwijzen. Je wilt dat jouw pup een gezond leven kan leiden. Als je op voorhand weet dat iemand een dure operatie niet kan betalen, dan kun je lijkt mij beter niet aan een hond (of dier) beginnen.
Als jouw hond iets krijgt, hoe wil je dat dan gaan doen? Op het moment dat je financieel een dure operatie niet kunt betalen lijkt het me heel verstandig om een goede dierverzekering af te sluiten. Kost je misschien €12,- per maand (noem maar iets, weet de exacte bedragen niet), maar dan ben je voor ongelukken e.d. over het algemeen verzekerd. Meestal niet voor erfelijke afwijkingen.
Lumi heeft mij schat ik in het eerste jaar zo'n €400,- aan dierenartskosten gekost. En dan was er niet veel bijzonders. Hoektandjes laten verwijderen, ze liep een paar keer mank (dierenarts kon niets vinden). Preventief foto's laten maken van heup, rug en ellebogen (relatief goedkope speciialist hiervoor opgezocht).
In verband met haar patella luxatie ga ik met haar om de week naar een hondenzwembad (2 keer zwemmen + benzine = snel €40,- per maand). Gezondheid (zoals preventief zwemmen) kan geld kosten en meer dan je in eerste instantie kan denken. Je kunt geluk hebben en weinig extra kosten hebben om het welzijn goed te laten zijn, je kunt ook die kosten wel hebben. En als je die kosten hebt, en je hebt geen geld, ga je dan je hond in laten slapen wat het enige alternatief is?
Even snel gegoogeld voor een prijsindicatie, zou Lumi aan haar knieën geopereerd moeten worden dan kost dat snel €850,- per knie. Twee knieën is €1700,-! En dit is iets wat niet te verzekeren zou zijn.